Gullhår77 Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 (endret) Hei. Jeg har nå fått tilbakefall og høyt stoffskifte igjen. Har Graves. Fikk det første gang i 2021, gikk på N.M i ca 1,5 år før jeg ble friskmeldt. Nå føles det ut som at jeg har hatt livets hardeste treningsøkt hver dag. Jeg er så sliten i musklene, kjenner på melkesyre og synes det er tungt å stå oppreist i mer enn 5 min. Jeg er skjelven og klumsete, glemmer mye, har kvalmeanfall og svimmelhetsanfall, er fryktelig dårlig i magen( har IBS fra før så nå er jeg dobbelt så løs i magen enn ellers😵), har høy puls, spesielt på kveld/natt og sover dårlig. Jeg har faktisk ikke veldig økt matlyst og har ikke gått ufrivillig ned i vekt. Jeg tror det høye stoffskifte mitt trigges av kosthold faktisk. Første gang jeg fikk det ble det slik etter at jeg la om til lavkarbo. Kuttet ut lavkarbo etter noen mnd grunnet dette, men da var det for sent. Denne gangen har jeg spist i kaloriunderskudd noen mnd for å gå ned i vekt. Det satt igang tilbakefallet. Jeg har enda høyere verdier av ft3 og ft4 denne gangen i forhold til sist. Jeg har forsøkt å google litt for å finne hva som defineres som "skyhøyt" stoffskifte. Finner ingen svar. Dette er prøveresultatene denne gangen: S-TSH: mindre enn 0.01 S-Fritt T4: 53 S-Fritt T3: 21 Jeg trenger ikke en tolkning av disse verdiene, men jeg er nyskjerrig på deres verdier når dere ble diagnostisert med høyt stoffskifte? Og hvis du hadde høyere verdier enn meg, hvordan følte du deg? Og ikke minst, hva trigget dette for deg tror du? Ps: jeg har ADHD, kan dette være en fellesnevner for Graves? Flere jeg vet om og kjenner som har fått Graves har nemlig også ADHD. Hva med deg? Endret 16. april 2024 av Gullhår77
lises89 Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 (endret) Jeg hadde tsh på 0,21. Pitringu ene foten og generell uro i kroppen. Noe økt puls. Går på 5 mg neo-mercazole 5 dager i uka. I natt hat jeg nok hatt hetetokter, eller varme bølger I kroppen🥵 jeg har ikke fått påvist graves men har adhd ( ikke medisinert ) jeg synes det er veldig opp og ned. Dette er min andre gang på neo. Kommer bivirkningene og går av og til? Jeg tror mitt kom av stress😬 Endret 14. mai 2024 av lises89
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #3 Skrevet 15. mai 2024 Da jeg fikk diagnosen for tre år siden hadde jeg T4 på 30 og T3 på litt over 12 tror jeg. Altså ikke veldig høyt, men jeg merket det godt. Jeg ble varm/svett, sliten/uggen i kroppen (følte meg som om jeg brygget på en influensa), skjelven, fikk høy puls, og følte meg urolig og stressa i kroppen. Skikkelig "tired, but wired". I januar i år fikk jeg et lite tilbakefall etter medisinstopp, og hadde da bare lett forhøyet T3 og supprimert TSH, men likevel følte meg likevel i dårlig form og kjente flere symptomer på at stoffskiftet var i ulage. Blir fulgt opp av indremedisinere på sykehuset (finnes ingen endokrinologer her), og den ene av dem sa at det ikke alltid er sammenheng mellom hvor høyt stoffskiftet er og hvor kraftige symptomer man har. Andre har gitt uttrykk for at de ikke skjønner hvorfor jeg har symptomer når stoffskiftet bare er lett forhøyet. Nå skal det sies at jeg antakelig kom i overgangsalderen samtidig som jeg fikk Graves (kanskje ikke tilfeldig), så en del av symptomene kan ha blitt forsterket av det. Anonymkode: 0a5e3...dd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå