Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har peiling og evt erfaring med rammelån som har noen innspill på hva som lønner seg? Dette er parametrene:

Huslån: 2 mil., rente 5,5 prosent.

Boligverdi: 3,9 mil

Sparekonto: 400 000, rente er vel ca 4,5 prosent.

Jeg er på AAP og vet ikke hvordan inntekter blir over tid. Ønsker derfor en solid bufferkonto for sjelefredens skyld. Ønsker samtidig å minimere renteutgifter etc til banken. Snakket nettopp med rådgiver i banken men ble ikke særlig klokere. Noen i KG som vil bidra med innspill? 

Anonymkode: 1c699...d03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes allerede en lang og god tråd om dette som ligger øverst her nå. 

Generelt: Putt pengen der renta er høyest. 

Dvs: de 400 k du har på sparekonto får du bedre avkastning av om du putter de i rammelånet. Og siden det er ramme er de like enkelt tilgjengelig der som om de står på sparekonto. 

Anonymkode: dd16e...c14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk, jeg så den store rammelån vs buffertråden rett etter at jeg hadde postet innlegget mitt 😂😂😂

Hva kan jeg si, great minds think a like, åpenbart 😅

Skrevet

Trenger du en buffer på 400K? 
Jeg ville søkt rammelån, puttet maks 100K inn der (tilgjengelig skulle du trenge de), resten 300K på indeksfond. Er lånerenta høyere enn rente på sparekonto bør du putte bufferen der renta er høyest; rammelånet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sil69 said:

Jeg ville søkt rammelån, puttet maks 100K inn der (tilgjengelig skulle du trenge de), resten 300K på indeksfond. Er lånerenta høyere enn rente på sparekonto bør du putte bufferen der renta er høyest; rammelånet.

Jeg har litt stress rundt økonomi og har nylig bestemt meg for å bryte med all familie, så satser på tryggest mulige valg akkurat nå \○/

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sil69 said:

Det kan være lurt. Men vær obs på at du her i realiteten låner penger til å spekulere i aksjer. Risikoen er ikke voldsomt stor i et globalt indeksfond, men likefult er den til stede. Det er verdt å være klar over dette bare. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan være lurt. Men vær obs på at du her i realiteten låner penger til å spekulere i aksjer. Risikoen er ikke voldsomt stor i et globalt indeksfond, men likefult er den til stede. Det er verdt å være klar over dette bare. 

Ja, sparehorisonten bør være uttak tidligst 10-15 år frem i tid, historisk gir globale indeksfond best avkastning over tid kontra annen kundepassiv aksjesparing og uten stor risiko og med lave kostnader.

Endret av Sil69
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Sil69 said:

Ja, sparehorisonten bør være uttak tidligst 10-15 år frem i tid, historisk gir globale indeksfond best avkastning over tid kontra annen passiv aksjesparing og uten stor risiko og med lave kostnader.

Ja jeg er klar over det og har mye i indeksfond selv. Jeg bare liker ikke når det ukritisk blir gitt råd om å sette penger i fond i stedet for å betale ned lån. Det man i realiteten gjør er jo å låne penger til å kjøpe aksjer. Og aksjer kan svinge voldsomt i verdi og dette ligger ikke for alle. Om man mister nattesøvnene av verdisvingninger i titusen kroners klassen per dag så har man et bedre liv uten å være fondsinvestor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det gjør absolutt alle som har fond/aksjer samtidig om de har lån, dvs de aller fleste. 

Anonymkode: ad4e6...65f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tips dersom du velger å fortsette å ha penger på konto: Du kan lett finne steder du får høyere rente.

Jeg har 5,06 % rente nå, med bare 31 dagers binding. (De har dog varslet at den går ned til 4,95 % 2. mai)

Anonymkode: 22d2c...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...