Gå til innhold

Intens og masete 6-åring


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente på 6 år er skolestarter til høsten, men vi opplever henne som ganske umoden. Hun er ekstremt oppgiret når hun kommer hjem fra barnehagen, roper og løper rundt. Ved middagsbordet sitter hun sjelden i ro, går til og fra bordet, vil leke, erte lillesøster og gjøre alt annet enn å spise. Hun kan mase veldig mye og kreve oppmerksomhet ved å si "Se her mamma, se her" sånn ca.annenhvert minutt 😅 

Og det selv om hun ser at jeg er opptatt med å f.eks.lese en bok. Hun er også veldig intens med andre barn i barnehagen. Går helt opp i ansiktet deres når hun snakker til dem. Har pratet med henne om at dette er litt udannet, men virker som hun glemmer seg. Er litt bekymret for at de jevnaldrende i barnehagen oppfatter henne som "too much" og ikke gidder leke med henne. Hun har ingen bestevenn, men er med litt med alle. Har hun besøk med hjem er hun veldig dominerende i hva de får lov til å leke med og ta på av hennes ting og leker. Hun har også vanskelig med overganger. Det ender f.eks.ofte med gråt og sinne om hun må avbryte lek, si farvel til venner eller kle på seg klær fordi vi skal ut. 

Er dette normalt for alderen?

Kan legge til at vi får gode tilbakemeldinger fra barnehagen. De sier hun er snill og omsorgsfull, leker variert og  gjør seg svært flid med tegninger, førskoleboken osv...Hun kan ofte sitte å tegne , kikke i bøker og skrive bokstaver her hjemme også , så er ikke rastløs og urolig  hele tiden. Jeg er bare litt bekymret for om denne intense og masete oppførselen hun av og til har vil gjøre det vanskelig for henne å få venner.

Anonymkode: d547c...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg bare kommentere det du skriver om at hun kan gråte når lek må avsluttes. Det er veldig vanlig at barn takler overganger dårlig (og du kan jo selv tenke deg hvor blid du hadde vært om du satt med en god bok eller midt i en film og mannen din plutselig slår av TVen og sier at nå skal dere ut, det er litt sånn det oppleves for dem) og det kan hjelpe å forberede dem på det som skal skje. Før leken kan du si at nå kan de leke i to timer og så er det middag/tur/hvasomhelst og gå inn til dem og si i fra litt i forveien at snart eller om X minutter eller "når viserne på klokka er..." (alt etter hva som fungerer for henne) så skal de avslutte leken og gå ut/spise middag/vennene skal dra hjem. Da blir det ikke en like brå avslutning.

Så til hovedsaken. Variasjonen i atferd og modenhet er helt enorm i den alderen og normalspennet er stort. Jeg synes det siste du skriver er viktigere enn det første. Det at hun er snill og omsorgsfull, og det vil være avgjørende for å skape vennskap. Hun kommer til å finne sine venner og sin gjeng. Hun kan sikkert oppleve på bli satt litt på plass om hun er for dominerende eller for nærgående, men det er jo en del av det å lære seg det sosiale spillet og samhandlingen med andre. Hun kommer til å vokse så enormt de neste månedene fram til skolestart og det første skoleåret og jeg er helt sikker på at mye vil falle på plass og at hun kommer til å takle det veldig bra. Husk at hun bare er 6 år. Og det er heller ikke noe mål i seg selv å være den stille og rolige heller enn den viltre og høylytte. Det er plass til alle. :)

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår jente på 6 år er skolestarter til høsten, men vi opplever henne som ganske umoden. Hun er ekstremt oppgiret når hun kommer hjem fra barnehagen, roper og løper rundt. Ved middagsbordet sitter hun sjelden i ro, går til og fra bordet, vil leke, erte lillesøster og gjøre alt annet enn å spise. Hun kan mase veldig mye og kreve oppmerksomhet ved å si "Se her mamma, se her" sånn ca.annenhvert minutt 😅 

Og det selv om hun ser at jeg er opptatt med å f.eks.lese en bok. Hun er også veldig intens med andre barn i barnehagen. Går helt opp i ansiktet deres når hun snakker til dem. Har pratet med henne om at dette er litt udannet, men virker som hun glemmer seg. Er litt bekymret for at de jevnaldrende i barnehagen oppfatter henne som "too much" og ikke gidder leke med henne. Hun har ingen bestevenn, men er med litt med alle. Har hun besøk med hjem er hun veldig dominerende i hva de får lov til å leke med og ta på av hennes ting og leker. Hun har også vanskelig med overganger. Det ender f.eks.ofte med gråt og sinne om hun må avbryte lek, si farvel til venner eller kle på seg klær fordi vi skal ut. 

