AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 Er det vanlig å bli igangsatt på trivselskontroll 3-7 dager over termin eller er det bare en "vanlig sjekk "? Skal på kontroll og er usikker på hva jeg skal være innstilt på Anonymkode: e7720...12c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #2 Skrevet 16. april 2024 Vanskelig å svare på. De setter i gang viss de tenker det er det beste. Lurt å ta med fødebag i tilfelle. Venninnen min ble satt igang 4 dager over. Jeg skulle også settes igang 4 dager om ingenting skjedde av seg selv (fødte før). Men så lenge du og barnet er friskt og du har hatt normalt svangerskap så tror jeg de lar deg gå til ca 10/11 dager over. Anonymkode: c02e8...c19 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #3 Skrevet 16. april 2024 Det er bare en vanlig sjekk. Ser at fint ut vil du få beskjed om å få noen dager til og planlegge igangsettelse rundt ike 42+0 Anonymkode: 57b1e...73e 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #4 Skrevet 16. april 2024 Hvis det påvises grunn til det så er det ikke sikkert du kan dra hjem etterpå, nei. Jeg har gått over termin begge gangene og tok med fødebagen til trivselskontrollene. Første gang påviste de lite fostervann og jeg fikk dra hjem og komme tilbake til igangsettelse neste dag. Andre gangen var det ikke noe påviselig fostervann og det ble igangsatt kort tid etter. Anonymkode: ad2a6...c99
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #5 Skrevet 16. april 2024 Det er nok først og fremst bare en vanlig sjekk. Så det er ikke vanlig, men finner de en grunn til at du burde settes i gang så vil de nok sette opp dette, men spørs om det blir samme dagen. Da må det jo isåfall være akutt. Jeg ble satt i gang når jeg var 41+1 med siste, da var jeg veldig sliten og lei, de mente det var litt lite fostervann, noe det virket som det var når vannet gikk. Den ene jordmoren fortalte meg at jeg ble satt i gang fordi legen mente det var greit for avdelingen fordi de hadde god kapasitet, med tanke på det jeg vet om igangsettelser i ettertid syns jeg kanskje ikke det var helt greit om det var grunnen. Anonymkode: 37d4b...672
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #6 Skrevet 16. april 2024 Da jeg var på trivselskontroll uke 41+3 ble baby målt til å være 5.2 kg, jeg var kjempedårlig av bekkenløsning og hadde gått med modningsrier siden uke 37. Likevel ble jeg ikke igangsatt Anonymkode: 57b1e...73e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #7 Skrevet 16. april 2024 Jeg hadde med meg fødebagen i bilen just in case, men ble ikke igangsatt. Det var faktisk det første legen sa til meg da jeg kom inn, før noe annet😅 Så lenge ting ser fint ut så er det bare en vanlig sjekk. Anonymkode: fd3ab...712
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #8 Skrevet 16. april 2024 Jeg fikk ikke reise hjem igjen fra trivselskontrollen, fordi de syntes det var lite bevegelse og dårlig puls på kontrollen. Ble derfor innlagt på overvåking frem til igangsetting. Det var ikke noe jeg ba om, kun resultat av sparketest/ultralyd. Hadde ingen mistanke om lite liv på forhånd. Men de fleste reiser nok hjem igjen og fortsetter ventingen. Anonymkode: 30bcd...ac5
AlternativX Skrevet 16. april 2024 #9 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da jeg var på trivselskontroll uke 41+3 ble baby målt til å være 5.2 kg, jeg var kjempedårlig av bekkenløsning og hadde gått med modningsrier siden uke 37. Likevel ble jeg ikke igangsatt Anonymkode: 57b1e...73e Høres utrolig merkelig ut at de ikke satt i gang når barnet var 5,2 kg🙉 Isåfall ikke forsvarlig praktisk. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 Jeg hadde litt forhøyet blodtrykk, litt sukker(eller var det protein?) i urinen og førgravid BMI over en viss grense da jeg var på trivselskontroll noen dager etter termin, mens babyen hadde det helt fint. Ble ikke igangsatt, men det var før helga, så jeg ble truet med igangsettelse over helga hvis det ikke startet av seg selv innen den tid. Det startet av seg selv på lørdagen. Anonymkode: 889e5...487
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #11 Skrevet 16. april 2024 Ble igangsatt på trivselskontrollen som var på termindato. Lav fostervekst siden siste ultralyd (ekstra oppfølging) og lite fostervann. Fikk ikke dra derfra uten en baby på utsiden. Hadde heldigvis tatt med fødebagen i bilen. Anonymkode: 98ab5...23b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #12 Skrevet 16. april 2024 Jeg ble satt igang da vi i utgangspunktet skulle på trivselskontroll. Var i uke 36, men det var tvillinger og hyppige kontroller. Anonymkode: 15c12...08b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #13 Skrevet 16. april 2024 AlternativX skrev (3 timer siden): Høres utrolig merkelig ut at de ikke satt i gang når barnet var 5,2 kg🙉 Isåfall ikke forsvarlig praktisk. Fortell logikken i at det er merkelig? Når du allerede er på overtid så er det ikke sånn at ungen vokser seg så mye større ved å vente og se om det starter naturlig. Med tanke på at en igangsettelse er en risikofødsel så er det da ingen logikk i å skulle utsette en mor og et barn for det når barnet allerede er stort. Ikke før man faktisk må. Det vil jo være og ta unødvendig dobbel risiko. Anonymkode: e5e1b...21b
AlternativX Skrevet 16. april 2024 #14 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fortell logikken i at det er merkelig? Når du allerede er på overtid så er det ikke sånn at ungen vokser seg så mye større ved å vente og se om det starter naturlig. Med tanke på at en igangsettelse er en risikofødsel så er det da ingen logikk i å skulle utsette en mor og et barn for det når barnet allerede er stort. Ikke før man faktisk må. Det vil jo være og ta unødvendig dobbel risiko. Anonymkode: e5e1b...21b Der jeg jobber så hadde vi ikke venta en dag lengre hvis man fant et så stort vekstavvik på ultralyd. Nei, de vokser ikke så mye på noen dager, men når vekta kommer over 5 kg så bør man tenke forløsning med tanke på komplikasjoner. Hadde jeg vært gravid med et barn på over 5 kg og fått beskjed om å vente til uke 42+0, hadde jeg funnet meg et annet sykehus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå