Gå til innhold

Andregangsfødende - hva er sjangsen for at jeg må settes igang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Er gravid i uke 40+3, har altså termin idag.

har et barn på 2 år ifra før som kom i uke 37+4. 

hadde ikke trodd jeg skulle komme helt til termindato denne gang .. og jeg har flere plager nå på slutten enn med første i tillegg. Har masse vann i kroppen så er hoven i hender og føtter, og sterke bekkensmerter. Så har grått mye over at jeg har så mye vondt og aldri ser en ende på det. 

hva er sjangsen for at jeg må gå helt til uke 42+0 og settes igang? Er det like stor sjangs for at det skjer som at jeg føder i løpet av de neste dagene? 
har ingen sikre tegn på at fødsel er rundt hjørnet. 

Anonymkode: 293bc...dfe

Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! 
Er gravid i uke 40+3, har altså termin idag.

har et barn på 2 år ifra før som kom i uke 37+4. 

hadde ikke trodd jeg skulle komme helt til termindato denne gang .. og jeg har flere plager nå på slutten enn med første i tillegg. Har masse vann i kroppen så er hoven i hender og føtter, og sterke bekkensmerter. Så har grått mye over at jeg har så mye vondt og aldri ser en ende på det. 

hva er sjangsen for at jeg må gå helt til uke 42+0 og settes igang? Er det like stor sjangs for at det skjer som at jeg føder i løpet av de neste dagene? 
har ingen sikre tegn på at fødsel er rundt hjørnet. 

Det er vel ingen som settes i gang så sent som 42+0 nå lenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det er større sjanse for igangsettelse som førstegangs. Men personlig måtte jeg settes igang på overtid med alle mine 3

Anonymkode: 35150...800

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (15 minutter siden):

Joda. Det er det 

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Joda. Det er det 

Okay? Er det noen maksdato retningslinjer hvor mange dager man kan gå over termin? Trodde de hadde nedjustert antall dager man kunne gå over?

Har 2 igangsettinger selv, men det var 3 dager etter termin og 7 dager før termin. Syns de venter uforsvarlig lenge noen ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (1 time siden):

Okay? Er det noen maksdato retningslinjer hvor mange dager man kan gå over termin? Trodde de hadde nedjustert antall dager man kunne gå over?

Har 2 igangsettinger selv, men det var 3 dager etter termin og 7 dager før termin. Syns de venter uforsvarlig lenge noen ganger. 

Legene ser det helt an på personene og vurdering etter trivselskontrol

Jeg har selv født 2 av barna mine 42+0

Min søster ønsket ikke å bli igangsatt , hun håpet at det skulle starte naturlig og gikk til uke 42+5 før hun ble sterkt anbefalt å bli igangsatt

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Legene ser det helt an på personene og vurdering etter trivselskontrol

Jeg har selv født 2 av barna mine 42+0

Min søster ønsket ikke å bli igangsatt , hun håpet at det skulle starte naturlig og gikk til uke 42+5 før hun ble sterkt anbefalt å bli igangsatt

Ser nå at retningslinjene er 11 dager etter termindato, og det er jo 42+0 det da. Da jeg gikk gravid så var det 14 dager over som var grensen, men et svangerskap ble da regnet for å være på 40+2, ikke 40+3 som nå.

Jeg nektet uansett å dra fra sykehuset ved den som ble igangsatt 3 dager over. Hadde jeg ikke vært så bestemt så hadde baby vært død, var nesten livløs da hen kom ut (men de fikk skikkelig liv i hen etter noen minutter). Jeg syns som sagt de venter altfor lenge, burde maks gått 1 uke over termin... Håper TS slipper å vente så lenge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil si det er større sjanse for igangsettelse som førstegangs. Men personlig måtte jeg settes igang på overtid med alle mine 3

Samme her,.

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (4 timer siden):

Jo, det er makstid / 11 dager over termin. Føles som en evighet fra termindato da 🥲 blir selv satt i gang 42+0 denne uken… 

Anonymkode: cfa51...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (På 15.4.2024 den 18.21):

Jo man settes ikke igang før 11-12 dager etter termindato, med mindre det er noe med barn eller den gravide som gjør at fødselen bør settes igang før det, men her har alt vært normalt, så om ingenting skjer så settes jeg ikke igang før 11-12 dager etter termin. Før var det 14 dager etter termin, men nå er det litt kortere. Idag er jeg 2 dager over termin.. hadde termin på mandag 15/04. Er så drittlei nå.. :(

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min andre startet samme morgen som jeg skulle på trivselskontroll :) Termindato kom og gikk, jeg var så tung og lei. Men plutselig blir det  :)

Anonymkode: 9c4ce...5c6

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo man settes ikke igang før 11-12 dager etter termindato, med mindre det er noe med barn eller den gravide som gjør at fødselen bør settes igang før det, men her har alt vært normalt, så om ingenting skjer så settes jeg ikke igang før 11-12 dager etter termin. Før var det 14 dager etter termin, men nå er det litt kortere. Idag er jeg 2 dager over termin.. hadde termin på mandag 15/04. Er så drittlei nå.. :(

TS

Skjønner veldig godt du er drittlei. Jeg fødte mine 2 første 2 uker før termin, så da 3. skulle komme så føltes det som å gå 2 uker over selv om han kom 1 dag over termin 🫣

Skrevet

Jeg var inne på overtidskontroll 7 dager over termin og siden baby fortsatt hadde det fint fikk jeg innkalling til igangsetting 11 dager over termin (42+0). Mine rier startet når jeg var 41+ 6, fikk komme inn på sykehuset 42+0, så ble ikke igangsetting allikevel. Dette var Ullevål sykehus i 2020. Såvidt jeg vet er ikke reglene endret noe siden da, skal føde på Ullevål til sommeren igjen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...