Er dette normalt for alderen?

Kan legge til at vi får gode tilbakemeldinger fra barnehagen. De sier hun er snill og omsorgsfull, leker variert og  gjør seg svært flid med tegninger, førskoleboken osv...Hun kan ofte sitte å tegne , kikke i bøker og skrive bokstaver her hjemme også , så er ikke rastløs og urolig  hele tiden. Jeg er bare litt bekymret for om denne intense og masete oppførselen hun av og til har vil gjøre det vanskelig for henne å få venner.

Anonymkode: d547c...35b

1. Dere må ha bedre rutiner rundt maten
2. Dere må stille mer krav til henne ved maten
3. Dere må lære dere å sette grenser når hun maser
4. Dere må lære dere å sette grenser når hun krever oppmerksomhet
5. Dere må lære henne å vente
6.  Dere må forberede henne bedre på overganger
7. Dere må møte henne på følelsene hun får ved overganger
8. Dere må avbryte lek og si farvel til venner på andre måter

Alt er foreldrene. Alle her på KG fisker etter ADHD, når det er foreldrene som rett og slett har glemt en stor dose oppdragerdel og nå kommer det tilbake og biter dere i ræva.

Anonymkode: 62e9d...8a2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1. Dere må ha bedre rutiner rundt maten
2. Dere må stille mer krav til henne ved maten
3. Dere må lære dere å sette grenser når hun maser
4. Dere må lære dere å sette grenser når hun krever oppmerksomhet
5. Dere må lære henne å vente
6.  Dere må forberede henne bedre på overganger
7. Dere må møte henne på følelsene hun får ved overganger
8. Dere må avbryte lek og si farvel til venner på andre måter

Alt er foreldrene. Alle her på KG fisker etter ADHD, når det er foreldrene som rett og slett har glemt en stor dose oppdragerdel og nå kommer det tilbake og biter dere i ræva.

Anonymkode: 62e9d...8a2

Dette er helt misforstått.

Jeg fisker absolutt ikke etter etter diagnoser, da leser du mitt innlegg ut i fra egne fordommer.

Mitt siste avsnitt var tvert i mot tatt med for å slippe innlegg av typen «Hun har sikkert ADHD» osv. 

Alt det du lister opp har vi fokus på. Det gjenspeiles også i det barnehagen forteller. Er forskjell på å være intens og å mangle folkeskikk. 

Anonymkode: d547c...35b

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Først vil jeg bare kommentere det du skriver om at hun kan gråte når lek må avsluttes. Det er veldig vanlig at barn takler overganger dårlig (og du kan jo selv tenke deg hvor blid du hadde vært om du satt med en god bok eller midt i en film og mannen din plutselig slår av TVen og sier at nå skal dere ut, det er litt sånn det oppleves for dem) og det kan hjelpe å forberede dem på det som skal skje. Før leken kan du si at nå kan de leke i to timer og så er det middag/tur/hvasomhelst og gå inn til dem og si i fra litt i forveien at snart eller om X minutter eller "når viserne på klokka er..." (alt etter hva som fungerer for henne) så skal de avslutte leken og gå ut/spise middag/vennene skal dra hjem. Da blir det ikke en like brå avslutning.

Så til hovedsaken. Variasjonen i atferd og modenhet er helt enorm i den alderen og normalspennet er stort. Jeg synes det siste du skriver er viktigere enn det første. Det at hun er snill og omsorgsfull, og det vil være avgjørende for å skape vennskap. Hun kommer til å finne sine venner og sin gjeng. Hun kan sikkert oppleve på bli satt litt på plass om hun er for dominerende eller for nærgående, men det er jo en del av det å lære seg det sosiale spillet og samhandlingen med andre. Hun kommer til å vokse så enormt de neste månedene fram til skolestart og det første skoleåret og jeg er helt sikker på at mye vil falle på plass og at hun kommer til å takle det veldig bra. Husk at hun bare er 6 år. Og det er heller ikke noe mål i seg selv å være den stille og rolige heller enn den viltre og høylytte. Det er plass til alle. :)

Takk for en konstruktivt innlegg. Det er godt å høre at dette er innenfor normalen. Merker mindre til dette nå enn for 1 år siden, det skal sies. Men man har jo lett for å kanskje overtenke og bekymre seg litt ekstra innen skolestart.

Når det gjelder overganger har det absolutt hjulpet å forberede henne på hva som skal skje. Hun kan ikke klokken enda, så bruker ofte et timeglass for å vise hvor mye tid hun har på seg, f.eks innen vi skal gå ut. Det hjelper litt, men møter fortsatt mye motstand. Som du skriver er det jo også forståelig at man ikke vil bryte opp fra en hyggelig aktivitet.

ts

Anonymkode: d547c...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for en konstruktivt innlegg. Det er godt å høre at dette er innenfor normalen. Merker mindre til dette nå enn for 1 år siden, det skal sies. Men man har jo lett for å kanskje overtenke og bekymre seg litt ekstra innen skolestart.

Når det gjelder overganger har det absolutt hjulpet å forberede henne på hva som skal skje. Hun kan ikke klokken enda, så bruker ofte et timeglass for å vise hvor mye tid hun har på seg, f.eks innen vi skal gå ut. Det hjelper litt, men møter fortsatt mye motstand. Som du skriver er det jo også forståelig at man ikke vil bryte opp fra en hyggelig aktivitet.

ts

Anonymkode: d547c...35b

Når ble hun storesøster?

Barn som prater ekstremt mye mangler ofte påfyll i tilknytningen. Bare gi henne full og hel oppmerksomhet i kortere perioder, for med den type barn som prater ekstermt mye får de veldig mye "mhm" "Jaa..." uten ordentlig øyekontakt, fordi man er så lei. Gi henne kvalitet og mye av det intense vil roe seg.

Anonymkode: 62e9d...8a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når ble hun storesøster?

Barn som prater ekstremt mye mangler ofte påfyll i tilknytningen. Bare gi henne full og hel oppmerksomhet i kortere perioder, for med den type barn som prater ekstermt mye får de veldig mye "mhm" "Jaa..." uten ordentlig øyekontakt, fordi man er så lei. Gi henne kvalitet og mye av det intense vil roe seg.

Anonymkode: 62e9d...8a2

Støtter det forslaget og jeg merket også at det hjalp på mitt ene barn som hadde en periode hvor han pratet på inn- og utpust om alle slag mer eller mindre interessante ting. Full oppmerksomhet og vise interesse. :jepp:

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår jente på 6 år er skolestarter til høsten, men vi opplever henne som ganske umoden. Hun er ekstremt oppgiret når hun kommer hjem fra barnehagen, roper og løper rundt. Ved middagsbordet sitter hun sjelden i ro, går til og fra bordet, vil leke, erte lillesøster og gjøre alt annet enn å spise. Hun kan mase veldig mye og kreve oppmerksomhet ved å si "Se her mamma, se her" sånn ca.annenhvert minutt 😅 

Og det selv om hun ser at jeg er opptatt med å f.eks.lese en bok. Hun er også veldig intens med andre barn i barnehagen. Går helt opp i ansiktet deres når hun snakker til dem. Har pratet med henne om at dette er litt udannet, men virker som hun glemmer seg. Er litt bekymret for at de jevnaldrende i barnehagen oppfatter henne som "too much" og ikke gidder leke med henne. Hun har ingen bestevenn, men er med litt med alle. Har hun besøk med hjem er hun veldig dominerende i hva de får lov til å leke med og ta på av hennes ting og leker. Hun har også vanskelig med overganger. Det ender f.eks.ofte med gråt og sinne om hun må avbryte lek, si farvel til venner eller kle på seg klær fordi vi skal ut. 

Er dette normalt for alderen?

Kan legge til at vi får gode tilbakemeldinger fra barnehagen. De sier hun er snill og omsorgsfull, leker variert og  gjør seg svært flid med tegninger, førskoleboken osv...Hun kan ofte sitte å tegne , kikke i bøker og skrive bokstaver her hjemme også , så er ikke rastløs og urolig  hele tiden. Jeg er bare litt bekymret for om denne intense og masete oppførselen hun av og til har vil gjøre det vanskelig for henne å få venner.

