Gå til innhold

Hvordan vet man at det alltid er korrekt med oppgitt kalorier på mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker da på matvarer med andre matvarer i. Si det er en ferdigpai, og i den paien er det både ost og skinke. Hvordan vet de hva de nøyaktig har brukt? I en pai kan det jo være mer av noe, enn en annen gang man kjøpte den samme. Dette gjelder også i yoghurten med ting i  og andre produkter. Hvordan føle seg tryg når man skal telle kalorier at man faktisk får opplyst ting riktig når det gjelder kaloriinnhold i maten? Jeg skjønner jo at ren laks osv er så og så mange kalorier pr gram, men dette gjelder matvarer med andre ting oppi. Si lapskaus også da, i en lapskausboks kan det være mye mer kjøtt enn en annen av nøyaktig samme merket, og det står jo gjerne oppgitt i pr prosjon, det er jo forskjell på om du tar en porsjon med mye kjøtt kontra en med lite. Man kan jo ikke stå å telle biter heller. Håper jeg gjorde meg forstått. 

Anonymkode: 6f19c...c45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan selvfølgelig ikke vite det helt ned til minste kalori. Det er et cirka-estimat, et snitt.

Hvis du ikke kan leve med det, så må du lage maten fra bunnen selv, og veie og telle og regne selv.

Anonymkode: 8d353...be5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pinlig nøyaktig, og det går bra. Kroppen din finregner heller ikke på kaloriene. Om det går noen få kalorier over eller under i matvarene, så har det virkelig ingenting å si.

Jeg kjører cirkatall på kaloritellingen selv (gidder ikke veie alt), og jeg går ned i vekt. 

Anonymkode: 5969a...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit ikke 100%, du prøver å så eventuelt juster opp/ned kalori inntaket om du ikke får ønsker result.

Anonymkode: 2f0a7...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke skrive eksakt hvor mange kalorier, de har lov til å ha en viss prosentdel feilmargin. 

Anonymkode: b889e...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at det er lov med 20% feilmargin. Så de har ganske grei slingringsmonn. Dette gjelder ikke bare ferdigvarer, men også matvarer. Det er ikke sikkert 100 g lettrømme alltid har 188 kalorier f.eks. Man må bare gjøre sitt beste ut fra de opplysningene man har:)

Men som sagt, bare noe jeg har lest, så ta det med en klype salt. 

Anonymkode: 8727a...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...