Gå til innhold

Boliglån som student?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig lenger ? Er det noen som får det?

Vi Fikk det da vi kjøpte bolig for første gang men dette er nå over 20 år siden, og da var vi 2. Nå er jeg student igjen og har 2 år igjen å studere. 

Har ikke allverdens inntekt desse 2 årene selvsagt. Men har rundt 3 mill i fri EK etter boligsalg og samlivsbrudd. Regner med lønn rundt 600-700 etter utdanning. Tenker å kjøpe for rundt 4 mill. Altså maks 1 mill i lån og 25% belåningsgrad. Med andre ord et lån uten særlig risiko for banken, men betjeningsevnene de neste 2 årene er jo ikke så stor.

Har 1 barn som blir boende 50% i utgangspunktet. Har et billån på 100 k elles ingen annen gjeld. Kan evt selge bilen om det skulle være dealbreakeren.

Noen som har fått til noe lignende eller er jeg stuck på leiemarkedet i et par år til jeg er ferdig studert?

Anonymkode: 5453c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du fast jobb og fast inntekt? 

At du er student er ikke nødvendigvis deal breaker, men det er en vesentlig forskjell på å være student med 9000 utbetalt fra lånekassen hver mnd eller være student med fulltidsjobb og 40000 utbetalt. 

Så om du kvalifiser til lånet du ønsker kan du egentlig sjekke greit på bankens nettsider - kalkulator - plott inn inntekten din- få med barn og bil. 

Anonymkode: 2a4ed...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det nok mulig, men spørst litt på banken. Det er ikke så mye rente på en million, og avdragsfrihet under studie bruker å gå fint. Det enkleste er ta kontakt med bankkontoen din, de vil muligens høre litt om du planlegger å jobbe ferier og inntekter i tillegg til studielån

Anonymkode: d9639...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du fast jobb og fast inntekt? 

At du er student er ikke nødvendigvis deal breaker, men det er en vesentlig forskjell på å være student med 9000 utbetalt fra lånekassen hver mnd eller være student med fulltidsjobb og 40000 utbetalt. 

Så om du kvalifiser til lånet du ønsker kan du egentlig sjekke greit på bankens nettsider - kalkulator - plott inn inntekten din- få med barn og bil. 

Jeg jobber noe men ikke fulltid. Jeg har ikke 40 k utbetalt så jeg har ikke nok betjeningsevne i følge kalkulatorene på nettsiden. Og det visste jeg jo og har selvsagt sjekket kalkulatorene. Spm var mer om noen har opplevd at de ser litt bort fra betjeningsevne på kort sikt i sånne situasjoner.

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det nok mulig, men spørst litt på banken. Det er ikke så mye rente på en million, og avdragsfrihet under studie bruker å gå fint. Det enkleste er ta kontakt med bankkontoen din, de vil muligens høre litt om du planlegger å jobbe ferier og inntekter i tillegg til studielån

Anonymkode: d9639...7fb

Ja jeg tenker også litt sånn og lurte på om noen har erfaring med at de bruker skjønn i sånne tilfeller? Betjeningsevne er liten nå, men den vil bli bra nok om relativt kort tid. Og i mellomtiden er jo lånet godt sikret. 75 % EK vil jeg påstå er relativt solid. 

Tenker å kontakte noen banker å høre ja, men var bare nysgjerrig på om noen hadde lignende erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg jobber noe men ikke fulltid. Jeg har ikke 40 k utbetalt så jeg har ikke nok betjeningsevne i følge kalkulatorene på nettsiden. Og det visste jeg jo og har selvsagt sjekket kalkulatorene. Spm var mer om noen har opplevd at de ser litt bort fra betjeningsevne på kort sikt i sånne situasjoner.

Nei selvfølgelig kan man ikke se bort fra betjeningsevne når man skal innvilge lån. Da bør du kjøpe bolig for de midlene du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja jeg tenker også litt sånn og lurte på om noen har erfaring med at de bruker skjønn i sånne tilfeller? Betjeningsevne er liten nå, men den vil bli bra nok om relativt kort tid. Og i mellomtiden er jo lånet godt sikret. 75 % EK vil jeg påstå er relativt solid. 

Tenker å kontakte noen banker å høre ja, men var bare nysgjerrig på om noen hadde lignende erfaringer. 

2 år er ikke relativt kort. Det er mange tusen i avdrag og renter på 2 år. Det er heller ingen garanti for at du vil få bedre betjeningsevne ( med mindre du har en skriftlig bindende avtale på inntekt etter de to årene).

Det ville vært galskap å innvilge boliglån på slike betingelser. Og det strider selvfølgelig i mot loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et vennepar fikk boliglån som studenter uten EK til og med, så alt er mulig, men du må våge å spørre. De måtte og forsvare det med fremtidig inntekt, pluss at studieretningene deres var etterlengtet i kommunen (tilflyttere). Samboeren min fikk óg lån som student i sin tid med 600.000kr i EK, men med foreldre som kausjonister, da. Men som intet våger, inet vinner. Prøv ❤️

Anonymkode: 4aa58...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn og bil trekker ned. Men er ikke umulig. Du må snakke med banker om dette. 

Anonymkode: 135cc...d98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei selvfølgelig kan man ikke se bort fra betjeningsevne når man skal innvilge lån. Da bør du kjøpe bolig for de midlene du har tilgjengelig.

Nei, det er ikke selvfølgelig. Da hadde jeg jo ikke spurt. Ja jeg kan kjøpe for de midlene jeg har tilgjengelig, men da blir jeg å bytte bolig igjen om et par år for jeg vet hvor jeg vil bo og vil fint ha råd til det da. Boligbytte på så kort tid er kostbart så jeg vil helst unngå det om jeg kan. 

2 år er ikke relativt kort. Det er mange tusen i avdrag og renter på 2 år. Det er heller ingen garanti for at du vil få bedre betjeningsevne ( med mindre du har en skriftlig bindende avtale på inntekt etter de to årene).

Det ville vært galskap å innvilge boliglån på slike betingelser. Og det strider selvfølgelig i mot loven.

Ja jeg kan å regne og er siviløkonomistudent så det slipper du å forklare meg. Men med avdragsfritt lån så er et uproblematisk å betjene det.  Betjeningsevne frem i tid er det forsåvidt ingen som har noen garanti for. 

Sorry men svarene dine fremstår mer som ukvalifisert synsing og er til liten nytte. Og gjerne kom med kilder til den loven som det så selvfølgelig strider i mot?

Siden du så freidig påberopte deg kunnskap om lovgivning tok jeg meg den frihet å sjekke utlånsforskriften. Det er krav om avdragsbetaling dersom belåningsgraden er over 60%. Altså har jeg etter forskriften betjeningsevne så sant jeg klarer å betale rentene.

Topp om du tar med deg synsingen din, galskapen din, og selvfølgeligheten din til tråder der du faktisk har et snev av kunnskap å bidra med, og ellers lar min tråd være i fred!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn og bil trekker ned. Men er ikke umulig. Du må snakke med banker om dette. 

Anonymkode: 135cc...d98

Bilen kan jeg evt selge. Beholder nok barnet 😅 Ja tenker selvsagt å snakke med banken. Var mer for å snuse litt rundt på forhånd om det var noen som hadde gode erfaringer med lignende situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke selvfølgelig. Da hadde jeg jo ikke spurt. Ja jeg kan kjøpe for de midlene jeg har tilgjengelig, men da blir jeg å bytte bolig igjen om et par år for jeg vet hvor jeg vil bo og vil fint ha råd til det da. Boligbytte på så kort tid er kostbart så jeg vil helst unngå det om jeg kan. 

Ja jeg kan å regne og er siviløkonomistudent så det slipper du å forklare meg. Men med avdragsfritt lån så er et uproblematisk å betjene det.  Betjeningsevne frem i tid er det forsåvidt ingen som har noen garanti for. 

Sorry men svarene dine fremstår mer som ukvalifisert synsing og er til liten nytte. Og gjerne kom med kilder til den loven som det så selvfølgelig strider i mot?

Siden du så freidig påberopte deg kunnskap om lovgivning tok jeg meg den frihet å sjekke utlånsforskriften. Det er krav om avdragsbetaling dersom belåningsgraden er over 60%. Altså har jeg etter forskriften betjeningsevne så sant jeg klarer å betale rentene.

Topp om du tar med deg synsingen din, galskapen din, og selvfølgeligheten din til tråder der du faktisk har et snev av kunnskap å bidra med, og ellers lar min tråd være i fred!

Holayen. Neimen kjære deg da er det jo bare og kjøpe da, siden alt er ok? Hvorfor spørre her liksom når du allerede åpenbart er verdens mester og helt sikker på at du kvalifiserer til lån. 

Du ville ikke fått lån hos oss eller andre låne institusjon jeg kjenner til, med de opplysningene du oppgir her. Men husbanken hadde vært en kandidat. 

Hilsen jurist og siv.øk med gode 20 år på baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Holayen. Neimen kjære deg da er det jo bare og kjøpe da, siden alt er ok? Hvorfor spørre her liksom når du allerede åpenbart er verdens mester og helt sikker på at du kvalifiserer til lån. 

Du ville ikke fått lån hos oss eller andre låne institusjon jeg kjenner til, med de opplysningene du oppgir her. Men husbanken hadde vært en kandidat. 

Hilsen jurist og siv.øk med gode 20 år på baken.

Imponerende at du som både jurist og siv. øk ikke klarer å linke til loven du referere til,  selv om jeg ber deg  om det.  

