Gå til innhold

Tror dere tilleggene for ubekvem arbeidstid øker? Lønnsoppgjør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 18.52):

Hmm, jeg tenker at de eneste det går utover når man velger å jobbe turnus er familien og ikke en selv. Man har jo mer fri (færre arbeidstimer) enn andre som jobber 40 timer i uken, jobber man overtid får man betalt for det. Har du turnusarbeid og barn får du myyyye mer egentid enn den som stiller opp hjemme når du er på jobb. Beklager å si det, men «ubekvem» er nok et relativt begrep - og man står fritt til å søke de jobbene som finnes. Jeg føler det er JEG som betalte prisen for mannens turnus i 10 år. Jeg måtte ha fleksitid og både kunne levere og hente i bhg, jeg var alene morgen, ettermiddag, kvelder, netter pg helger konstant. Og så mener du at HAN skulle fått mer betalt?

Vil man tjene en million i året må man i de aller fleste tilfeller påta seg mye mer ansvar, si ifra seg rett på overtidsbetalt, og jobber når jobben krever det - ofte mye mer enn 8 timer om dagen. Alle på ledernivå hos oss har møter 8-16, og så kan de gjøre alt det de egentlig burde gjort av jobbing på dagtid på kvelden når barna er i seng. Vi snakker 2-4 timer HVER DAG uten ekstra betalt.

Jeg synes de med bachelornivå i praktiske yrker bør fortsette å ligge på gjennomsnittslønn etter alle tillegg, og jeg tenker at det skal mye til å øke lønna såpass som de fleste i ekkokammeret av sykepleiere og lærere synes de fortjener fordi de er viktigere enn alle andre.

Anonymkode: 002d9...cc1

Men han har vel fridager på hverdager der han både kan hente, levere og lage mat? Det er ganske mange av dem i en vanlig tredelt turnus. Selvsagt synes jeg at han skal få bedre lønn- de pengene kan jo brukes til å kjøpe tjenester som kan lette hverdagen deres. Den blir jo på ingen måte bedre av at helsepersonell i turnus ikke får bedre lønn? 

Anonymkode: 26d4c...9db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men han har vel fridager på hverdager der han både kan hente, levere og lage mat? Det er ganske mange av dem i en vanlig tredelt turnus. Selvsagt synes jeg at han skal få bedre lønn- de pengene kan jo brukes til å kjøpe tjenester som kan lette hverdagen deres. Den blir jo på ingen måte bedre av at helsepersonell i turnus ikke får bedre lønn? 

Man har ikke nødvendigvis det. Mine vakter kommer i tillegg til full arbeidsuke nå som jeg ikke går natt, da jeg gikk natt var de på 19 timer. Så da gikk dagen før og etter vakt til å sove... På rene fridager hentet og leverte jeg, den gangen jeg hadde det...

Anonymkode: 5cc79...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 7.19):

Jeg er så lei klagingen til helsepersonell...Synes det er tråd på tråd her inne om dagen. 

Mange av oss har en jobb der vi er tilgjengelige hele tiden, og også tar unna mail ved bassengkanten på ferie. Der det ofte må planlegges inn litt jobb etter leggetid, eller en søndag. 

Slår meg innimellom hvor behagelig det må være å komme på jobb, dra på seg en uniform, så dra hjem igjen 8 timer senere uten å måtte ofre jobben en tanke før neste vakt. 

Anonymkode: 70dd6...709

Men du kan dra på ferie og besvare en mail. Eller velge å jobbe et par timer en søndag i stedet for å jobbe et par timer lengre en ukedag. Vi kan ikke det. 

Vi får ikke ferie når alle andre har ferie. Det går utover familielivet. Og vi får ikke godkjent å ta barna ut fra skolen fordi vi har ferie en rabdom uke på vinteren og ikke i vinterferien. Vi jobber stort sett hver tredje helg, og flere helligdager. 

Og jo, vi tar med oss jobben hjem. Jobber du på kreftavdeling så tviler jeg de fleste klarer å legge fra seg tanken om mammaen på 30år som skal dø fra to barn på 1år og 4år innen 2mnd. 

Å skifte fra dag-aften-natt er også slitsomt. Vanskelig å få en ordentlig døgnrytme. Mange sliter med søvnen. Vi begynner også ofte kl 07 på jobb. Vi er borte mellom 1430-22 og ser ikke barna de dagene. Vi er prisgitt at partner har en vanlig jobb. 

Anonymkode: 7560b...d78

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så lei klagingen til helsepersonell...Synes det er tråd på tråd her inne om dagen. 

Mange av oss har en jobb der vi er tilgjengelige hele tiden, og også tar unna mail ved bassengkanten på ferie. Der det ofte må planlegges inn litt jobb etter leggetid, eller en søndag. 

Slår meg innimellom hvor behagelig det må være å komme på jobb, dra på seg en uniform, så dra hjem igjen 8 timer senere uten å måtte ofre jobben en tanke før neste vakt. 

Jesus, helsepersonell skal ikke stoppe på krava sine fordi du ikke gidder å stå opp for deg selv. 

Jeg jobber kun vanlig arbeidstid på dagen, og logger av på ettermiddagen, og sjekker ingenting før jeg logger på neste morgen. Er det mye å gjøre, kan jeg sitte og jobbe litt lenger, men da blir det ført som fleksitid i timesbanken som jeg avspaserer senere, eller jeg kan velge å ta det ut i ekstra lønn, men det er på ingen måte forventet eller tvang.

At du jobber som du gjør, er bare fordi du godtar. At det finnes arbeidsplasser som forventer slik, er bare fordi du godtar. Skaff deg ryggrad og logg deg av om du er misfornøyd med situasjonen. Si nei, skift jobb - det er mange jobber der man ikke trenger å jobbe gratis og kan sette grenser.

Personlig hadde jeg vurdert å gå tilbake til turnusyrke om jeg tillegga hadde blitt mer lukrative, jeg hadde gjerne tatt kveldsvakter, nattevakter og helg om det var ekstra belønning for det. Fastlønn gir ikke mye rom for å tjene ekstra. 

Anonymkode: 33910...caf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jesus, helsepersonell skal ikke stoppe på krava sine fordi du ikke gidder å stå opp for deg selv. 

Jeg jobber kun vanlig arbeidstid på dagen, og logger av på ettermiddagen, og sjekker ingenting før jeg logger på neste morgen. Er det mye å gjøre, kan jeg sitte og jobbe litt lenger, men da blir det ført som fleksitid i timesbanken som jeg avspaserer senere, eller jeg kan velge å ta det ut i ekstra lønn, men det er på ingen måte forventet eller tvang.

At du jobber som du gjør, er bare fordi du godtar. At det finnes arbeidsplasser som forventer slik, er bare fordi du godtar. Skaff deg ryggrad og logg deg av om du er misfornøyd med situasjonen. Si nei, skift jobb - det er mange jobber der man ikke trenger å jobbe gratis og kan sette grenser.

Personlig hadde jeg vurdert å gå tilbake til turnusyrke om jeg tillegga hadde blitt mer lukrative, jeg hadde gjerne tatt kveldsvakter, nattevakter og helg om det var ekstra belønning for det. Fastlønn gir ikke mye rom for å tjene ekstra. 

Anonymkode: 33910...caf

Hvis du skal opp i lønn ryker muligheten til å logge av. Slik er det bare. Men sykepleiere tror vi sitter og drikker kaffe og ikke jobber og sutrer fordi lønna vår er høyere enn deres. Men vet du hva? Det følger med mye ulemper med høy lønn, til eksempel at man må stille opp når man har fri og ferie, man må ta unna alt man ikke rekker Ila dagen på kvelder og helger (og det er mye når 8 timer om dagen går til møter). Ja, noe fleksibilitet får man så klart når man ikke er i «drift», men det betyr ikke at man ikke jobber (mye) mer enn de som lukker pceb kl 16 hver dag.

Anonymkode: 002d9...cc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som sykehuslege kan jeg berolige deg med at jeg ofrer jobben både og og to tanker mellom vaktene. På ubetalt «hjemmekontor» besvarer jeg prøvesvar, forbereder poliklinikk og leser meg opp på operasjonspasienter, samt lager pålagt internundervisning. Alt mellom vakter fordi det ikke er anledning i arbeidstiden.

I tillegg har jeg 19-timers tilstedevakter opptil flere ganger i uken der jeg sjelden får så mye som en spisepause. Arbeidsukene er opp til 60 timer (hver tredje uke i turnusen), selvfølgelig kommer all ubetalt overtid i tillegg. Nattevaktstimene gir meg hele 120 kr ekstra/time. 

Hvis dette høres fristende ut, har vi bøttevis med ubesatte LIS-stillinger hos oss:)

Anonymkode: 87a9e...0d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 11.48):

Helge- og helligdagstillegg hadde vært fint. Nattetillegg hadde også vært fint. 

Men å bli kvitt de ekstra 2,5 timene vi er pålagt i uka, som er innbakt i grunnlønnen, står øverst på ønskelista. Da står vi på like fot med de andre innenfor helsevesenet, og vi får statistikker som er sammenlignbare for årsverk, arbeidstid, grunnlønn og overtid.