Anonymkode: d547c...35b

Kaller du datteren din udannet? Hvordan skal hun som er 6 år greie å forstå hva du mener? 😰

Hun er impulsiv og veldig lik min sønn som også slet med overganger ( han har forøvrig adhd ) Og han er veldig følsom og sårbar. Skryt heller av henne når hun gjør noe bra, i stedet for å kritisere. Du ser hun er litt annerledes, husk at hun bare "er sånn" og gjør det ikke med vilje. 

Vis heller hvordan du tar hensyn til henne. Gi henne space. du kan rollespille med dukker hvordan man gir hverandre space. respekterer personlig område. Feks du kan ha en dukke som er veldig sjenert. Og så når de andre dukkene "er rett i fjeset" på din dukke, kan dukken si at oj unsjyld meg, men kan du gi meg litt rom mellom ansiktene våre. Jeg blir litt overveldiget når vi er veldig nære. Om din datters dukke ikke lytter kan du si åå jeg er så lei meg for du hørte ikke på meg når jeg ville ha ro. eller åj tusen takk for at du var så grei og ga meg rom. feks. 

Og i barnehagen kan de ha tavle som viser oversikt over alt de skal gjøre ila en dag. Som en slags plan over dagen. Den kan din datter se på og få en oversikt, det vil hjelpe henne. Det er kanskje fordi hun ikke greier å få oversikten i hodet.  ( litt adhd trekk det da.. )

 

Anonymkode: ba987...435

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kaller du datteren din udannet? Hvordan skal hun som er 6 år greie å forstå hva du mener? 😰

Hun er impulsiv og veldig lik min sønn som også slet med overganger ( han har forøvrig adhd ) Og han er veldig følsom og sårbar. Skryt heller av henne når hun gjør noe bra, i stedet for å kritisere. Du ser hun er litt annerledes, husk at hun bare "er sånn" og gjør det ikke med vilje. 

Vis heller hvordan du tar hensyn til henne. Gi henne space. du kan rollespille med dukker hvordan man gir hverandre space. respekterer personlig område. Feks du kan ha en dukke som er veldig sjenert. Og så når de andre dukkene "er rett i fjeset" på din dukke, kan dukken si at oj unsjyld meg, men kan du gi meg litt rom mellom ansiktene våre. Jeg blir litt overveldiget når vi er veldig nære. Om din datters dukke ikke lytter kan du si åå jeg er så lei meg for du hørte ikke på meg når jeg ville ha ro. eller åj tusen takk for at du var så grei og ga meg rom. feks. 

Og i barnehagen kan de ha tavle som viser oversikt over alt de skal gjøre ila en dag. Som en slags plan over dagen. Den kan din datter se på og få en oversikt, det vil hjelpe henne. Det er kanskje fordi hun ikke greier å få oversikten i hodet.  ( litt adhd trekk det da.. )

 

Anonymkode: ba987...435

Jeg brukte ordet utdannet her, ovenfor henne har jeg benyttet ord hun forstår. I barnehagen fungerer det greit med disse overgangene heldigvis. Har også fått tilbakemelding om at hun er en av de som sitter i ro ved bordet under måltider, hjelper til med å rydde osv..Men god ide å ha lignende måte å holde oversikt på her hjemme. Ved frokostbordet pleier vi å prate om hva vi skal gjøre i dag men det må gjerne gjentas utover dagen. 
 

ts

Anonymkode: d547c...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når ble hun storesøster?

Barn som prater ekstremt mye mangler ofte påfyll i tilknytningen. Bare gi henne full og hel oppmerksomhet i kortere perioder, for med den type barn som prater ekstermt mye får de veldig mye "mhm" "Jaa..." uten ordentlig øyekontakt, fordi man er så lei. Gi henne kvalitet og mye av det intense vil roe seg.

Anonymkode: 62e9d...8a2

Takk for tips. Hun ble storesøster for 3 år siden, men godt mulig det fortsatt er vanskelig å dele oppmerksomheten. Hun er en veldig snill og omsorgsfull storesøster, og søskensjalusi har det vært lite av. Men denne intense væremåten kan jo være en annen måte å ta det ut på ja.

ts

Anonymkode: d547c...35b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...