AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 Vi har to barn på 3 år og 8mnd. Pappaen jobber offshore med 2/4-turnus. Han uttrykker at han synes jeg får gjort så lite. Han viser liksom liten forståelse for at når han kommer hjem fra nordsjøen så har jeg behov for å hente meg inn litt, jeg også. Noen ganger har det vært rotete i huset da han kom hjem og ellers er det sjeldent jeg har fått gjort så mye utover å daglig renhold og klesvask. Jeg synes det er slitsomt å være alene med to små i 2 uker av gangen. Å ha eneansvaret for at de skal ha det bra, aldri slappe helt av. Akkurat nå innebærer det en god del nattamming og tidvis oppvåkninger på 3-åringen i tillegg. Jeg føler det er haugen på nok å holde det noenlunde rent og ryddig. Men han har i det siste hatt de to ungene alene en arbeidsdag her og der, og da fikk han gjort sååå mye, så det beviser liksom at jeg kunne fått gjort så mye mer om jeg bare gadd. Jeg føler ikke at jeg har noen fritid og jeg får aldri være alene og ha den slitne kroppen min i fred. Og at jeg starter hver offshoreperiode på minussiden i stedet for å ha ladet opp. Han sier at kanskje hvis jeg planlegger å gjøre nyttige ting så vil jeg ikke bli så frustrert når jeg ikke får tid til det eller blir avbrutt, kontra å bli frustrert over å gå glipp av egentid. Jeg er sikkert sutrete og lat, føler at jeg sitter litt fast i gjørma og sliter med å komme meg ut av det. Alt er bare områder jeg ikke strekker til på. Anonymkode: 61043...760 19
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #2 Skrevet 16. april 2024 Sånn er det å være sammen med en turnusarbeider. Det er en grunn til at ekteskap gjerne ikke varer i den bransjen. Anonymkode: e5e30...1b7 8 7
Sofakona Skrevet 16. april 2024 #3 Skrevet 16. april 2024 Får du fri når han kommer hjem? At du kan dra på cafe? Shoppe ...sove lenge etc? 3 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #4 Skrevet 16. april 2024 Alene med to så små barn er ganske krevende og jeg hadde ikke forventet å få gjort så mye mer. Mann her. Det er en fase og så blir det bedre (eller vanskelig på litt andre måter). Anonymkode: 2e5f6...527 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #5 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn er det å være sammen med en turnusarbeider. Det er en grunn til at ekteskap gjerne ikke varer i den bransjen. Anonymkode: e5e30...1b7 Er ikke turnusarbeidet som er problemet... Er mannens holdninger og forventninger. Mannen her jobber turnus og har ikke slike holdninger. Det som blir gjort det blir gjort mens han er borte, det som ikke blir gjort, det blir ikke gjort. Barna har fulle fokuset. Anonymkode: 24e21...a0c 17 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #6 Skrevet 16. april 2024 Betal for tjenester som matkasse, barnpass et par timer i helgene og husvask samme dag som mannen kommer hjem. Anonymkode: 2c637...36f 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #7 Skrevet 16. april 2024 Som et minimum bør dere ha vaskehjelp hver 14. dag som mannen betaler. I tillegg bør dere ha robotstøvsuger. Anonymkode: be7ce...687 9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #8 Skrevet 16. april 2024 Hva med å foreslå at du kan ta deg en langhelg borte (venninnetur, seminar, jobbreise eller noe) en periode han er hjemme. Pass på at han da er alene med barna 24/7 i minst 3 sammenhengende døgn. Gjerne dager hvor barna er hjemme døgnet rundt. Legg gjerne opp til at det er noe ekstra som skjer i perioden, som at et av barna skal i bursdag, til lege/tannlege/helsekontroll eller på "playdate" eller noe annet, som må planlegges og gjøres på gitt tidspunkt, utenfor huset. Det er stor forskjell på å ha barna alene en arbeidsdag, og å være alene med barna et helt døgn uten hjelp. Anonymkode: ceb02...1c6 24 2 10
lajlaj Skrevet 16. april 2024 #9 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Betal for tjenester som matkasse, barnpass et par timer i helgene og husvask samme dag som mannen kommer hjem. Anonymkode: 2c637...36f Dette forslaget kommer alltid i tråder der menn ikke tar sin del av arbeidet, ansvaret og/eller mangler generell emosjonell kompetanse. 4 7
Nymerïa Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Han uttrykker at han synes jeg får gjort så lite. Snakk om å legge hodet på hoggstabben. "Nei men så fint at du er så mye mer effektiv da. Du får vaske rundt siden du er så uendelig mye flinkere." 14 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #11 Skrevet 16. april 2024 5 minutter siden, lajlaj said: Dette forslaget kommer alltid i tråder der menn ikke tar sin del av arbeidet, ansvaret og/eller mangler generell emosjonell kompetanse. Det er snakk om når mannen er borte. Når mannen er hjemme regner jeg med at han tar dette. Anonymkode: 2c637...36f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #12 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har to barn på 3 år og 8mnd. Pappaen jobber offshore med 2/4-turnus. Han uttrykker at han synes jeg får gjort så lite. Han viser liksom liten forståelse for at når han kommer hjem fra nordsjøen så har jeg behov for å hente meg inn litt, jeg også. Noen ganger har det vært rotete i huset da han kom hjem og ellers er det sjeldent jeg har fått gjort så mye utover å daglig renhold og klesvask. Jeg synes det er slitsomt å være alene med to små i 2 uker av gangen. Å ha eneansvaret for at de skal ha det bra, aldri slappe helt av. Akkurat nå innebærer det en god del nattamming og tidvis oppvåkninger på 3-åringen i tillegg. Jeg føler det er haugen på nok å holde det noenlunde rent og ryddig. Men han har i det siste hatt de to ungene alene en arbeidsdag her og der, og da fikk han gjort sååå mye, så det beviser liksom at jeg kunne fått gjort så mye mer om jeg bare gadd. Jeg føler ikke at jeg har noen fritid og jeg får aldri være alene og ha den slitne kroppen min i fred. Og at jeg starter hver offshoreperiode på minussiden i stedet for å ha ladet opp. Han sier at kanskje hvis jeg planlegger å gjøre nyttige ting så vil jeg ikke bli så frustrert når jeg ikke får tid til det eller blir avbrutt, kontra å bli frustrert over å gå glipp av egentid. Jeg er sikkert sutrete og lat, føler at jeg sitter litt fast i gjørma og sliter med å komme meg ut av det. Alt er bare områder jeg ikke strekker til på. Anonymkode: 61043...760 Mannen min er borte i 5 uker, og jeg er alene med 2 barn (4 og 1 år) og jeg jobber 100%. Når mannen kommer hjem er det han som vasker, rydder og lager mat, henter/leverer i bhg, i tillegg til at han gjør forfallende arbeid som å male, klippe gress, alt som har med bil å gjøre osv. Han har jo fri på dagtid og kan gjøre alt dette mens vi er på jobb/barnehage. Og han får gjøre det i fred! Alt jeg gjør når jeg er alene er med 2 barn på slep, og alt tar 3x så lang tid. Det skal sies at jeg har det ganske ryddig og rent hjemme til en hver tid, fordi jeg liker det. Selv om jeg er alene. Men der er vi alle ulike Anonymkode: 914fb...081 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #13 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen min er borte i 5 uker, og jeg er alene med 2 barn (4 og 1 år) og jeg jobber 100%. Når mannen kommer hjem er det han som vasker, rydder og lager mat, henter/leverer i bhg, i tillegg til at han gjør forfallende arbeid som å male, klippe gress, alt som har med bil å gjøre osv. Han har jo fri på dagtid og kan gjøre alt dette mens vi er på jobb/barnehage. Og han får gjøre det i fred! Alt jeg gjør når jeg er alene er med 2 barn på slep, og alt tar 3x så lang tid. Det skal sies at jeg har det ganske ryddig og rent hjemme til en hver tid, fordi jeg liker det. Selv om jeg er alene. Men der er vi alle ulike Anonymkode: 914fb...081 Pluss at vi har en ordning med at jeg tar en helg fri og reiser bort hver gang han er hjemme, slik at jeg får puste og hente litt energi! Det er veldig greit synes jeg Anonymkode: 914fb...081 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #14 Skrevet 16. april 2024 Ser at det er mange gode forslag her. Mitt forslag er at neste gang han har fri, drar du to uker på «jobbreise». Da får nok pipa en annen lyd Anonymkode: 56e5d...6a7 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #15 Skrevet 16. april 2024 Nymerïa skrev (4 minutter siden): Snakk om å legge hodet på hoggstabben. "Nei men så fint at du er så mye mer effektiv da. Du får vaske rundt siden du er så uendelig mye flinkere." Dette. Direkte. Så får han vist hvor flink han er og du får slappet av Anonymkode: 2a17b...af3 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #16 Skrevet 16. april 2024 9 minutter siden, lajlaj said: Dette forslaget kommer alltid i tråder der menn ikke tar sin del av arbeidet, ansvaret og/eller mangler generell emosjonell kompetanse. Men det er jo et godt forslag. Folk som jobber i olja har valgt bort sosialt liv og familieliv til fordel for høy lønn. Da er det jo på sin plass at denne lønna kompenserer, blant annet på denne måten. Anonymkode: e5e30...1b7 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #17 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å foreslå at du kan ta deg en langhelg borte (venninnetur, seminar, jobbreise eller noe) en periode han er hjemme. Pass på at han da er alene med barna 24/7 i minst 3 sammenhengende døgn. Gjerne dager hvor barna er hjemme døgnet rundt. Legg gjerne opp til at det er noe ekstra som skjer i perioden, som at et av barna skal i bursdag, til lege/tannlege/helsekontroll eller på "playdate" eller noe annet, som må planlegges og gjøres på gitt tidspunkt, utenfor huset. Det er stor forskjell på å ha barna alene en arbeidsdag, og å være alene med barna et helt døgn uten hjelp. Anonymkode: ceb02...1c6 Dette☝️ Min mann jobbet som serviceingeniør da barna var små, vi har to tette. Annenhver uke var han bortreist, annenhver uke jobbet han fulltid + overtid. Han forsto at han måtte ta barna mer i helgene, og det gjorde han på eget initiativ. Etterhvert ble vi enige om at jeg kunne ta en alenehelg hver måned, så da var jeg bortreist fra fredag til søndag. Det var i de helgene han virkelig fikk erfare hvor mye jobb det er når man skal gjøre ALT i et hus i tillegg til at man har barna oppå seg 24/7. Man skal lage måltider, rydde, vaske klær, tørke opp gris osv, og det er jo DET som er den største/tyngste jobben. Hadde ikke min mann stilt opp slik han gjorde, hadde jeg faktisk ikke orket å holde på ekteskapet. Da hadde jeg valgt 50/50, uten tvil. Anonymkode: a67e0...911 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #18 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men han har i det siste hatt de to ungene alene en arbeidsdag her og der, og da fikk han gjort sååå mye, så det beviser liksom at jeg kunne fått gjort så mye mer om jeg bare gadd. Jeg føler ikke at jeg har noen fritid og jeg får aldri være alene og ha den slitne kroppen min i fred. Og at jeg starter hver offshoreperiode på minussiden i stedet for å ha ladet opp. Han sier at kanskje hvis jeg planlegger å gjøre nyttige ting så vil jeg ikke bli så frustrert når jeg ikke får tid til det eller blir avbrutt, kontra å bli frustrert over å gå glipp av egentid. Problemet her er jo ikke at han ikke skjønner, men at han er en respektløs besserwisser. Anonymkode: 93d0e...af4 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #19 Skrevet 16. april 2024 lajlaj skrev (34 minutter siden): Dette forslaget kommer alltid i tråder der menn ikke tar sin del av arbeidet, ansvaret og/eller mangler generell emosjonell kompetanse. Å kjøpe seg ut av problemet er ofte en god løsning hvis man har råd til det. Hvorfor synes du det er et problem? Anonymkode: 2e5f6...527 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #20 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Pluss at vi har en ordning med at jeg tar en helg fri og reiser bort hver gang han er hjemme, slik at jeg får puste og hente litt energi! Det er veldig greit synes jeg Anonymkode: 914fb...081 Får håpe ungene deres ikke vokser opp med tilknytningsproblemer. Det er virkelig ikke anbefalt å reise bort fra små barn. Anonymkode: eb519...dea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå