Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel sikkert ikke mulig, men spør her.

Hvordan er det å låne hos en privatperson, selvfølgelig da med en skriftlig avtale om avdrag, tilbakebetalings tid, renter, mislighold osv. Er det noen som har erfaring, og/eller vet om hvordan man kommer i kontakt med noen som er interessert? Jeg tenker da på å  betalt ut forbrukslån, som har en høy rente (20-26%), mot lavere rente på et privatlån der begge parter tjener på det, den som låner vil få høyere renter enn sparekonto f.eks og låner vil kunne betale mindre renter enn i banken. 

Anonymkode: 542fe...2c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De private utlånerne jeg har hørt om, befinner seg i diverse grupper på Facebook, men tar som regel ikke de snille rentene du håper på. De tar seg grovt betalt for utlånene, men folk låner av dem likevel, fordi ingen andre aktører vil låne dem penger (som regel skyldes det betalingsanmerkninger folk har). 

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2023/finanstilsynet-advarer-mot-ulovlig-utlansvirksomhet-pa-facebook/

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/laner-ut-med-gigarenter-pa-facebook/16279915/

Endret av Million
La til link
Skrevet

Jeg er enig med @Million.

Rent juridisk er det en relativt grei sak å låne penger av en privatperson, men i praksis er det noe jeg ville styrt så langt unna som mulig. Du risikerer en rimelig ubehagelig opplevelse. Hvis du ønsker å se på mulighetene til å betale lavere rente hos privatpersoner, så er det langt tryggere å f.eks. bruke tjenester som Perx. Her er lånet regulert og låntaker og långiver er anonyme for hverandre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Papirene ved privatlån er ikke verdt blekka de er skrevet på, til syvende og sist avhenger alt av at lånetager faktisk vil betale tilbake. Som privat kreditor stiller man bakerst i rekka av lånegivere og er det ikke penger så kan ikke retten, namsmannen, eller noen bare trylle dem frem heller. 

Så de pengene en låner vekk, bør en være villig til å risikere å aldri se igjen. 

Anonymkode: 3f0d6...2d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...