Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei. Jeg er nå i en helt ekstremt dårlig situasjon økonomisk. Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 
jeg har forbrukslån HØYT, som jeg tok for ikke så lenge siden. Jeg har billån, mange små lån og noen nedbetalinger. Jeg har også private lån i familien, da jeg ikke har klart meg de siste månedene. 
På nedbetaling (som trekker meg mest ned i mnd) betaler jeg ca 6000kr i mnd. Det er nå til sammen 30.000kr, så jeg er «kvitt» det om noen mnd. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg grem til da, jeg sitter igjen med ca 2500kr å leve for i mnd nå… jeg får ikke lån(for å betale nedbetalingene, det kunne hjulpet), jeg vil ikke låne mer av de nærmeste, jeg finner ingen småjobber… 

jeg er ufør, og er begrenset hva jeg kan jobbe med pga sykdom. Har prøvd diverse ting online, selge ting osv. men det går ikke…er det noen som har tips/råd til meg? Jeg har vært så langt nede i det siste.

Anonymkode: 8071a...97c

Endret av Rhodiola
redigert for å fjerne beskrivelse av selvmordstanker
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Jeg er nå i en helt ekstremt dårlig situasjon økonomisk. Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 
jeg har forbrukslån HØYT, som jeg tok for ikke så lenge siden. Jeg har billån, mange små lån og noen nedbetalinger. Jeg har også private lån i familien, da jeg ikke har klart meg de siste månedene. 
På nedbetaling (som trekker meg mest ned i mnd) betaler jeg ca 6000kr i mnd. Det er nå til sammen 30.000kr, så jeg er «kvitt» det om noen mnd. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg grem til da, jeg sitter igjen med ca 2500kr å leve for i mnd nå… jeg får ikke lån(for å betale nedbetalingene, det kunne hjulpet), jeg vil ikke låne mer av de nærmeste, jeg finner ingen småjobber… 

jeg er ufør, og er begrenset hva jeg kan jobbe med pga sykdom. Har prøvd diverse ting online, selge ting osv. men det går ikke…er det noen som har tips/råd til meg? Jeg har vært så langt nede i det siste.

Har du fullstendig oversikt over gjeld og nedbetalingsplan? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan være en løsning å selge bilen hvis en klarer seg uten en stund?

Anonymkode: 191f3...a88

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må selge bilen.

Anonymkode: e3ecb...1e9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har prøvd diverse ting online, selge ting osv. men det går ikke…er det noen som har tips/råd til meg?

Leie ut bilen via feks nabobil? Hvis du eier bolig eller garasje, leie ut de? Leie ut bunad om du har? Svare på spørreundersøkelser? Tilby dyrepass? 

Anonymkode: dd959...4f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (21 minutter siden):

Har du fullstendig oversikt over gjeld og nedbetalingsplan? 

Jeg vet ikke lenger, alt har blitt kaos. Men har sånn sirka oversikt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan være en løsning å selge bilen hvis en klarer seg uten en stund?

Anonymkode: 191f3...a88

Er avhengig av bilen. Og uansett går jeg ned 1900kr i mnd av å selge bilen. Ja, det hjelper, men det er fortsatt lite… og har jeg ikke bil, så kommer jeg meg absolutt ingen vei fra her jeg bor.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke lenger, alt har blitt kaos. Men har sånn sirka oversikt.. 

Spør en venn om veiledning (ikke lån!) og få en rådgiver på Nav 

Anonymkode: 029a0...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si jeg føler med deg, og er i samme situasjon selv. Men vi må ikke gi opp! 

Anonymkode: 425c1...d69

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du vurdert å ta en ringerunde til de du skylder penger på lånene og forklare situasjonen, og be om at de fryser renter og avdrag i f.eks tre-fire-fem måneder? Så du kan få hodet over vannet, nedbetalt alle avdrags-kjøpene dine, og komme på fote igjen?

Forklarer du at du er uføretrygdet og i en lei økonomisk situasjon, kan det hende de sier seg villige til det. Det er uansett verdt å gjøre et forsøk, det koster deg ikke noe å ta de telefonene. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du er avhengig av bilen?

Du slipper jo da forsikringspenger på den, drivstoff, service, eukontroll, årsavgifter, parkering.

Man sparer utrolig mye på å ikke ha bil. Jeg føler at jeg ikke kan ta meg råd til bil. 

Men kommer sikkert an på hvor du bor  og bussforbindelser?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende denne tråden blir stengt pga det siste du nevner.. Opprett en ny tråd med samme tekst uten det siste ❤️

Anonymkode: 729d8...327

Skrevet

Ta kontakt med NAV og hør om det er mulig å få gjeldsrådgivning gjennom dem. Forsøk også å ta kontakt med kreditorer og hør om det er mulig å fryse renter, å få lengre nedbetalingstid el. Mange kan være interessert i å inngå avtaler med deg som kan være gunstigere for deg da det tross alt er utgifter for dem ved å drive inn krav via inkasso og offentlige myndigheter også, særlig hvis de ser at det er lite å hente den veien (type utlegg - som sikrer kravene, men kun påfører kostnader for både dem og de).

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (16 minutter siden):

Har du vurdert å ta en ringerunde til de du skylder penger på lånene og forklare situasjonen, og be om at de fryser renter og avdrag i f.eks tre-fire-fem måneder? Så du kan få hodet over vannet, nedbetalt alle avdrags-kjøpene dine, og komme på fote igjen?

Forklarer du at du er uføretrygdet og i en lei økonomisk situasjon, kan det hende de sier seg villige til det. Det er uansett verdt å gjøre et forsøk, det koster deg ikke noe å ta de telefonene. 

Har prøvd.

forbrukslånet var for nytt til at de kunne gjøre noe som helst. 
billånet er mulig, men det koster meg ekstra 500kr per måned jeg utsetter, noe jeg ikke vet om jeg har råd til da jeg skal betale igjen. 
men dyr regning jeg fikk denne mnd fikk jeg delt i to, men det var maks.. 

De nedbetalingene skal jeg prøve å få samlet i det minste, men har prøvd tidligere og syntes det var lite hjelp å få😅

Skrevet

Har du søkt om gjelds veiledning via nav? Alle kommuner skal ha dette. Og alle får innvilget dette. Det kan hende at trekkene dine i måneden er for store og dermed ulovlige. Man skal ha en minstesats igjen etter at alle trekk er utført. De hjelper også til med å få en oversikt over gjeld og kan forhandle for deg. 

Andre har påpekt å ta kontakt med kreditorene selv(dette kan Nav hjelpe med) og forhandle ned eller fryse lånet for noen måneder. 

Og når du ha fått kontroll, så må du se hva du kan gjøre for å ikke havne der igjen.

Bil- kan du ha en billigere bil med mindre lån? Eventuelt ingen bil. Selv investerte jeg i el sykkel og har piggdekk om vinteren. Angrer ikke. Har du noen vaner som koster deg penger som du kan kutte ut? 

Det er så kjipt å føle seg økonomisk bundet og låst, men det finnes hjelp, selv om det gjør vondt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (16 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan du er avhengig av bilen?

Du slipper jo da forsikringspenger på den, drivstoff, service, eukontroll, årsavgifter, parkering.

Man sparer utrolig mye på å ikke ha bil. Jeg føler at jeg ikke kan ta meg råd til bil. 

Men kommer sikkert an på hvor du bor  og bussforbindelser?

Jeg er avhengig av bil for det ikke er bussforbindelse her. 
må kjøre barn til skole og barnehage..og ellers hvis jeg skal til lege, møter og sånt..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er avhengig av bil for det ikke er bussforbindelse her. 
må kjøre barn til skole og barnehage..og ellers hvis jeg skal til lege, møter og sånt..

Skjønner. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg grem til da, jeg sitter igjen med ca 2500kr å leve for i mnd nå… jeg får ikke lån(for å betale nedbetalingene, det kunne hjulpet),

Å ta opp nye lån for å betale gamle lån er ingen løsning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Gjertrud von Knäbe skrev (1 minutt siden):

Å ta opp nye lån for å betale gamle lån er ingen løsning.

Jeg vet egentlig det, men hvis jeg ikke finner en løsning må jeg låne enda mer av familie, og det er noe jeg virkelig ikke ønsker… 

AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (12 minutter siden):

Har du søkt om gjelds veiledning via nav? Alle kommuner skal ha dette. Og alle får innvilget dette. Det kan hende at trekkene dine i måneden er for store og dermed ulovlige. Man skal ha en minstesats igjen etter at alle trekk er utført. De hjelper også til med å få en oversikt over gjeld og kan forhandle for deg. 

Andre har påpekt å ta kontakt med kreditorene selv(dette kan Nav hjelpe med) og forhandle ned eller fryse lånet for noen måneder. 

Og når du ha fått kontroll, så må du se hva du kan gjøre for å ikke havne der igjen.

Bil- kan du ha en billigere bil med mindre lån? Eventuelt ingen bil. Selv investerte jeg i el sykkel og har piggdekk om vinteren. Angrer ikke. Har du noen vaner som koster deg penger som du kan kutte ut? 

Det er så kjipt å føle seg økonomisk bundet og låst, men det finnes hjelp, selv om det gjør vondt. 

Dette. 
Sosialstønad kan også være en løsning i det korte løp. Men du vil ha problemer med å få noen godvilje fra kreditorer når du har forbrukslån av nyere dato. 

Anonymkode: 9ddaa...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...