Jeg er ikke verdensmester og slett ikke sikker på noe. Men posten din bar voldsomt preg av synsing og ovenfra og ned holdning med dine selvfølgeligheter og galskapskomentarer.  Hvorfor er det så selvfølgelig å ikke kunne gi et sånt lån når belåningsgraden er 25% og det vil være uproblematisk å betjene rentene?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Imponerende at du som både jurist og siv. øk ikke klarer å linke til loven du referere til,  selv om jeg ber deg  om det.  

Jeg er ikke verdensmester og slett ikke sikker på noe. Men posten din bar voldsomt preg av synsing og ovenfra og ned holdning med dine selvfølgeligheter og galskapskomentarer.  Hvorfor er det så selvfølgelig å ikke kunne gi et sånt lån når belåningsgraden er 25% og det vil være uproblematisk å betjene rentene?

Du skriver selv "jeg har ikke nok betjeningsevne i følge kalkulatorene på nettsiden. "

Hva er det som har endret seg? Hvor kommer denne nye betjeningsevne du beskriver nå fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skriver selv "jeg har ikke nok betjeningsevne i følge kalkulatorene på nettsiden. "

Hva er det som har endret seg? Hvor kommer denne nye betjeningsevne du beskriver nå fra? 

Det er ikke mulig å legge inn avdragsfrihet i kalkulatoren.  Det burde vel du vite som jobber i bank?

Kan du ikke please fortelle meg hvor i loven jeg finner det som du mener er så selvfølgelig?

Sorry, men det er svært lite av det du skriver som vitner om at du egentlig har kunnskap om dette. Mulig du har det men du skjuler det godt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

De kalkulatorene er jo bare veiledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, lurker said:

De kalkulatorene er jo bare veiledende.

Exactly... og det er mange ting de ikke tar høyde for. Og bankene har godt med rom til å bruke skjønn som ikke ligger inne i kalkulatoren.

Og kommentaren var liksom skrevet av en som hevder å være både jurist og siv.øk og jobbe med utlån i bank. Jeg får helt mark av alle som leker utdanning på KG av og til altså..... 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

At man er student betyr ikke at man er utelukket som lånetaker. Det burde gå helt fint med den egenkapitalen du har. 
Snakk med banken din. 😊
Jeg fikk lån og kjøpte leilighet i det jeg ble student ifm. Videreutdanning, og hadde fast jobb på siden. Foreldre stilte som medlånetaker med egenkapital/privat lån. 
Har barn selv - og bil - og jobbet ved siden av. Med avdragsfrihet i studentperioden gikk det helt fint. 
Å starte lånet med 3 års avdragsfrihet var vel det som krevde en skjønnsmessig vurdering hos banken. 
Så lenge forutsetningen for å få jobb, og ca. Forventet lønn, så godkjent de det. 

Anonymkode: 0d293...467

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Exactly... og det er mange ting de ikke tar høyde for. Og bankene har godt med rom til å bruke skjønn som ikke ligger inne i kalkulatoren.

Og kommentaren var liksom skrevet av en som hevder å være både jurist og siv.øk og jobbe med utlån i bank. Jeg får helt mark av alle som leker utdanning på KG av og til altså..... 🙄

Jobber aldeles ikke med utlån nei og det har jeg ikke sagt heller så vær vennlig og ikke tilegne meg en jobb. Det jeg sa var at du aldri ville fått lån med den informasjonen du oppgir her i vår bank eller andre finans institusjoner jeg kjenner til. Det er noe vesentlig annet..

jeg skulle orkert og svart det skikkelig men helt ærlig så er du jo helt ufyselig i holdingene dine så hvorfor i alle dager skulle jeg gidde. Håper for gudskyld barne ditt har andre voksne rundt seg med bedre holdninger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At man er student betyr ikke at man er utelukket som lånetaker. Det burde gå helt fint med den egenkapitalen du har. 
Snakk med banken din. 😊
Jeg fikk lån og kjøpte leilighet i det jeg ble student ifm. Videreutdanning, og hadde fast jobb på siden. Foreldre stilte som medlånetaker med egenkapital/privat lån. 
Har barn selv - og bil - og jobbet ved siden av. Med avdragsfrihet i studentperioden gikk det helt fint. 
Å starte lånet med 3 års avdragsfrihet var vel det som krevde en skjønnsmessig vurdering hos banken. 
Så lenge forutsetningen for å få jobb, og ca. Forventet lønn, så godkjent de det. 

Anonymkode: 0d293...467

Hvis man har medlånetaker blir situasjon noe helt annet enn det ts beskrev i sitt hi. Om det er tilfelle så ville ts kunne få lån 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan ikke dere livets harde skole folka snart gi faen i å late som at gradene deres kommer fra noe annet? Det er greit dere ikke en gang har bestått vgs, men ikke prøv gjøre dere smartere med å gi dere selv grader. 

Man skjønner det så enkelt at det er ekstrem mangel på kunnskap når msn stiller spørsmål som en avgangs elev fra vgs kan svare på. 

Anonymkode: 04fb5...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...