AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 Jeg klarer ikke å bli enig med mannen min angående mobilbruk for datteren vår på 14. Hun har store problemer med døgnrytmen, sliter med angst og skolefravær, og jeg jobber hardt for å hjelpe henne med bedre søvn, så hun ikke faller enda mer utenfor. Hun har alltid brukt veldig lang tid på å sovne, og i det siste har hun fått lov til å slappe av med litt film/serier på sengen, siden det tilsynelatende hjelper henne litt til å dempe tankekjøret når hun skal sove. Via en app har hun selv stilt inn telefonen til kun å tillate film-/serieapper om kvelden. MEN - de siste dagene har jeg merket at hun har brukt andre apper etter "stengetid", og dette vil jeg ta tak i, for apper som gir mye stimuli (sosiale medier, stressende spill, youtube shorts osv.) vil jo bare bidra til at hun blir mer våken. Men mannen min mener at hun kanskje trenger disse stimuli-appene for å få bort vonde tanker om kvelden. Jeg er helt uenig - jeg tror de bare forsterker problemet. Jeg tenker at det er stor forskjell mellom hva tenåringer vil og hva de trenger i den alderen. Men mannen min har en tendens til å vegre seg mot å ta upopulære avgjørelser, og da blir det utrolig vanskelig for meg å ta dem alene. Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette? Takk for alle innspill! Anonymkode: 8ea93...720
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #2 Skrevet 16. april 2024 Jeg tenker at her er det viktig at hun lærer seg andre verktøy til å takle vonde tanker og tankekjør enn å døyve de med sosiale medier. ALL forskning sier at skjerm før leggetid gir dårlig søvn, så jeg ville stått på mitt. Anonymkode: b2f0b...5c6 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 min sover med tlf eller ipad, tenker det har sine fordeler,men her er det kanskje ikke lurt da hun har snudd døgnet, min sovner kl 21-22 senest Anonymkode: 08f5c...c7c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #4 Skrevet 21. april 2024 Jeg hadde ikke tillatt sosiale medier, maks film/serier da jeg har det også slik at om jeg legger meg og setter på en film eller serie så sovner jeg ganske fort. Scroller jeg på andre apper eller henger her inne på KG så sliter jeg mer med å sovne Anonymkode: 2fcc7...db4 1
Rosa Dartle Skrevet 21. april 2024 #5 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 12.15): Jeg tenker at her er det viktig at hun lærer seg andre verktøy til å takle vonde tanker og tankekjør enn å døyve de med sosiale medier. ALL forskning sier at skjerm før leggetid gir dårlig søvn, så jeg ville stått på mitt. Anonymkode: b2f0b...5c6 Helt enig. Her er jeg strikt. Det er ingen skjerm i minst en time før leggetid. Hvis man skal tømme hodet, gå en kveldstur sammen og hør fuglene kvitre, se på stjernehimmelen og prat om noe enkelt og hyggelig. Les en bok på sengen, eller sett på en lydbok. Har selv slitt veldig mye med dårlige søvnvaner, og det setter seg og varer. Går nå alltid kveldstur og leser før jeg skal sove, og legger meg stort sett til samme tid. Forsøker å overføre disse vanene til barna. 1
Diskulis Skrevet 21. april 2024 #6 Skrevet 21. april 2024 Skjerm er jo ikke anbefalt før leggetid pga lyset. Men har man problemer med å roe seg og kun har funnet skjerm som medisin for det, tenker jeg man må ta en helhetlig vurdering på hva som er verst. Så kan absolutt se at endel kan få bedre døgnrytme og innsovning av litt skjermtid. Men som deg TS mener jeg det er avgjørende hva man ser på. Sosiale medier, søking på Google etter ting jeg finner ut jeg lurer på eller lese/skrive i debattforum osv blir jeg mer trigget og våken av. Derimot er jeg ekspert på å sovne midt i en film eller serie, eller av å sette på musikk… så viktig at hva man ser på den skjermen styres og er noe som gir beroligende effekt.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 Lær henne å lese bok i stedet. Mye mer effektivt. En passe kjedelig en. Mi eldste leser Donald og blir stuptrøtt etter 10 minutter. Funker for meg, min mor osv. Kan godt se på skjerm, men sliter jeg med å sovne er det bare finne frem lesestoff. Kanskje umulig å lære det til en 14-åring, derfor jeg starter tidlig her med vanen om at ved senga er det lesestoff, ikke skjerm. Anonymkode: 1eb42...838
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå