Gå til innhold

Hvor villig er banken din til å senke renten på boliglånet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i dag 6.29% / 6.58% rente i lokalbanken, men ser at banken som min fagforening har avtale med tilbyr 1% lavere rente. For meg vil dette utgjøre rundt 10k forskjell i året. 

SPK tilbyr enda lavere rente, men der er det fort mange mnd. behandlingstid. Da snakker vi kanskje 1.25% mindre rente, totalt. 

Jeg er veldig fornøyd med min bank - men penger er penger. 

Har noen her forhandlet seg ned i rente, nå den siste tiden?

Anonymkode: 863f8...73b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde møte med banken for å snakke om sparing. Råd og slik. Han gikk gjennom lånet mitt uten at jeg spurte og satt den ned nesten en hel prosent. Er på 5.2 % no. Så jeg trur dem er villig for å få ned. For det er jo penger for deres bedrift også. 

Anonymkode: ef70b...8de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte banken i forrige uke.Satte renten ned til 5,5% uten å blunke, da jeg sa at jeg hadde sjekket på nett med andre banker. 
Bankene vil beholde kundene sine.

Anonymkode: a2139...d5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde møte med banken for å snakke om sparing. Råd og slik. Han gikk gjennom lånet mitt uten at jeg spurte og satt den ned nesten en hel prosent. Er på 5.2 % no. Så jeg trur dem er villig for å få ned. For det er jo penger for deres bedrift også. 

Anonymkode: ef70b...8de

5,2 nå? Det høres for godt ut til å være sant. Du vet det har vært rentehevinger?

Anonymkode: d7a2d...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Altfor høy rente! Bytt bank! Du kan nok forhandle ned renta hvis du er en ok kunde, men min erfaring er at renta fort kryper oppover igjen, og det burde være unødvendig å måtte følge med på renta og forhandle hele tiden. 

Anonymkode: 0ad81...1ba

Skrevet

Bulder er bra, evnt presse din bank med at du vurderer flytting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har i dag 6.29% / 6.58% rente i lokalbanken, men ser at banken som min fagforening har avtale med tilbyr 1% lavere rente. For meg vil dette utgjøre rundt 10k forskjell i året. 

SPK tilbyr enda lavere rente, men der er det fort mange mnd. behandlingstid. Da snakker vi kanskje 1.25% mindre rente, totalt. 

Jeg er veldig fornøyd med min bank - men penger er penger. 

Har noen her forhandlet seg ned i rente, nå den siste tiden?

Anonymkode: 863f8...73b

Jeg har 5,4 de ringte meg i dag og sa den var satt ned. Hadde før dette 5,6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

5,2 nå? Det høres for godt ut til å være sant. Du vet det har vært rentehevinger?

Jeg har også 5,2% med 5,36% effektiv. Ca 4.3 mill i lån, ung, med bra inntekt. 
alderen har faktisk litt å si. Mine foreldre med betydelig mindre lån fikk ikke like bra rente pga alder. 

Anonymkode: 0a81b...033

AnonymBruker
Skrevet

Tja... tror de nærmer seg smertepunktet. Var i møte med banken i forrige uke, da jeg vurderer å bytte bank. Fikk beskjed av den banken jeg har at de ikke kunne gå lavere enn 5,35.
Var så i møte med ny bank og sa at jeg måtte få et tilbud under det jeg har i dag for å vurdere bytte. Fikk da et tilbud på nøyaktig samme rente og dårligere vilkår for øvrig. Da blir jeg der jeg er. 
Har inne en søknad hos SPK, men de behandler ikke søknader på flytting av lån for øyeblikket, kun nye lån. 
Er 51 og 53 år gamle, har til sammen 1.250.000,- i årlig inntekt og lånet er på 1.100.000,- pr nå. Huset har en verdi på 4.500.000,- så er godt innenfor 50% dekning. 

Anonymkode: 80fbd...9b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror ikke det er så mange som har så god kontroll på hva slags renter de har. Snakket med en på jobb her om dagen, som jeg trodde hadde litt kontroll på slikt. Iallefall mer kontroll enn de fleste andre på jobb. Han sa at renten hans lå på 4,7% iallefall ikke over 4,9%. Sa jeg syns det var rart med tanke på at de fleste med flytende rente var oppe i 5-6,5% nå om dagen. Han sjekket å ble sjokkert over at renten hans lå på 5,85%. 

Såe heretter tar jeg hva folk sier de har i rente med en god klype salt, både i virkeligheten og spesielt på KG. På KG tror jeg det er mange som smører tykt på, i tilegg til at de muligens ikke har helt kontroll på hva renten er, da de sjekket den sist gang for et år siden.

Anonymkode: d74e0...869

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...