Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Er det noen som vil dele erfaringer med keisersnitt? 
-Hvis du har både hatt vaginal fødsel og tatt keisersnitt. Hva var best? 
-Hvilke komplikasjoner fikk du under/ etter keisersnittet? 
-Hvor lenge var du forsiktig med å bære tungt etter keisersnittet? 

Anonymkode: 029b3...80f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare en fødsel, ett ks bak meg. Var mye som gikk galt, men ingen varige mén. Heldigvis. 

Komplikasjoner underveis: stor blødning som krevde blodoverføring og ekstra tilførsel av jern etterpå. Spinalen tok tre forsøk å få på plass (etter først å ha hatt epidural som de også brukte 3 forsøk på å sette). Spiralen påvirket pustemuskelen, så jeg følte at jeg ikke fikk puste hele timen inngrepet tok (ekstra lang tid pga blødning). Måtte fokusere på å ikke få panikk fordi jeg følte jeg ikke fikk puste hele tiden. 

komplikasjoner etter: voldsomme smerter pga komplikasjon, måtte bli lenge på sykehuset (6 dager e fødsel), trengte sterke smertestillende. Kunne ikke håndtere barnet selv før ca 2 uker etter fødsel. Hadde vondt mye lenger enn vanlig etterpå. Infeksjon med høy crp, men den gikk ned av seg selv uten antibiotika. Måtte ta blodfortynnende sprøyter en stund. 

Bar ikke tungt før etter de anbefalte 6 ukene, nå hadde jeg ingen barn hjemme jeg måtte bære rundt på, så det gikk egentlig greit. 

Anonymkode: 95453...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt 1 vaginal fødsel uten smertestillende, en vaginal fødsel med epidural og et keisersnitt. Alle var egentlig like jævlige, men under keisersnittet fikk jeg i det minste fentanyl 🙃👌🏻

Kom meg såklart mye raskere etter de vaginale, men skal aldri føde vaginalt igjen noen sinne. Fikk keisersnitt fordi jeg hadde prøvd både med og uten epidural og ville ikke en gang til. Er heldigvis ferdig med barn.

Anonymkode: d358e...4a7

Skrevet

2 planlagte keisersnitt. Ingen komplikasjoner

Veldig fine opplevelser

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har bare en fødsel, ett ks bak meg. Var mye som gikk galt, men ingen varige mén. Heldigvis. 

Komplikasjoner underveis: stor blødning som krevde blodoverføring og ekstra tilførsel av jern etterpå. Spinalen tok tre forsøk å få på plass (etter først å ha hatt epidural som de også brukte 3 forsøk på å sette). Spiralen påvirket pustemuskelen, så jeg følte at jeg ikke fikk puste hele timen inngrepet tok (ekstra lang tid pga blødning). Måtte fokusere på å ikke få panikk fordi jeg følte jeg ikke fikk puste hele tiden. 

komplikasjoner etter: voldsomme smerter pga komplikasjon, måtte bli lenge på sykehuset (6 dager e fødsel), trengte sterke smertestillende. Kunne ikke håndtere barnet selv før ca 2 uker etter fødsel. Hadde vondt mye lenger enn vanlig etterpå. Infeksjon med høy crp, men den gikk ned av seg selv uten antibiotika. Måtte ta blodfortynnende sprøyter en stund. 

Bar ikke tungt før etter de anbefalte 6 ukene, nå hadde jeg ingen barn hjemme jeg måtte bære rundt på, så det gikk egentlig greit. 

Var det planlagt ks? 

Anonymkode: b56f3...eac

AnonymBruker
Skrevet

Hatt en fødsel uten noen smertelindring og en fødsel med epidural som endte i keisersnitt.  

Førstnevnte var en flott opplevelse,  og om jeg skal ha et barn håper jeg jeg slipper KS. 

Fikk beskjed om at spinal hodepine var en sjelden bivirkning. Vel, det stemmer nok ikke. Har senere lest at det ikke er så sjeldent. Gikk derfor med ekstrem hodepine de første 3 ukene etter fødsel og måtte spise koffeintabeletter 3 ganger i døgnet som behandling.  

Kunne ikke bære og hadde vondt ved enkelte bevegelser 1,5 år senere. Var helt vanlig sa sykehuset.  

Vaginal fødsel var jeg på bena etter 3 timer. Fikk være på barselhotellet og få hjelp av far hele døgnet og pleiernepå barselhotellethadde gidt tid til å hjelpe til også. Etter keisersnitt var jeg 5 dager på barselavdeling og besøkstid var 14.00 til 18.00. Pleierne hadde lite tid så måtte klare alt alene.

Sting i underlivet var selvsagt ubehagelig men kan ikke sammenlignes mtp plagsomhet og smerter ift ks såret. Etter vaginal fødsel kunne jeg fint snu meg i sengen uten å bruke 5 minutter.  

Etter ks følte jeg med veldig vid nedentil i ca 8 mnd, noe jeg aldri hadde hørt om .

Etter vaginal fødsel er jeg faktisk litt for trang, men jordmor sier det kommer til å gå seg til etterhvert. Unge nr to er bare 6 måneder. 

Anonymkode: 26529...1bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var det planlagt ks? 

Nei, akutt. Men ikke kritisk akutt, om du skjønner. De hadde god nok tid til å kunne unngå noe av det som skjedde. Men blødningen kom nok av en langvarig fødsel i forkant som ikke hadde nok fremdrift. Da er livmora sliten, og det oppstår lettere blødninger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, akutt. Men ikke kritisk akutt, om du skjønner. De hadde god nok tid til å kunne unngå noe av det som skjedde. Men blødningen kom nok av en langvarig fødsel i forkant som ikke hadde nok fremdrift. Da er livmora sliten, og det oppstår lettere blødninger. 

Ok, takk for svar! Huff, fæl opplevelse ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 4 vaginal fødsler og siste ble haste keisersnitt. Jeg hadde heller født 5 ganger til enn valgt keisersnitt. Jeg synes tiden etterpå var pyton🥹

Anonymkode: 0be34...2f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei 

Er det noen som vil dele erfaringer med keisersnitt? 
-Hvis du har både hatt vaginal fødsel og tatt keisersnitt. Hva var best? 
-Hvilke komplikasjoner fikk du under/ etter keisersnittet? 
-Hvor lenge var du forsiktig med å bære tungt etter keisersnittet? 

Anonymkode: 029b3...80f

Hva var best? Vaginal fødsel absolutt.. 

Hatt 1 vaginal fødsel, 2 KS. 1 planlagt, 1 haste ks. 

Ingen utenom normalen komplikasjoner etter, men massive blødninger under KS og mye smerter etterpå, vedvarte i mange år pga arrvev. 

Bar kun vekten av barnet i 6-8 uker. Begynte trening ca 10 uker etter. 

KS er absolutt ikke noe enkel utvei VS vaginal fødsel. Det er en stor og massiv operasjon. Jeg får ikke føde vaginalt igjen, så jeg har valgt å avstå fra å få flere barn pga jeg ikke ønsker flere KS. 

Anonymkode: f6026...866

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt vanlig fødsel og et planlagt KS med tvillinger. Det første døgnet etter KS var på grensen til jævlig og jeg hadde gladelig heller født vaginalt hvis det var forsvarlig enn å oppleve dette.

Selve KS gikk fint, men jeg blødde veldig mye de første timene og hadde veldig mye smerter. Måtte ligge på observasjon pga dette og fikk etter hvert blodoverføring. Blødde mye de første timene fordi det tok tid å lukke stor såroverflate etter to morkaker, eller hva denne sårhelingen kan kalles.

Lå altså bare der i senga og måtte skiftes på. Fikk påfyll av smertestillende i veneflonen i forkant av hvert stell fordi det skar av smerte i magen bare av å løfte opp rumpa 2 cm slik at de fikk dratt unna det jeg lå oppå. Blødde gjennom bleier, kladder, dyne osv. Smertemessig var dette mye verre enn på noe som helst tidspunkt under vaginal fødsel for meg. Fikk sett babyene litt innimellom og fikk lagt dem opp meg så de fikk ammet litt, men fysisk klarte jeg ingenting før morgenen etter.

Anonymkode: f0be7...aca

AnonymBruker
Skrevet

En fødsel med keisersnitt etter igangsettelse. 
Fikk blødning, måtte ha overførsel av blod og jern, som nevnt av andre over her. 
Klarte ikke stå på egne bein før etter et døgn, tok 1,5 døgn før jeg klarte å ta skritt med en prekestol.  Var grusomt vondt å snu seg rundt i senga, sette seg opp etc den første uka. Bår jeg kom hjem måtte jeg ligge med dyne vak rygg og foran mage for å klare sovne. 

Man skal vel vente 8 uker før man bærer mer snn babyen? Det klarte ikke jeg da😅

Anonymkode: b6ac9...eda

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig burde kun dere som har gjennomgått planlagt keisersnitt svare her. 

Anonymkode: cb168...d2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor? Mitt KS gikk svært rolig for seg. Jeg fikk faktisk selv velge om de skulle utføre det øyeblikkelig eller om jeg ville vente en halvtimes tid og se det ann.  Ville nok fått spinalhodepine og smerter i arrvev og smerter fra såret selvom det hadde vært bedre planlagt.  Så ser ikke helt forskjellen. 

Anonymkode: 26529...1bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor? Det er ikke en del av spørsmålsstillingen i HI. 

AnonymBruker
Skrevet

Beste: vaginal med epidural

2. plass: rolig hastekeisersnitt

Verste: vaginal uten epidural.

