Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en venn som jeg har hatt vennskap med siden jeg var liten. Han var ute etter å kjøpe bolig i et område vi begge var interessert i å kjøpe i. Min økonomi strakk ikke til i daværende periode for å kunne kjøpe denne boligen, så jeg tipset min venn om denne. Det ente med at han fikk kjøpe den før den ble markedsført til en gunstig pris. Det har nå gått 2år og han har bestemt seg for å selge boligen. Jeg er fortsatt interessert og har nå mulighet til å kjøpe den. Men han skal legge den ut på det åpne markedet slik at han får mest mulig for denne. Hva synes dere? Jeg sitter igjen selv med en veldig dårlig følelse rundt dette. 

Anonymkode: 75ca7...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Markedspris er markedspris. Mener du at han skal selge billigere til deg fordi du tipset han om boligen en gang i tiden? La den gå ut på det åpne markedet, vent på budrunden og spør om han vil selge til deg for samme pris som høyeste bud? Det har han alle muligheter til å gjøre. 

Endret av Granskudd
  • Liker 18
Skrevet (endret)

Desverre er det sånn at han kan selge til markedspris og trenger ikke ta hensyn til deg. 

Om du tenker han skal gi deg rabatt, så er kanskje du en grådig venn?

Endret av Marigull69
  • Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke det minste rart.

Anonymkode: 3f950...12b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vil han ha mest mulig for den.

Anonymkode: df614...145

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt drøyt at du tenker at ditt tips skal koste vennen din potensielt flere hundre tusen. Hadde du syntes det var greit at du selv ga avkall på en såpass stor slump med penger fordi du hadde en venn som ga deg et tips?

Anonymkode: 6ee75...31e

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså, han er verken gjerrig eller grådig. Han skal selge huset sitt, og selvfølgelig vil han ha mest mulig for det - hvem vil ikke det? Du forventer vel ikke at han skal selge billigere til deg siden du tipset han den gangen, du hadde jo uansett ikke råd til å kjøpe den da...

• Liker 5
Skrevet

Mener du han skal gi deg vennepris og kanskje tape flere hundretusen kroner på salget? Det er verken gjerrig eller grådig at han vil selge den på det åpne markedet, det er sunn fornuft. Man hiver da ikke penger etter folk.

Du kan gjøre som en annen foreslo over her. Når boligen er lagt ut, kan du melde deg på budrunden og så spørre din kamerat om han er villig til å selge til deg for samme pris som det høyeste han godtar i budrunden. Hvis det blir noen budrunde da. I dagens marked er ikke det garantert. Men følg med og meld deg på meglers varselliste på sms om budene som ev kommer inn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid stilt opp og gjort det som skulle til for han. Så ja, jeg ble litt sjokkert over at han ikke var villig til å ta en takst og selge det til meg for verdien som blir satt. Jeg har hjulpet han med oppussing og generell vedlikehold på boligen og lagt mange timer i dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er verken gjerrig eller grådig, kun fornuftig i et vanskelig boligmarked.

Du derimot er helt urimelig og sinnsykt egoistisk.

Anonymkode: 42922...dbb

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid stilt opp og gjort det som skulle til for han. Så ja, jeg ble litt sjokkert over at han ikke var villig til å ta en takst og selge det til meg for verdien som blir satt. Jeg har hjulpet han med oppussing og generell vedlikehold på boligen og lagt mange timer i dette. 

Så da forventer du å få kjøpe boligen av han off-market til gjengjeld? Beklager, men det høres ikke rimelig ut. Alle med sunn fornuft prøver å selge på markedet først, for bolig er den største investeringen man gjør, og man ønsker selvfølgelig å få mest mulig tilbake ved salg.

Har han sagt noe om hvorfor han skal selge denne boligen allerede, etter bare to års eierskap? Det var kort tid å bo der. Det er dyrt å selge og flytte og kjøpe nytt, med meglerutgifter, dokumentavgift og flytteutgifter.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at han potensielt skal tape flere hundre tusen kroner på å ikke legge boligen ut på markedet? Det kostet deg da ingen ting å tipse han om en bolig du uansett ikke hadde råd til å kjøpe, så sammenligningen blir litt søkt.

At du har hjulpet han med å pusse opp har ingen relevans i denne sammenheng. Dersom du mener at du burde kompenseres for dette burde du ha avtalt kompensasjon med huseier før du hjalp til.

Du er helt 100% på bærtur her, og du oppfører deg rett og slett litt sinnssykt.

Anonymkode: 3b7a1...ea3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når det kommer til stykket har dette ingenting å si, hverken for deres vennskap eller for markedsprisen.

Med mindre dere var skriftlig enige om, da han kjøpte boligen, at du la ned timer i å utarbeide huset for å øke verdi som kompensasjon for at han skal selge til deg for takst så er du akkurat like langt. Det er fult mulig å gjøre sistnevnte, altså at dere kunne hatt en kontrakt om at du tok vare på kvitteringer for materialer og annet du kjøpte, samt timer du brukte og at du kunne fått en viss prosentandel av verdiøkningen som en kompensasjon for å kjøpe boligen senere. I dette tilfelle bare går jeg ut ifra at han har kjøpt alle materialer (jeg kan ta feil), og at du har stilt opp for han som en venn (som venner bør) med å fikse huset. Sånn er det å ha venner, tenker jeg. Du kan ikke tenke, mene eller synes noe om at han vil selge boligen sin til markedspris. Og det sier ingenting om han som venn. 

Jeg har hjulpet flere venner, flere timer i husene deres, det betyr ikke at jeg forventer at de skal selge huset sitt til meg for takst-verdi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må jeg si meg 100% enig med vennen din, ingen som selger boliger til venne pris.

Han legge den ut så kan du by i likhet med resten.

Anonymkode: 71085...391

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk at han fremstår å ha utnyttet deg. Ville du hjulpet ham så mye med oppussing etc hvis du visste at han skulle selge såpass raskt? Du har på en måte hjulpet ham til en bedre pris. Jeg synes det er innafor at han vil legge den ut på det åpne markedet, men selge til deg om du har råd.

Anonymkode: d9b5c...80b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men han skal legge den ut på det åpne markedet slik at han får mest mulig for denne. Hva synes dere? Jeg sitter igjen selv med en veldig dårlig følelse rundt dette. 

Det er klart han skal det! Om du mener at du skal få en 'vennepris', så er det du som er grådig.

Anonymkode: 21b6b...f8d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er helt urimelig - hus er noe av det dyreste man eier i livet, og selvfølgelig ønsker han å få så mye han kan for det. Vennetjenester gjør man uten å forvente noe annet enn vennetjenester tilbake. 

Taksten på et hus og summen det kan bli solgt for kan være ekstremt forskjellige.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel du som er en grådige her. 

Anonymkode: d1c3d...3a0

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og det har du gjort av fri vilje.

Anonymkode: 21b6b...f8d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel noe som heter gi og ta i vennskap. Den samme vennen har kjøpt en hytte av meg for markedspris for en del år tilbake i tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...