Gå til innhold

Hvorfor er klær alltid det første som samles inn ved katastrofer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved naturkatastrofer, krig eller andre store hendelser så er givergleden stor. Men det jeg lurer på er hvorfor det alltid er klær som samles inn først? Er det virkelig akutt behov for klær og i så store mengder? Jeg tenkte på dette under leirraset på Gjerdrum i 2020. Alle samfunnets ressurser ble satt inn. Og folks giverglede var stor. Men det som ble samlet inn var...klær.

Var det virkelig det folk på Gjerdrum trengte?

Anonymkode: dd49c...997

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klær er noe som givere kan kvitte seg med uten at de føler det som en stor kostnad, holde varmen er viktig i nødssituasjoner. Vinn-vinn.

Mat kan ikke doneres direkte og penger er det ikke alle føler de vil eller kan gi vekk.

Anonymkode: 4fbe6...9bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt har du sikkert et poeng, men eksempelet ditt er rart. Hva mener du folk rammet av jordskredet trengte der og da, utenom klær? (Det ble dessuten også samlet inn leker og spill til barn.) Kommunen hadde sørget for innkvartering på hotell og mat.

Anonymkode: 0739d...71e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til Gjerdrum ble det samlet inn alt mulig. Barnevogner, kopper og kar, pynt og mye annet rart. 

Men greia er vel at du gjerne vil ha klær før du vil ha nytt kjøleskap eller bøker til bokhylla. 

Anonymkode: 3add4...a35

• Liker 2
Skrevet

Nå er del vel ikke bare klær som samles inn? Syns pengeinnsamlinger dukker opp fort også, jeg.

Men om du plutselig må flykte og ikke kan ta med mer enn du står og går i, og dette skjer midt på natta når du kun har på truse, og alt du eier blir borte i skred/brann/flom/krig… da trenger man noe å ha på seg. 

• Liker 2
Skrevet
On 4/16/2024 at 3:20 AM, AnonymBruker said:

Ved naturkatastrofer, krig eller andre store hendelser så er givergleden stor. Men det jeg lurer på er hvorfor det alltid er klær som samles inn først? Er det virkelig akutt behov for klær og i så store mengder? Jeg tenkte på dette under leirraset på Gjerdrum i 2020. Alle samfunnets ressurser ble satt inn. Og folks giverglede var stor. Men det som ble samlet inn var...klær.

Var det virkelig det folk på Gjerdrum trengte?

Mennesker fryser uten klær. Og det er sosialt uakseptabelt å gå rundt uten. Man kan klare seg en god stund uten leker, barnevogn og iPad, så lenge man har det fysisk ok og ikke er tørst/sulten. 

Når det gjelder innsamling så er det nok slik at 100'000 mennesker sitter i hvert sitt hus og tenker "hva trenger disse folkene? Jo, klær! Hele huset raste sammen". Hadde de snakket sammen kunne de nok koordinert litt bedre. 

Men som glad giver er man kanskje litt dust om man sender avgårde påskepynt til krigsofre og rasutsatte folk på Gjerdrum... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok klær det kommer mest av, naturlig i krise. Og akkurat med Gjerdrum så var det både vinter, jul og rundt omkring 1000 som ble evakuerte som pakka den kofferten veldig fort eller kanskje ikke rakk å pakke. Flott at folk stiller opp og hjelper med det grunnleggende. For barn og ungdom kan det føles ekstra viktig å finne klær de føler seg vel i under en vanskelig situasjon, det føles litt tryggere. 

Men mengden som kom er jo et av mange åpenbare og tydelig tegn på hvor stor overfloden er blant folk. Og det ble nok et stort overskudd den gangen også.

Ja vi ser det jo på Finn.no, eller på hvor vanskelig det er for Frelsesarmeen og lignende organisasjoner å bli kvitt det som kommer inn. Folk de kjøper nytt, og eier alt for mye. Og det er med på å skape problemer for hele planeten så til de grader. Men hei hvem bryr seg? Den røde kjolen der er jo bare så fiin, bare måå ha den! Reisen på overforbruket folk lever i nå, ender med de fremtidige generasjonene..

sdfgfdghgh.jpg

Anonymkode: 1a276...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde måtte løpe ut i pysjen, og blitt evakuert til ett hotellrom, og jeg ikke ante når/om jeg fikk komme hjem igjen, så ville det vært nettopp klær og hygieneprodukter som hadde vært det jeg hadde størst behov for og mest akutt. Jeg trenger ikke kjøleskap, sofa, spisebord eller annet på hotellrommet mens jeg venter... Og når man sitter i en slik krise, så frister det heller ikke gå på shopping.

Anonymkode: 22d33...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis jeg hadde måtte løpe ut i pysjen, og blitt evakuert til ett hotellrom, og jeg ikke ante når/om jeg fikk komme hjem igjen, så ville det vært nettopp klær og hygieneprodukter som hadde vært det jeg hadde størst behov for og mest akutt. Jeg trenger ikke kjøleskap, sofa, spisebord eller annet på hotellrommet mens jeg venter... Og når man sitter i en slik krise, så frister det heller ikke gå på shopping.

Sitter man på et hotelrom i pysjen er ikke klær det første man tenker på. Det er kommunikasjon. Folk trenger mobil og datamaskin til kommunikasjon. Det er det folk i krise trenger. De vil komme i kontakt med venner og familie. Og de vil bli holdt oppdatert på hva som skjer. Så det folk burde donere først er mobiltelefoner og laptoper. Basalbehov som tak over hodet og mat sørger myndighetene for.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sitter man på et hotelrom i pysjen er ikke klær det første man tenker på. Det er kommunikasjon. Folk trenger mobil og datamaskin til kommunikasjon. Det er det folk i krise trenger. De vil komme i kontakt med venner og familie. Og de vil bli holdt oppdatert på hva som skjer. Så det folk burde donere først er mobiltelefoner og laptoper. Basalbehov som tak over hodet og mat sørger myndighetene for.

Jo, klær var nettopp det de fleste ønsket seg etter gjerdrumraset. Man er gjerne både møkkete, og kald, og det å få seg en dusj, og rene klær hjelper veldig på. Mange hadde ikke engang pysjen på seg når de evakuerte midtvinters. 
Mat får de dekket av beredskapshotellet ja, men når man er traumatisert etter en katastrofe, så har de fleste ett ønske om å slippe å gå inn i matsalen i den skitne pysjen man løp ut døra i. Man vil gjerne kvitte seg med de klærne så fort som mulig, og få på seg noe rent og tørt. 
Hvis man fulgte med på samtlige hjelpegrupper etter raset, så var det klær og hygieneartikler de ba om først i den akutte fasen.
Det samme har vært etter andre ras, og etter større branner hvor mange blir evakuert, de fleste ønsker seg rene og tørre klær først. 

Flere kan dele på en telefon eller en data, men flere kan ikke dele på en truse eller en genser. 
Og mange vil rive med seg telefonen på vei ut døra. 

AnonymBruker
Skrevet

Også kjent som «rydding i boden som gir god samvittighet».

Anonymkode: 0501f...716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...