Ingen komplikasjoner ved noen, men kroppen kom seg lettere etter de vaginale fødslene. Mer smerter etter KS. Også fikk jeg helt forferdelige luftsmerter etter KS, som jeg er glad man slipper ved vaginal.

Anonymkode: 0edfa...c12

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en vaginal fødsel, og en fødsel som endte i keisersnitt. 

Fødselen som endte i keisersnitt var grunnet ustabil fosterlyd, som falt en del før den stabiliserte seg litt. De valgte å ta keisersnitt etter å fått stabilisert fosterlyden. Selv om det noe dramatikk var det en fin fødsel. Var hele tiden trygg og følte de hadde kontroll.

Hadde ingen komplikasjoner under operasjonen, eller etter. Var oppe for å gå etter noen timer etter. Borsett fra at det var stivt, vondt å le og hoste gikk det veldig fint.

Fødselen vaginalt var ukomplisert. Revnet en del, men ukomplisert. Måtte sy 2,5time etter. Synes det var det verste. Etter en lang aktiv fødsel var jeg sliten. Også måtte jeg ligge så lenge å bli syd. Hadde smerter mye lengre enn ved keisersnitt, var vondt i 5-6uker. Men kunne gå tur, bevege meg og hadde det helt fint selv om det var vondt. 

Jeg synes keisersnitt var best. Synes det å få finger opp i rumpen mange ganger etter fødselen var forferdelig. Vanligvis er det vare en gang, men de var så usikker på hvor mye jeg hadde revnet, om jeg måtte opererer så de sjekket rundt 7ganger. Forferdelig, følte meg banket fra før etter fødselen. Og  det å bli sydd så lenge synes jeg også var tøft. 

Anonymkode: 466bf...480

Skrevet

Har hatt 2 KS, et hastesnitt og et planlagt. Under første var jeg i full narkose og følte meg ganske uvel etterpå, bortsett fra det så var de verste smertene over etter 24t.

Andre KS var for 6mnd siden, planlagt og jeg var våken under hele operasjonen. De første 12timene var temmelig ille, følte meg uvel og hadde veldig vondt i såret. Etter det kom jeg meg raskt, var på bena 20t etter operasjonen. Men, jeg bor ikke i Norge, så omsorgen på barsel var nok ganske mer omfattende. Fikk varme måltider levert til rommet og ikke snakk om å ta seg av baby alene etter KS. Sykepleiere gjorde "alt" så det eneste jeg trengte å gjøre var å prøve å få i gang amming. Er nok ikke alle som liker det sånn, men for meg var det viktig å få hvilt og sovet siden det ble null søvn det første døgnet.

AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (3 minutter siden):

Har hatt 2 KS, et hastesnitt og et planlagt. Under første var jeg i full narkose og følte meg ganske uvel etterpå, bortsett fra det så var de verste smertene over etter 24t.

Andre KS var for 6mnd siden, planlagt og jeg var våken under hele operasjonen. De første 12timene var temmelig ille, følte meg uvel og hadde veldig vondt i såret. Etter det kom jeg meg raskt, var på bena 20t etter operasjonen. Men, jeg bor ikke i Norge, så omsorgen på barsel var nok ganske mer omfattende. Fikk varme måltider levert til rommet og ikke snakk om å ta seg av baby alene etter KS. Sykepleiere gjorde "alt" så det eneste jeg trengte å gjøre var å prøve å få i gang amming. Er nok ikke alle som liker det sånn, men for meg var det viktig å få hvilt og sovet siden det ble null søvn det første døgnet.

Slik du beskriver det, var det for meg på Ahus etter KS…

Anonymkode: b6ac9...eda

AnonymBruker
Skrevet

Første var vaginal fødsel med 3b-rift og klipp. Blodtap på 1800 ml. Hadde smerter i flere måneder og tok smertestillende i ca 2 måneder. Selve fødselen med rier osv var «greit nok».

Planlagt keisersnitt ned sistemann. Helt fantastisk opplevelse :) Var vondt etterpå i såret og vondt med etterrier, men fikk masse smertestillende. Og etterriene var ingenting i forhold til fødselsrier. Helt normalt blodtap, ingen komplikasjoner. Smertene ble betydelig bedre allerede på dag to og deretter for hver dag. Sluttet med smertestillende etter 1,5 uke. Løftet kun barnet, men kunne feks gjøre puslehusarbeid som tørke av bord, legge sammen barneklær, rydde litt. Lå unna vasking, støvsuging, klesvask. 

Er veldig positivt overrasket over hvor fort jeg kom meg etter keisersnittet og hvilken fin opplevelse det var. Hadde 100% valgt keisersnitt hvilken som helst dag over vaginal fødsel.

Anonymkode: aee4d...706

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...