At den planlagte overtiden vår (UTA) også ble en del av overtidsstatistikken og medregnet i AML sine begrensninger for arbeidstid hadde også vært fint, men da hadde helsevesenet knelt og det hadde knapt vært mulighet for noen leger å jobbe overtid.

(Sykehuslege.)

Amen. Mvh legekollega som kom hjem fra hektisk 19-timers nattevakt kl 10.30, sov 5 timer, var kvalm og uvel hele kvelden, og nå kl 01.30 ligger og ikke får sove og må stå opp igjen om 4timer for ny 12-timers vakt i morgen. 
Slik går ukene, også i mai når jeg skal jobbe 64 timer fra 17.mai og pinsehelgen og ikke få så mye som en krone i helligdagstillegg.

Anonymkode: da3c8...7d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 5.57):

Nattillegget i helsevesenet er vel på ca 70 kr timen. Helgetillegg på 56 kroner

Så usselt. Tror dere dette øker?

Anonymkode: cdff3...5de

Det økte med ‘hele’ 15-20 kr/ti fjor, så vil neppe øke særlig i år…Og sikkert ikke de neste årene heller.

Ta sykepleierne for eksempel. Vi ønsker og har sårt behov for flere sykepleiere, men i stedet for å gjøre yrket mer attraktivt som feks ved å øke lønna satser politikerne heller på å øke antall studieplasser og muligheter for videreutdanning…Hva skjer så? Jo man ser i stedet en drastisk nedgang i antall sykepleierstudenter..

Men lønna skal for all del ikke økes likevel. Da velger de heller å bli sittende med skjegget i postkassen og fortrenge fakta at de bommet totalt.

https://sykepleien.no/2023/09/815-studieplasser-sykepleierstudenter-star-tomme

Anonymkode: ef8e7...6d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man skal ha et velfungerende helsetilbud i fremtiden er eneste løsning økning i lønn / tilegg. Mangelen vil bli enorm. Private kommer til å komme mer inn, friste med langt bedre betingelser og vipps så tjener sykepleiere over millionen. Fakta er at vi kommer til å være langt flere eldre og langt færre unge om 30 år. Da vil kompetansen til helsevesenet være så ettertraktet at lønningene vil være skyhøye (mark my words). 

Anonymkode: f758b...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er prioritert i kravene fra LO-forbundene, men så spørs det hva arbeidsgiversida går med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Amen. Mvh legekollega som kom hjem fra hektisk 19-timers nattevakt kl 10.30, sov 5 timer, var kvalm og uvel hele kvelden, og nå kl 01.30 ligger og ikke får sove og må stå opp igjen om 4timer for ny 12-timers vakt i morgen. 
Slik går ukene, også i mai når jeg skal jobbe 64 timer fra 17.mai og pinsehelgen og ikke få så mye som en krone i helligdagstillegg.

Går man med på det så er man litt blåst altså. Du opprettholder noe som er ulovlig også, om du ikke overholder hviletida mellom vakter. Løsningen her er på ingen måte mer betaling, men redusert arbeidstid, og tillegg for helg, helligdager, kveld, natt og overtid.
Vurderte ei stund å hoppe på legestudiet for å bli DEN som jobber 40 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 0.08):

Som sykehuslege kan jeg berolige deg med at jeg ofrer jobben både og og to tanker mellom vaktene. På ubetalt «hjemmekontor» besvarer jeg prøvesvar, forbereder poliklinikk og leser meg opp på operasjonspasienter, samt lager pålagt internundervisning. Alt mellom vakter fordi det ikke er anledning i arbeidstiden.

I tillegg har jeg 19-timers tilstedevakter opptil flere ganger i uken der jeg sjelden får så mye som en spisepause. Arbeidsukene er opp til 60 timer (hver tredje uke i turnusen), selvfølgelig kommer all ubetalt overtid i tillegg. Nattevaktstimene gir meg hele 120 kr ekstra/time. 

Hvis dette høres fristende ut, har vi bøttevis med ubesatte LIS-stillinger hos oss:)

Anonymkode: 87a9e...0d1

Det er faktisk valgfritt for leger og legeforeningen også: Å bare ikke jobbe i fritida, og forlange gode arbeidstidsordninger. 
Det er den eneste måten å få flere til yrket på, og det er ingen ting som skiller dere fra andre yrkesgrupper. Forlang det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Andro skrev (30 minutter siden):

Det er faktisk valgfritt for leger og legeforeningen også: Å bare ikke jobbe i fritida, og forlange gode arbeidstidsordninger. 
Det er den eneste måten å få flere til yrket på, og det er ingen ting som skiller dere fra andre yrkesgrupper. Forlang det samme.

Ikke så valgfritt på sykehus, siden vi har vaktplikt. Men folk stemmer med beina, så det er derfor det er rekrutteringskrise innenfor mange/de fleste spesialiteter, og nesten 50% av legene vurderer å slutte. Det blir artig om noen år når alle overlegene har sluttet slik at det ikke er noen som kan lære opp de nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke så valgfritt på sykehus, siden vi har vaktplikt. Men folk stemmer med beina, så det er derfor det er rekrutteringskrise innenfor mange/de fleste spesialiteter, og nesten 50% av legene vurderer å slutte. Det blir artig om noen år når alle overlegene har sluttet slik at det ikke er noen som kan lære opp de nye...

Det er vaktplikt for allmennleger i kommunene også. De jobber også mye mer enn de bør.
Det er på høy tid at leger står opp for samme arbeidsvilkår som andre, og bare går hjem når timene i arbeidsavtalen er passert for uka. Jeg vet at dere piskes av tåpelige gamle dyder, for å holde dere på alerten, men noen ting er klare for skraphaugen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 11.48):

Helge- og helligdagstillegg hadde vært fint. Nattetillegg hadde også vært fint. 

Men å bli kvitt de ekstra 2,5 timene vi er pålagt i uka, som er innbakt i grunnlønnen, står øverst på ønskelista. Da står vi på like fot med de andre innenfor helsevesenet, og vi får statistikker som er sammenlignbare for årsverk, arbeidstid, grunnlønn og overtid.

At den planlagte overtiden vår (UTA) også ble en del av overtidsstatistikken og medregnet i AML sine begrensninger for arbeidstid hadde også vært fint, men da hadde helsevesenet knelt og det hadde knapt vært mulighet for noen leger å jobbe overtid.

(Sykehuslege.)

Enig. Det er mye større behov for å gjøre noe med legers turnus enn med sykepleieres turnus. 

Anonymkode: 73cba...787

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Andro skrev (11 timer siden):

Går man med på det så er man litt blåst altså. Du opprettholder noe som er ulovlig også, om du ikke overholder hviletida mellom vakter. Løsningen her er på ingen måte mer betaling, men redusert arbeidstid, og tillegg for helg, helligdager, kveld, natt og overtid.
Vurderte ei stund å hoppe på legestudiet for å bli DEN som jobber 40 timer i uka.

Unntak fra aml. Dermed er det ikke ulovlig. Leger har masse unntak fra aml som andre ikke har, og er vel dermed omtrent de eneste som er ansatt som kan jobbe så sinnssyke vakter lovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unntak fra aml. Dermed er det ikke ulovlig. Leger har masse unntak fra aml som andre ikke har, og er vel dermed omtrent de eneste som er ansatt som kan jobbe så sinnssyke vakter lovlig.

Neida. Jeg jobber også uten å være involvert av slike klausuler. Vi må like fullt ta vare på oss selv.
Jeg syns dere skal gå sammen om å bli kvitt de bestemmelsene; det hindrer nyrekruttering, og skaper en videre legemangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.16):

Ikke meg du siterte, men nei - ikke nødvendigvis. Jeg er gift med en lege. Da han var LiS hadde han kun fri før og etter vakt (19 timer), dvs fri fram til 15, og fri etter klokka 8 neste morgen - men all den tiden går jo selvsagt med til å sove ut etter/forberede seg til 19 timers løping mellom kjempedårlige pasienter sammenhengende hele natta. Ingen andre fridager i turnus, annet enn et par friuker i løpet av året (som regel i november eller annet håpløst tidspunkt). De andre 50 ukene i året hadde han ikke noe ekstra fri. 
Nå er han overlege. Ingen fridager i turnusen nå heller. Har han helgevakt, jobber han sammenhengende fra mandag til fredag uka etter. Fremdeles et par friuker i løpet av året, til håpløse tidspunkt. Ingen andre i familien har fri, så vi kan ikke reise noe sted. Ingen bidrag til henting/husvask etc, for han har jo aldri fridager i turnusen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (1 minutt siden):

Neida. Jeg jobber også uten å være involvert av slike klausuler. Vi må like fullt ta vare på oss selv.
Jeg syns dere skal gå sammen om å bli kvitt de bestemmelsene; det hindrer nyrekruttering, og skaper en videre legemangel.

Du glemmer noe vesentlig. En lege som er på vakt, gjerne alene i sitt fagfelt, kan ikke bare pakke sekken og «bare gå hjem når timene i arbeidsavtalen er passert for uka». Skal man la pasientene vente og i verste fall dø da? 

Anonymkode: da3c8...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...