Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 10 åringen vår begynt med en grusom stygg tørrhoste på vei til skolen idag, og måtte snu og gå hjem igjen. Har holdt seg innendørs idag, ikke vært i veldig dårlig form. Hoster stygt når hun hoster, men det er ikke veldig mye synes jeg. Hosten er helt tørr, høres ut som den kommer laaaaangt nedenfra, kan minne litt om småbarnas krupp-bjeffing. Nå er jeg veldig i tvil. jeg er ikke den som løper til legen for alt mulig. har aldri gått for noe sånt som hoste, forkjølelse, influensa el. Men bør jeg ta henne til legen allerede imorgen med denne hosten, eller er det bare å ta hostesaft og holde seg hjemme?
Gjest gjest1 Skrevet 8. februar 2006 #2 Skrevet 8. februar 2006 Ved "bjeffende" hoste hadde jeg tatt en tur til legen!Heller en gang for mye en en gang for lite................
~MALIN~ Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 Enig med lenej. Selv løper jeg heller ikke ned dørene på legekontoret, men den hosten hørtes stygg ut.
Brunhilde Skrevet 8. februar 2006 #4 Skrevet 8. februar 2006 Kikhoste er blitt veldig vanlig igjen selv om man vaksineres. Ville absolutt tatt en tur til legen for å utelukke det.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #5 Skrevet 8. februar 2006 Kikhoste er blitt veldig vanlig igjen selv om man vaksineres. Ville absolutt tatt en tur til legen for å utelukke det. ← Tenkte på kikhoste, men høres ikke den hosten annerledes ut?
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 Begynnelsen på kikhoste er jo akkurat tørrhoste, som så går over til kikingen der man ikke får luft. Ville oppsøkt lege jeg. Ved kikhoste, om det er det, så er det viktig å starte behandling med en gang for å hindre smitte og korte ned sykdomsperioden.
Gjest gjestnå Skrevet 8. februar 2006 #7 Skrevet 8. februar 2006 Enig med Violetta, for her sitter jeg med kikhoste som jeg ikke tok på alvor (alle må jo tåle litt hoste). Har derfor fått komplikasjoner etterpå og det kommer til å ta sin tid og min tålmodighet. Kikhoste er ikke uvanlig i barnehager og på skoler pt, selv om de fleste er vaksiert, -meg inkluert. Ta en tur til legen - og god bedring.
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Enig med Violetta, for her sitter jeg med kikhoste som jeg ikke tok på alvor (alle må jo tåle litt hoste). Har derfor fått komplikasjoner etterpå og det kommer til å ta sin tid og min tålmodighet. Kikhoste er ikke uvanlig i barnehager og på skoler pt, selv om de fleste er vaksiert, -meg inkluert. Ta en tur til legen - og god bedring. ← Kikhostevaksinen som småbarn får er bare virksom ca. til de blir syv. Etter det regnes ikke kikhoste som livstruende, og myndighetene har derfor ikke sett nødvendigheten av noen ettervaksinering! Jeg har skrevet dette før, det er noe jeg lærte etter mange legebesøk med min datter som da var åtte. Hun hadde kikhoste, en sykdom jeg ikke tenkte på i det hele tatt fordi hun jo var vaksinert... Jeg har lest at det har vært debatt om ettervaksinering i det siste, kanskje myndighetene tar til vett! Forresten, få tatt blodprøver og få konstatert kikhoste på den måten. Da får du nemlig dekket alle utgiftene av trygdekontoret, da kikhoste er å regne for en epidemisk sykdom. Jeg hadde en link en gang, men den er visst borte. Uansett kan du sikkert få bekreftet dette av trygdekontoret. Lykke til.
Kaffeavtalen Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Kikhostevaksinen som småbarn får er bare virksom ca. til de blir syv. Etter det regnes ikke kikhoste som livstruende, og myndighetene har derfor ikke sett nødvendigheten av noen ettervaksinering! Jeg har skrevet dette før, det er noe jeg lærte etter mange legebesøk med min datter som da var åtte. Hun hadde kikhoste, en sykdom jeg ikke tenkte på i det hele tatt fordi hun jo var vaksinert... Jeg har lest at det har vært debatt om ettervaksinering i det siste, kanskje myndighetene tar til vett! Forresten, få tatt blodprøver og få konstatert kikhoste på den måten. Da får du nemlig dekket alle utgiftene av trygdekontoret, da kikhoste er å regne for en epidemisk sykdom. Jeg hadde en link en gang, men den er visst borte. Uansett kan du sikkert få bekreftet dette av trygdekontoret. Lykke til. ← Min sønn fikk kikhoste når han var 2 år, selv om han var vaksinert. Så vaksinen er INGEN garanti for at det ikke er kikhoste. Dessuten var det ingen lege som tok dette på alvor før han hadde vært syk i 6 uker. Da ble det endelig konstatert kikhoste etter påtrykk fra oss foreldrene. Dessverre så var dette for sent for å kunne gi medisin, så han måtte gå nye 6 uker før han var frisk. Det er den lengste vinteren jeg noensinne har hatt!! Få heller legen til å sjekke en gang for mye enn for lite, for kikhoste er en skummel sykdom!
Montezuma Skrevet 9. februar 2006 #10 Skrevet 9. februar 2006 her er jeg igjen - det var jeg som startet tråden, ulogget ser jeg nå. Hun var hos legen idag, og han konkluderte med at det kun var "vanlig" hoste, ikke kikhoste el annet bekymringsverdig. Tusen takk for alle svar!
Brunhilde Skrevet 9. februar 2006 #11 Skrevet 9. februar 2006 her er jeg igjen - det var jeg som startet tråden, ulogget ser jeg nå. Hun var hos legen idag, og han konkluderte med at det kun var "vanlig" hoste, ikke kikhoste el annet bekymringsverdig. Tusen takk for alle svar! ← Det var bra! Nå slipper du å bekymre deg unødig! Ha en fin dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå