Gå til innhold

Mye fravær, 2. Klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så redd barnet mitt som går i 2. klasse skal miste venner pga. fravær på skole/sfo. Mye sykdom pga. kroniske sykdommer, men også vært veldig uheldig siste året med alle "vanlige" sykdommer som også har bidratt til sykdom. 

Prøver å trøste meg med at sommerferien er lang og at man da etter kanskje startet litt nytt? 

Det er jo også noen som ikke går på sfo, det går vel bra for de fleste? 

Vennene vil fortsatt være med hjem og de leker kjempe fint sammen, men ser også at de har begynt å snu ryggen til barnet på skolen og sfo. Vet ikke om det er pga. mye fravær, men redd for det (selvsagt snakker med lærere om denne oppførselen). 

Noen som kan gi meg noe håp?e Eller tips? Vi inviterer mye når barnet er friskt, men ikke mange dager i mellom så rekker ikke all verden heller. 

Anonymkode: cde1d...d96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan "ser også at de har begynt å snu ryggen til barnet på skolen og sfo"? Har du observert det selv, har barnet fortalt dette eller er det formidlet av lærer?

Hvis barnet ikke har det bra på skolen skal det selvfølgelig tas på alvor, men noe må man også tåle, selv om det kan være vondt. Vi kan ikke beskytte barna mot alt, og de må til en viss grad rustes til å stå i problemer med venner, for det vil skje mange ganger i løpet av oppveksten.

Anonymkode: b87ed...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan "ser også at de har begynt å snu ryggen til barnet på skolen og sfo"? Har du observert det selv, har barnet fortalt dette eller er det formidlet av lærer?

Hvis barnet ikke har det bra på skolen skal det selvfølgelig tas på alvor, men noe må man også tåle, selv om det kan være vondt. Vi kan ikke beskytte barna mot alt, og de må til en viss grad rustes til å stå i problemer med venner, for det vil skje mange ganger i løpet av oppveksten.

Ts 

Alle de tre. Jeg prøvde og si det forsiktig for ville ikke tråden skulle handle kun om det. Men det er utestenging som lærer har snakket om, barnet selv, andre barn og jeg selv har sett det. Det har vært møter etc. så det jobbes med. 

Men jeg lurer på hvilke konsekvenser mye fravær kan føre til? Aller helst vil jeg jo høre at det stort sett går bra.. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Dette er vel noe mange barn opplever fra tid til annen, uavhengig av fravær. Venner kommer og venner går, og barn kan være ganske brutale i så måte, uten at det nødvendigvis stikker så dypt.  Kanskje læreren har tips til andre barn barnet kan "kobles med", slik at det har flere å spille på særlig i skoletiden? 

Har dere trivselsledere på skolen som arrangerer leker i friminuttene, så kan det kanskje være aktuelt å oppfordre barnet ditt til å bli med på det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå en gang slik at barn liker forutsigbarhet da, og hvis de ikke er vant til å ha barnet ditt inkludert så blir det endring i dagen deres rimelig ofte. Man faller utenom når man ikke er fast på plass (utover vanlig.) Det samme skjer med elever som går deltid, og ansatte som er sykmeldt, til og med de som har lang fartstid fra før føler seg ofte utenfor når de kommer gradert tilbake. De andre har rutiner i dagen sin som de ikke henger med på. Barnet ditt var ikke med på leken i går, så når h*n kommer i morgen og de fortsetter så funker det kanskje ikke.

Jeg tror dere skal være litt forsiktig med å anklage de andre barna, men heller jobbe for å få barnet inn litt naturlig. 

Anonymkode: de274...c34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er nå en gang slik at barn liker forutsigbarhet da, og hvis de ikke er vant til å ha barnet ditt inkludert så blir det endring i dagen deres rimelig ofte. Man faller utenom når man ikke er fast på plass (utover vanlig.) Det samme skjer med elever som går deltid, og ansatte som er sykmeldt, til og med de som har lang fartstid fra før føler seg ofte utenfor når de kommer gradert tilbake. De andre har rutiner i dagen sin som de ikke henger med på. Barnet ditt var ikke med på leken i går, så når h*n kommer i morgen og de fortsetter så funker det kanskje ikke.

Jeg tror dere skal være litt forsiktig med å anklage de andre barna, men heller jobbe for å få barnet inn litt naturlig. 

Ts

Ikkesant. Det er akkurat det første der du skriver som jeg er redd for. Barnet har kroniske sykdommer som vil det for resten av livet. De i seg selv er virkelig tøffe for barnet så mulig vi har blitt litt for beskyttende og ønsker at noe av livet til barnet skal være "lett". Dessverre er det ikke det nå. 

Hvordan tenker du vi skal jobbe med å få barnet inn naturlig? Vi er ikke på skole og sfo. På fritiden gjør vi så mye vi klarer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Ikkesant. Det er akkurat det første der du skriver som jeg er redd for. Barnet har kroniske sykdommer som vil det for resten av livet. De i seg selv er virkelig tøffe for barnet så mulig vi har blitt litt for beskyttende og ønsker at noe av livet til barnet skal være "lett". Dessverre er det ikke det nå. 

Hvordan tenker du vi skal jobbe med å få barnet inn naturlig? Vi er ikke på skole og sfo. På fritiden gjør vi så mye vi klarer. 

Hvordan er fraværet fordelt?

Er h*n der fra morgenen av? Kommer og går ila en dag?  Vet ikke hvor mye av fraværet dere kan legge opp og tilpasse rundt, vanskelig å foreslå uten å vite, men tenker i utgangspunktet settinger som gjør at det ikke blir like mye avbrudd i relasjonen med de andre, og å være tilstede ved oppstart av en aktivitet. 

Hvis de andre barna erfarer at h*n ofte må dra midt i en lek for eksempel, så kan det gjøre at de ikke inviterer inn i leken neste gang, fordi det blir "brudd" for de også. Barn fortsetter ofte med lekene sine, men det kommer jo an på hva de driver med akkurat hos dere, hvordan man kan tilpasse seg rundt slike ting. De er så små at her må de voksne på skolen være gode, og se disse utfordringene uten å sette de andre barna i "utestengelsesbåsen," men se hvorfor det skjærer seg og hvordan man kan omgå det litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn i 2 klasse med mye fravær. Vi snakker over 20dager allerede i år, og skal snart 2 uker på sykehuset. Jeg var redd han skulle falle utenfor, men vi har ett godt samarbeid med lærer (og de andre foreldrene). Barna blir forberedt på at han blir vekk noen uker. De ringer hverandre, sender meldinger på teams.  Det hender læreren ringer han på teams i klassen, slik at han får se alle og de får se han. Sist han var inne tok han med seg ipaden på skolerommet og viste rundt (med tillatelse av lærer der). Han har og vist frem rommet sitt, spiserom/sykehusmat etc. På ettermiddagene er det ofte en eller annen venn som ringer han for å spille minecraft. Er det mulig at dere kan finne lignende løsninger for å inkludere han i skolehverdagen når han er vekk, eller inkludere de i sykehus hverdagen? Har du snakket med de andre foreldrene? Her hadde det ikke funket uten hjelp fra de andre foreldrene. Er ofte vi får en melding om at "trym" tenker på "Arne" og lurer på om det han snart er tilbake på skolen. Han blir tydeligvis snakket om. Vet de andre foreldrene hvorfor han er vekk? Og hva de kan si til barna? 

Anonymkode: 31d1d...0fa

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...