AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #1 Skrevet 15. april 2024 Jeg ble nylig henvist til DPS av fastlegen min grunnet mistanke om autisme, ADHD og langvarig depresjon og angst. Henvisningen ble avvist og jeg fikk svar i løpet av to dager. Fikk beskjed om å gå mer tur ute og prøve yoga. Jeg fikk vite her på KG at man bør klage på beslutningen hvis man fortsatt tror man trenger hjelp. Jeg sendte inn rettighetsklage der jeg ga mer informasjon om problemene jeg sliter med. Det er tre uker siden og jeg har ikke hørt noe enda. Er det noen som vet hva behandlingstiden er? Anonymkode: 19a98...e0c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #2 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble nylig henvist til DPS av fastlegen min grunnet mistanke om autisme, ADHD og langvarig depresjon og angst. Henvisningen ble avvist og jeg fikk svar i løpet av to dager. Fikk beskjed om å gå mer tur ute og prøve yoga. Jeg fikk vite her på KG at man bør klage på beslutningen hvis man fortsatt tror man trenger hjelp. Jeg sendte inn rettighetsklage der jeg ga mer informasjon om problemene jeg sliter med. Det er tre uker siden og jeg har ikke hørt noe enda. Er det noen som vet hva behandlingstiden er? Anonymkode: 19a98...e0c Dps har en prioriteringsveileder og det kan godt være at de mener at symptomene dine ikke er alvorlig nok Anonymkode: 3dd68...57c 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #3 Skrevet 15. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Dps har en prioriteringsveileder og det kan godt være at de mener at symptomene dine ikke er alvorlig nok Anonymkode: 3dd68...57c Ja, det har jeg fått med meg. Men folk skrev her og det sto også i brevet jeg fikk at jeg kunne klage på avgjørelsen, og det har jeg gjort. Nå lurer jeg på hvor lang tid det vil ta før de svarer. Anonymkode: 19a98...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #4 Skrevet 15. april 2024 Min erfaring er at henvisningen er alfa og omega. Ikke alle leger er krav over hvor strenge krav DPS har og skriver ikke de riktige opplysningene som DPS må vite om for å gi deg plass. Jeg har for eksempel en diagnose på paranoid schizofreni, den mest alvorlige psykiske lidelsen som finnes, samt så lider jeg av kronisk suicidalitet. Jeg har også fått avslag hos DPS og står nå uten tilbud. Det er veldig viktig at alle dine psykiatriske diagnoser kommer med i henvisningen og at alle dine symptomer på moderat til alvorlig psykisk sykdom også kommer med. Milde psykiske lidelser, samt ADHD og autisme i seg selv behandler de ikke hos DPS. Det er det viktig at du forteller fastlegen din om, siden hvis han henviser deg bare pga det, fordi han tror at det burde være nok, så vil du få avslag. Sendte du klagen til DPS eller til statsforvalteren? Dersom du sendte til DPS, så vil jeg anbefale deg å sende klagen til fylkesmannen/statsforvalteren nå og bare skrive der at DPS ikke har svart på klagen du har sendt den for X tid siden. Da jeg klagde til DPS så fikk jeg aldri svar. Ventet over 6 måneder. De kommer mest sannsynligvis aldri til å svare. Det beste og letteste er egentlig å få en ny henvisning med bedre opplysninger som helst sendes til et annet DPS, eller, dersom du kan få det til, å få utredning og diagnose fra privat psykiater/psykolog som så henviser deg til DPS for mer langvarig behandling. Jeg vil da anbefale deg om å være tydelig med dem på forhånd om at det er det du ønsker, f.eks via e-post, slik at du ikke kaster bort penger på noen som ikke vil skrive henvisninger bare fordi de ikke liker den typen arbeid. Private spesialister kan velge og vrake litt mer selv om hva de gjør og ikke gjør. Anonymkode: 86f33...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #5 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min erfaring er at henvisningen er alfa og omega. Ikke alle leger er krav over hvor strenge krav DPS har og skriver ikke de riktige opplysningene som DPS må vite om for å gi deg plass. Jeg har for eksempel en diagnose på paranoid schizofreni, den mest alvorlige psykiske lidelsen som finnes, samt så lider jeg av kronisk suicidalitet. Jeg har også fått avslag hos DPS og står nå uten tilbud. Det er veldig viktig at alle dine psykiatriske diagnoser kommer med i henvisningen og at alle dine symptomer på moderat til alvorlig psykisk sykdom også kommer med. Milde psykiske lidelser, samt ADHD og autisme i seg selv behandler de ikke hos DPS. Det er det viktig at du forteller fastlegen din om, siden hvis han henviser deg bare pga det, fordi han tror at det burde være nok, så vil du få avslag. Sendte du klagen til DPS eller til statsforvalteren? Dersom du sendte til DPS, så vil jeg anbefale deg å sende klagen til fylkesmannen/statsforvalteren nå og bare skrive der at DPS ikke har svart på klagen du har sendt den for X tid siden. Da jeg klagde til DPS så fikk jeg aldri svar. Ventet over 6 måneder. De kommer mest sannsynligvis aldri til å svare. Det beste og letteste er egentlig å få en ny henvisning med bedre opplysninger som helst sendes til et annet DPS, eller, dersom du kan få det til, å få utredning og diagnose fra privat psykiater/psykolog som så henviser deg til DPS for mer langvarig behandling. Jeg vil da anbefale deg om å være tydelig med dem på forhånd om at det er det du ønsker, f.eks via e-post, slik at du ikke kaster bort penger på noen som ikke vil skrive henvisninger bare fordi de ikke liker den typen arbeid. Private spesialister kan velge og vrake litt mer selv om hva de gjør og ikke gjør. Anonymkode: 86f33...5ce Du har en alvorlig psykisk lidelse ja, men det finnes ingen kilder som tilsier at du har den mest alvorlige psykiske lidelsen. https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/alvorlige-psykiske-lidelser-og-alternativ-behandling/294871 «ALVORLIGHET. Det finnes ikke noe klart og entydig svar på hva det innebærer å ha en alvorlig psykisk lidelse/sykdom. Dette i motsetning til kroppslige (somatiske) lidelser, hvor dette ofte er klarere. De fleste spesialister i klinisk psykologi og psykiatere vil imidlertid være enige i at enkle fobier, lettere former for personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjonslidelser vil gå inn under begrepet lettere psykiske lidelser. På den andre siden vil de fleste være enige om at psykotiske lidelser (schizofreni, paranoide psykoser), bipolare lidelser og alvorlige former personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjon, vil kategoriseres som alvorlige psykiske lidelser.» Anonymkode: 3dd68...57c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #6 Skrevet 15. april 2024 Jeg er selv i et forløp hos DPS, og psykologen min sa de er helt overveldet av henvisninger for mistanke om ADHD og autisme, etter tiktok tok helt av under pandemien.. Depresjon og angst er også noe de ofte henviser "tilbake" til lavterskel tilbud i kommunene/bydelene. Anonymkode: d21bc...76c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #7 Skrevet 15. april 2024 Som det nevnes, det er viktig å få med alt av historikk og familiehistorikk. Legen min ville så vidt sende meg videre, før han innså familiær historie og dps tok meg inn på første henvisning. Diagnosen var EUPF, men fordi jeg ikke var suicidal så ble det ikke oppdaget. Anonymkode: 6d73a...d8b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #8 Skrevet 16. april 2024 Alle skal ikke og kan ikke få plass hos dps. Det er ikke meningen at alle som får avslag skal klage og mene at avslaget er tuftet på feil grunnlag. Dette gjelder noen få og du oppdager lett om du er en av dem. Avslaget er mest sannsynlig basert på konkrete fakta og du oppfyller åpenbart ikke kriteriene i prioriteringsveilederen og er dermed ikke en av dem som får time hos dps. Hvordan tror dere dps-systemet blir om alle som må avvises pga kapasitet og manglende oppfylte kriterier skal klage og mene at det er dps sin feil at de ikke fikk plass? Dere bidrar bare til å belaste systemet enda mer og gjøre det enda vanskeligere å få god og kjapp hjelp der, for dem dps er ment for. Det er en gigantisk misforståelse blant mange av dps er ment for å behandle alle sine psykiske ubalanser og alle sine mistanker om enhver diagnose. Dps har klare retnignslinjer å følge i sine prioriteringer og mange fakler naturlig bort i den prosessen, slik det er tenkt at skal skje. Om du er misfornøyd med samfunnets prioritering av voksne kvinner som mener de har adhd og autisme, så må du rette denne misnøyen et annet sted og be om et utvidet tilbud for denne gruppen eller gå privat. Anonymkode: c5622...d58 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #9 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har en alvorlig psykisk lidelse ja, men det finnes ingen kilder som tilsier at du har den mest alvorlige psykiske lidelsen. https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/alvorlige-psykiske-lidelser-og-alternativ-behandling/294871 «ALVORLIGHET. Det finnes ikke noe klart og entydig svar på hva det innebærer å ha en alvorlig psykisk lidelse/sykdom. Dette i motsetning til kroppslige (somatiske) lidelser, hvor dette ofte er klarere. De fleste spesialister i klinisk psykologi og psykiatere vil imidlertid være enige i at enkle fobier, lettere former for personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjonslidelser vil gå inn under begrepet lettere psykiske lidelser. På den andre siden vil de fleste være enige om at psykotiske lidelser (schizofreni, paranoide psykoser), bipolare lidelser og alvorlige former personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjon, vil kategoriseres som alvorlige psykiske lidelser.» Anonymkode: 3dd68...57c Hva følte du da du postet dette innlegget, som ikke har noe relevans med ts sitt spørsmål? Møtte du tråkke litt ekstra på et vennligsinnet menneske med schizofreni bare fordi du kunne? Mange omtaler schizofreni som den mest alvorlige diagnosen vi har, ogsp i behandlingsapparatet, med god grunn. Helt urolig at du måtte hakke på det Anonymkode: c5622...d58 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 Basert på det dere sier, virker det som om det ikke er noen behandlingstid på klagen og at det kan hende de aldri svarer.Det er nedslående å lese. Jeg og fastlegen min tror jeg bør ha plass på DPS. Det er leit å lese kommentarer om at mine problemer ikke er viktige nok til å få hjelp for og at jeg overbelaster systemet. Jeg har aldri fått hjelp av offentlige instanser bortsett fra et par timer på BUP som tenåring. Jeg har slitt med alvorlige depresjoner, angst, panikkanfall, selvmordstanker hele livet. Det har blitt mye verre i det siste og jeg ser ingen vei ut. Nå trenger jeg hjelp, og jeg skjønner ikke hvor man kan få hjelp fra hvis DPS ikke svarer. Er det ikke de som skal hjelpe? Jeg har også kontaktet Rask Psykisk Helsehjelp, de svarte ikke på over en måned før jeg fikk tilbud om å bli med på stressmestringskurs som begynner i mai. Det er fint, men hva i all verden gjør jeg i mellomtiden når ting bare blir verre? Anonymkode: 19a98...e0c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #11 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Basert på det dere sier, virker det som om det ikke er noen behandlingstid på klagen og at det kan hende de aldri svarer.Det er nedslående å lese. Jeg og fastlegen min tror jeg bør ha plass på DPS. Det er leit å lese kommentarer om at mine problemer ikke er viktige nok til å få hjelp for og at jeg overbelaster systemet. Jeg har aldri fått hjelp av offentlige instanser bortsett fra et par timer på BUP som tenåring. Jeg har slitt med alvorlige depresjoner, angst, panikkanfall, selvmordstanker hele livet. Det har blitt mye verre i det siste og jeg ser ingen vei ut. Nå trenger jeg hjelp, og jeg skjønner ikke hvor man kan få hjelp fra hvis DPS ikke svarer. Er det ikke de som skal hjelpe? Jeg har også kontaktet Rask Psykisk Helsehjelp, de svarte ikke på over en måned før jeg fikk tilbud om å bli med på stressmestringskurs som begynner i mai. Det er fint, men hva i all verden gjør jeg i mellomtiden når ting bare blir verre? Anonymkode: 19a98...e0c Leste du svaret lenger opp om å sende klagen til statsforvalteren der du skriver at dps ikke har svart? jeg forstår at det er krevende, men veldig mange får avslag fra DPS. Fastlegen min sier at 2 av 3 henvisninger avvises her jeg bor. Da er lavterskel i kommunen mulig, eller gå privat en kortere periode. Fastleger kan og tilby jevnlige samtaler. lykke til! Anonymkode: 633b9...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #12 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva følte du da du postet dette innlegget, som ikke har noe relevans med ts sitt spørsmål? Møtte du tråkke litt ekstra på et vennligsinnet menneske med schizofreni bare fordi du kunne? Mange omtaler schizofreni som den mest alvorlige diagnosen vi har, ogsp i behandlingsapparatet, med god grunn. Helt urolig at du måtte hakke på det Anonymkode: c5622...d58 Fordi du skaper en falsk illusjon. At du føler at du ble hakket eller tråkket på bare fordi noen konstatere fakta det får ikke jeg gjort noe med. Og jeg har vært i behandlingsapparatet i 30 år pluss og det er flere flere psykiske lidelser som alvorlige (jeg har selv et par av de) for det er alvorlighetsgrader der på lik linje som det er innafor somatikken, men at det er en spesifikk diagnose som er mest alvorlig og jeg har aldri hørt snakk om og det er heller ingen kilder som bekrefter det. Og innafor hver diagnose så er det også ulike alvorlighetsgrader så ved å hevde at en spesifikk diagnose er den alvorligste uten å ta i betraktning at folk er rammet i ulik grad gir man et inntrykk av at alle med den diagnosen har krav på behandling innafor spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 3dd68...57c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #13 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fordi du skaper en falsk illusjon. At du føler at du ble hakket eller tråkket på bare fordi noen konstatere fakta det får ikke jeg gjort noe med. Og jeg har vært i behandlingsapparatet i 30 år pluss og det er flere flere psykiske lidelser som alvorlige (jeg har selv et par av de) for det er alvorlighetsgrader der på lik linje som det er innafor somatikken, men at det er en spesifikk diagnose som er mest alvorlig og jeg har aldri hørt snakk om og det er heller ingen kilder som bekrefter det. Og innafor hver diagnose så er det også ulike alvorlighetsgrader så ved å hevde at en spesifikk diagnose er den alvorligste uten å ta i betraktning at folk er rammet i ulik grad gir man et inntrykk av at alle med den diagnosen har krav på behandling innafor spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 3dd68...57c Var ikke mitt innlegg, mao ikke meg du brukte av tiden din for å tråkke på. Syns bare det var utrolig at du gadd bruke ressurser på noe så dumt som å si til et mene syke med schizofreni at «du er ikke mest syk du er bare kjempealvorlig syk». Hva er poenget liksom. Schizofreni er uten tvil en av de alvorligste tilstandene vi har i psykisk helsevern og ofte den sykdommen mange tenker på når «alvorlig psykisk syk» nenves. Det er det da lite å hente på å gidde å flikke på. Du fremkom bare så smålig. Det var alt. Anonymkode: c5622...d58
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #14 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Min erfaring er at henvisningen er alfa og omega. Ikke alle leger er krav over hvor strenge krav DPS har og skriver ikke de riktige opplysningene som DPS må vite om for å gi deg plass. Jeg har for eksempel en diagnose på paranoid schizofreni, den mest alvorlige psykiske lidelsen som finnes, samt så lider jeg av kronisk suicidalitet. Jeg har også fått avslag hos DPS og står nå uten tilbud. Det er veldig viktig at alle dine psykiatriske diagnoser kommer med i henvisningen og at alle dine symptomer på moderat til alvorlig psykisk sykdom også kommer med. Milde psykiske lidelser, samt ADHD og autisme i seg selv behandler de ikke hos DPS. Det er det viktig at du forteller fastlegen din om, siden hvis han henviser deg bare pga det, fordi han tror at det burde være nok, så vil du få avslag. Sendte du klagen til DPS eller til statsforvalteren? Dersom du sendte til DPS, så vil jeg anbefale deg å sende klagen til fylkesmannen/statsforvalteren nå og bare skrive der at DPS ikke har svart på klagen du har sendt den for X tid siden. Da jeg klagde til DPS så fikk jeg aldri svar. Ventet over 6 måneder. De kommer mest sannsynligvis aldri til å svare. Det beste og letteste er egentlig å få en ny henvisning med bedre opplysninger som helst sendes til et annet DPS, eller, dersom du kan få det til, å få utredning og diagnose fra privat psykiater/psykolog som så henviser deg til DPS for mer langvarig behandling. Jeg vil da anbefale deg om å være tydelig med dem på forhånd om at det er det du ønsker, f.eks via e-post, slik at du ikke kaster bort penger på noen som ikke vil skrive henvisninger bare fordi de ikke liker den typen arbeid. Private spesialister kan velge og vrake litt mer selv om hva de gjør og ikke gjør. Anonymkode: 86f33...5ce Om du er ferdig utredet og nogenlunde stabil på medisiner bør du følges opp i kommunen. Ikke i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 45097...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #15 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min erfaring er at henvisningen er alfa og omega. Ikke alle leger er krav over hvor strenge krav DPS har og skriver ikke de riktige opplysningene som DPS må vite om for å gi deg plass. Jeg har for eksempel en diagnose på paranoid schizofreni, den mest alvorlige psykiske lidelsen som finnes, samt så lider jeg av kronisk suicidalitet. Jeg har også fått avslag hos DPS og står nå uten tilbud. Det er veldig viktig at alle dine psykiatriske diagnoser kommer med i henvisningen og at alle dine symptomer på moderat til alvorlig psykisk sykdom også kommer med. Milde psykiske lidelser, samt ADHD og autisme i seg selv behandler de ikke hos DPS. Det er det viktig at du forteller fastlegen din om, siden hvis han henviser deg bare pga det, fordi han tror at det burde være nok, så vil du få avslag. Sendte du klagen til DPS eller til statsforvalteren? Dersom du sendte til DPS, så vil jeg anbefale deg å sende klagen til fylkesmannen/statsforvalteren nå og bare skrive der at DPS ikke har svart på klagen du har sendt den for X tid siden. Da jeg klagde til DPS så fikk jeg aldri svar. Ventet over 6 måneder. De kommer mest sannsynligvis aldri til å svare. Det beste og letteste er egentlig å få en ny henvisning med bedre opplysninger som helst sendes til et annet DPS, eller, dersom du kan få det til, å få utredning og diagnose fra privat psykiater/psykolog som så henviser deg til DPS for mer langvarig behandling. Jeg vil da anbefale deg om å være tydelig med dem på forhånd om at det er det du ønsker, f.eks via e-post, slik at du ikke kaster bort penger på noen som ikke vil skrive henvisninger bare fordi de ikke liker den typen arbeid. Private spesialister kan velge og vrake litt mer selv om hva de gjør og ikke gjør. Anonymkode: 86f33...5ce Avslaget fra DPS er ikke et vedtak og kan derfor ikke påklages. Anonymkode: 45097...f3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå