Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 460 000 i ufør brutto. Jeg har pr i dag ingen gjeld på bolig, som har ca 3.5 mill i verdi. Jeg vurderer å ta opp rammelån for å ha tilgjengelig for vedlikehold av hus og buffer. Jeg må nok feks legge nytt tak etterhvert. Huset er over 40 år gammelt og det oppstår nok velikeholdsbehov etterhvert. Jeg har en bil og ingen barn.

Når jeg prøver kalkulatorer, blir jeg usikker på om det gjelder at jeg evt kun kan få vanlig boliglån og ikke rammelån. Jeg kjenner meg også usikker på om de anser ufør som vanlig lønn.

Jeg kunne f.eks tenkt meg rundt 1 mill eller litt under. Dette ikke for å maxe ut lån, men ha som mulighet om hus eller bil eller helse trenger noe ekstra kapital. Kan det være mulig godtatt av banken, selv med kun ufør som inntekt?

Anonymkode: 3f2bd...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring banken. Men ja trygda di er fast inntekt og likestilt ned lønnsinntekt. Og du har god sikkerhet.  Lykke til :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk låne 1,7 mill til bolig på omtrent samme inntekt (også ufør), så ser ikke helt hvorfor ikke du skal det også, når det er sikkerhet med pant i bolig for lånet.

Anonymkode: c336d...68c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan det være mulig godtatt av banken, selv med kun ufør som inntekt?

Klart det går. Ufør er fast inntekt og din er også relativt høy. Du vil ha null problemer med å håndtere det. 1 mill er godt innenfor de 60% av boligens verdi.

Anonymkode: b9720...e2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk, alle sammen! Da kjenner jeg meg litt lettere. Var usikker på om de ville godta ufør inntekten, når jeg er alene og har bil.

Har akkurat blitt ufør, så prøver å planlegge litt fremover og finne ut av ting. Tenkte kanskje at jeg ikke fikk nytt lån etter jeg ble ufør og ble redd for at det var dumt jeg ikke tok opp boliglån før jeg ble det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. Tusen takk, alle sammen! Da kjenner jeg meg litt lettere. Var usikker på om de ville godta ufør inntekten, når jeg er alene og har bil.

Har akkurat blitt ufør, så prøver å planlegge litt fremover og finne ut av ting. Tenkte kanskje at jeg ikke fikk nytt lån etter jeg ble ufør og ble redd for at det var dumt jeg ikke tok opp boliglån før jeg ble det.

Uføretrygd er noe banken setter stor pris på. Sikker, stabil inntekt.

Anonymkode: 7c611...343

Skrevet

Jeg jobber i bank - som også tilbyr rammelån - og tenker du bør ha gode forutsetninger med den inntekten og sikkerheten. Rammelån er egentlig ganske genialt, mye bedre enn vanlige forbrukslån :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Med en brutto årsinntekt på 460.000kr kommer du nok dessverre skjevt ut i en lånesøknad. Det er selvfølgelig mange faktorer her. Vi som jobber i bank benytter SIFO-tall, og beregner feks 35.700kr i årlige utgifter på én bil, og ca 50.000++ på en bolig på over 120kvm. Bare dette utgjør over 85.000 i faste utgifter pr år. Så trekker vi fra utgifter til mat, fritid, «annet», osv osv. Til slutt skal du tåle en renteøkning på 3% på alt av lån, dette inkluderer eventuelle kredittkortammer etc.

Anbefaler deg å søke i banken du allerede er kunde i, lykke til☺️

Anonymkode: 534dc...5f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Med en brutto årsinntekt på 460.000kr kommer du nok dessverre skjevt ut i en lånesøknad. Det er selvfølgelig mange faktorer her. Vi som jobber i bank benytter SIFO-tall, og beregner feks 35.700kr i årlige utgifter på én bil, og ca 50.000++ på en bolig på over 120kvm. Bare dette utgjør over 85.000 i faste utgifter pr år. Så trekker vi fra utgifter til mat, fritid, «annet», osv osv. Til slutt skal du tåle en renteøkning på 3% på alt av lån, dette inkluderer eventuelle kredittkortammer etc.

Anbefaler deg å søke i banken du allerede er kunde i, lykke til☺️

Anonymkode: 534dc...5f5

Langt derifra. Jeg er ufør med mindre i brutto enn TS og har rammelån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Langt derifra. Jeg er ufør med mindre i brutto enn TS og har rammelån.

Hei, ts her. Når fikk du rammelånet ditt? Før eller etter du ble ufør?

Skrevet

Det er absolutt ingen problem å få et rammelån med disse forutsetningene. Å hevde noe annet er bare tull.

Det man imidlertid skal være oppmerksom på når man har inntekt under gjennomsnittet, er at det ikke er gitt at man får låne 5x inntekt. Dette skyldes at noen utgifter er relativt konstante uavhengig av om du tjener mye eller lite. Slik at hvis du tjener 300.000 kroner, så har du veldig lite igjen til å betjene et lån, normalt sett. Du får da ikke låne 300.000 x 5 = 1,5 mill kroner. Et meget grovt overslag kan være å regne at du får låne det laveste av ca 6x inntekten minus 200.000 kroner, og 5x inntekten.

For å gi en cirka pekepinn, kan jeg nevne at vi nylig søkte om et rammelån til min mor som er pensjonist og har inntekt på ca 400.000 kroner. Vi søkte om 1 million i låneramme, og fikk det innvilget. Hun har også ekstremt god sikkerhet for lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...