AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #1 Skrevet 15. april 2024 Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Mange rundt meg har blitt syke med kreft for eks, alvorlig hjernekreft osv. Dette har fått meg til å reflektere litt. Har kommet frem til at hvis jeg får en alvorlig type kreft så kommer jeg ikke til å ønske behandling. Vil heller dø å se ut som meg selv, bruke den siste tiden på å reise osv. Hva tenker dere om dette? Er det en plass jeg kan skrive det eller si til familie? I Norge har jo alle med samtykkekompetanse rett til å velge bort behandling. Noen tenker nok at det er veldig egoistisk av meg. Hva tenker dere? Anonymkode: 9a6ae...bfd
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #2 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Mange rundt meg har blitt syke med kreft for eks, alvorlig hjernekreft osv. Dette har fått meg til å reflektere litt. Har kommet frem til at hvis jeg får en alvorlig type kreft så kommer jeg ikke til å ønske behandling. Vil heller dø å se ut som meg selv, bruke den siste tiden på å reise osv. Hva tenker dere om dette? Er det en plass jeg kan skrive det eller si til familie? I Norge har jo alle med samtykkekompetanse rett til å velge bort behandling. Noen tenker nok at det er veldig egoistisk av meg. Hva tenker dere? Anonymkode: 9a6ae...bfd Vil legge til at jeg tror jeg kunne ha forsont meg med å dø. Selv om jeg ikke vil dø selvfølgelig enda Anonymkode: 9a6ae...bfd
miamusen Skrevet 15. april 2024 #3 Skrevet 15. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Mange rundt meg har blitt syke med kreft for eks, alvorlig hjernekreft osv. Dette har fått meg til å reflektere litt. Har kommet frem til at hvis jeg får en alvorlig type kreft så kommer jeg ikke til å ønske behandling. Vil heller dø å se ut som meg selv, bruke den siste tiden på å reise osv. Hva tenker dere om dette? Er det en plass jeg kan skrive det eller si til familie? I Norge har jo alle med samtykkekompetanse rett til å velge bort behandling. Noen tenker nok at det er veldig egoistisk av meg. Hva tenker dere? Anonymkode: 9a6ae...bfd Jeg tenker at det er helt tullete å sette det opp så svart hvitt. At du ikke ønsker behandling av typen cellegift osv kan jeg forstå. Men det er jo etterhvert utrolig mye man kan gjøre selv. Kreft er i dag ikke en sykdom man må dø av hvis man velger bort skolemedisinen. Det er 100 vis av eksempler på mennesker som for eksempel spiser seg friske. Eller er det et dø/ikke dø spørsmål du skisserer?? Endret 15. april 2024 av miamusen
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #4 Skrevet 15. april 2024 Jeg tenker litt som deg, har sett nok av eksempler på at behandlingen har ført til mer lidelser enn sykdommen. Så jeg tenker i utgangspunktet ikke behandling utover mest mulig smertelindring. Altså ikke holde seg i live for enhver pris. Men jeg tror ingen av oss kan si helt sikkert hvordan vi ville reagert før vi står i situasjonen. Anonymkode: 6917a...865
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #5 Skrevet 15. april 2024 Det er jo fullt og helt ditt valg. Tror ikke du trenger å skrive det opp noen steder, holder vel med at du sier du ikke vil ha behandling om du hadde fått en sykdom. Men om du feks var mor min, så hadde jeg selvsagt syns det var egoistisk. Anonymkode: 5674c...782
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #6 Skrevet 15. april 2024 Når jeg var ung så tenkte jeg alltid at jeg ikke ville ha behandling uansett så lenge jeg ikke hadde barn. Det hadde jeg fortsatt tenkt om jeg ikke hadde barn. Men nå har jeg barn og "hadde/fikk" en alvorlig tilstand som jeg ikke visste om før jeg hadde fått barn. Ikke kreft men minst like alvorlig, muligens mer da det er mer sjeldent og sjansene for et dårlig utfall øker år for år. Tok en behandling som er nesten smertefri og med 80/90 % sjanse for at jeg er kvitt problemet. Har dog ikke sjekket om jeg ble helt kvitt det da undersøkelsen for å sjekke det er så ubehagelig at jeg heller tolket 80/90 % som at det mest sannsynlig er borte, behandlende lege var enig. Skulle jeg få symptomer igjen så tar jeg en MR og ser hvordan det ligger an og tar en ny runde, men tror jeg slipper da jeg ikke har hatt nye symptomer på en stund. Tenker at når vi er barnløse så kan vi gjøre akkurat hva som passer oss men har vi nå først valgt å sette barn til verden så må vi holde oss i live så lenge vi overhodet kan. Så slik ting er nå så tar jeg i mot alt av behandling om jeg skulle få noe som kan ta livet av meg. Vil jo helst være her så lenge jeg kan med mine barn. Anonymkode: 774b9...09d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #7 Skrevet 15. april 2024 Tror kanskje jeg ville tenkt som deg litt senere i livet (har 3 barn her hjemme). Da med forbehold om at sykdommen er dødelig og at behandling vil forlenge levetid, men ikke kurere. Jeg vil heller ha kortere tid med god livskvalitet, enn på død og liv holde kroppen i live lengst mulig..bundet til sykehus. Anonymkode: d2ce1...392
Mezzosoprena Skrevet 15. april 2024 #8 Skrevet 15. april 2024 Jeg tror faktisk ikke at det er mulig å ta det valget før man faktisk står i situasjonen. Det er lett å sitte her, frisk som en fisk og tenke "hvis atte og om atte", men når situasjonen (gud forby) faktisk skjer, så kommer det nok andre krefter og ønsker inn i bildet som kaster dagens tanker på båten. 3 1
Daisy-love Skrevet 15. april 2024 #9 Skrevet 15. april 2024 Mezzosoprena skrev (3 minutter siden): Jeg tror faktisk ikke at det er mulig å ta det valget før man faktisk står i situasjonen. Det er lett å sitte her, frisk som en fisk og tenke "hvis atte og om atte", men når situasjonen (gud forby) faktisk skjer, så kommer det nok andre krefter og ønsker inn i bildet som kaster dagens tanker på båten. Jeg tenker det samme her. Per nå så vil jeg heller gjøre annet enn omfattende behandling, men hva jeg faktisk velger den dagen jeg står der vet jeg ikke før da. Jeg har tidligere sagt nei til ulik type behandling, så får se om det vil gi større konsekvenser på sikt, men det var ikke kreft som nevnes innledningsvis, men annet alvorlig da.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #10 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Mange rundt meg har blitt syke med kreft for eks, alvorlig hjernekreft osv. Dette har fått meg til å reflektere litt. Har kommet frem til at hvis jeg får en alvorlig type kreft så kommer jeg ikke til å ønske behandling. Vil heller dø å se ut som meg selv, bruke den siste tiden på å reise osv. Hva tenker dere om dette? Er det en plass jeg kan skrive det eller si til familie? I Norge har jo alle med samtykkekompetanse rett til å velge bort behandling. Noen tenker nok at det er veldig egoistisk av meg. Hva tenker dere? Anonymkode: 9a6ae...bfd Tenker du, ts, at du er frisk dersom du velger bort behandling? Risikoen for at «alvorlig syk» også betyr «ikke i stand til å reise rundt» er nemlig ekstremt stor. Og så har vi spennet - du kan få brystkreft diagnostisert tidlig, en diagnose du med all sannsynlighet blir frisk fra med senskader som er til å leve helt fint med. Eller du kan først få din diagnose for kreft 3-4 uker før du - med absolutt sikkerhet og uten tilbud om behandling utover smertestillende - dør. Og tenker du at å bare nekte medisiner er nok? For veldig mange alvorlige sykdommer er jo sykdommer du overlever lenge (og pinefullt) med. De fleste som leker med din tankerekke spør også seg selv hva (om noe) som ville utløst at de ville dratt til en klinikk som tilbyr avslutning før livet blir for pinefullt. Jeg tenker det finnes diagnoser der de fleste av oss ville ha valgt å dø. Kreft er ikke uten videre en av dem. Kreft var en av dem - men moderne medisin er ikke like kort kommet som den var for 15-20 år siden. Den sykdommen jeg tenker det er uforståelig at folk velger å overleve inn i er demens. Den du tenker? Kan være en annen. Anonymkode: 681ad...212 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #11 Skrevet 15. april 2024 Du vet ikke hva du snakker om før du sitter der med en uhellbredelig kraftdiagnose i fanget, så da har du nok andre tanker om lindring og behandling Anonymkode: d71d9...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå