Gå til innhold

Foreldre må se og ta en prat med sin datter/døtre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har lagt merke til er at disse kvinnelig influenserne har en tendens til og prakke ned på unge jenter at de skal kjøpe hudkrem, anti rynke krem og tips til hvordan sminke og mengde sminke og jeg kjenner at det koker i topplokket, jeg så nylig ei jente i en butikk ca 13-15 år med negler like lange som min lillefinger og så mye mascara at du nesten ikke så øynene hennes og da tenker jeg, hvor er foreldrene hen? hvordan kan de la sin datter bruke falske negler og mascara i den alderen? men det værste er når jeg ser mindreårige jenter, som kjøper krem for og styrke hudkvaliteten og minske sjansen for rynker altså er det så mye dårlig selvtillit blant unge jenter idag? når jeg var i den alderen, så tenkte vi ikke på sånt i det hele tatt hvertfall ikke jeg og mine to beste venniner vi begynte ikke med mascara før vi var 16 og falske negler har vi brukt noen få ganger, bare for og se hvordan det var og vi fant ut at det var ikke noe for oss og ja vi tre bruker hudkrem men vi er 47 alle tre og jeg skal innrømme at vi er litt forfengelige, men altså vi er helt enige i at unge jenter idag burde få opp øynene og innse at disse influenserne bruker IKKE de produktene dem presenterer, de filmer seg og prøver ut disse kremene men de bruker aldri dem igjen det er bare der og da fordi at dem skal tjene penger foreldre må se og ta en prat, slik at unge jenter begynner og innse at dem ikke trenger disse tingene og nei dem trenger IKKE mascara før de er 16 mine to døtre, fikk klar beskjed at sminke er lov ved 16 ja de var litt sinte fordi at andre venniner fikk begynne med det tidligere men da sa jeg "det får være opp til dem, det er sikkert mødre her inne som kommer til og si seg uenig med meg og det er dere hjertelig velkommen til men poenget er at jenter ifra 13 til 16 må snakkes til...

Anonymkode: d5792...781

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må være opp til enhver hvordan de oppdrar døtrene sine. På min tid var det populært med synlig stringtruse ovenfor buksekanten og magetoppe, ikke at jeg gikk med det. 

Men ting forandrer seg hele tiden fra trenden "clean" girl til nå mob wife som er den rake motsetning. Dette er for å tjene penger, thats it. 

Anonymkode: b5ad4...ac1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

når jeg var i den alderen, så tenkte vi ikke på sånt i det hele tatt hvertfall ikke jeg og mine to beste venniner vi begynte ikke med mascara før vi var 16 

Alle var ikke som deg og dine venninner. Jeg brukte mascara fra jeg startet på ungdomsskolen, jeg var ikke den første i klassen og jeg er over 50 år. 

Du har rett i at det trengs opplæring hos de unge mtp hudpleie, og at rynkerem ikke er nødvendig for 13 åringer. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at de foreldrene som har døtre som er «langt fremme» med sminke osv synest at det er litt stas, eller så er de slik selv😉

Anonymkode: 39a84...33e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er du fra?

Anonymkode: 25ed9...1cf

Skrevet

Når et gjelder tenåringene mine, velger jeg mine kamper med omhu. Jeg har ikke glemt hvordan det var å være tenåring selv med foreldre som maser om alt mulig, det virket stort sett mot sin hensikt. Sminkedill og negler får de styre omtrent så mye de vil med, det er andre ting jeg heller vil sette kreftene mine inn på å når det gjelder å veilede dem i riktig retning. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer ikke hva vi skal snakke med barna om.

Anonymkode: 51463...e2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har mye med selvbilde og selvtillit - og verdier - å gjøre. Så det å styrke barn og unge til å stå mot kommersielt press og det materialistiske og overfladiske, det tror jeg vil løse mye.

I tillegg er personlig økonomi, det å lære seg verdien av penger tydelig noe som altfor mange ikke lærer. Mange unge har et så høyt forbruk at det er galskap hva de får venne seg til, som regel før de selv tjener penger. Når de da skal stå på egne ben får disse problemer. Men inkassobransjen gjør det jo godt...

Gleden med fysisk aktivitet må også læres, og er man aktiv (annet enn på treningssenter) så vil man raskt velge bort alt som hemmer fysisk aktivitet, slik noen av disse motetrendene gjør.

Ang. sminke tror jeg det er viktigere å snakke med barn og unge om alle de kjemikaliene slike produkter inneholder, og hvordan bruk av hormonhermende stoffer kan påvirke deres fertilitet og annen helse videre i livet, og også påvirke deres fremtidige barns helse.

Å kritisere siste trender eller utseende, det kommer man ingen veier med. Får man det jeg har nevn over på plass - man må begynne når de er små barn! - så tåler de å stå i ulike trender uten at det ytre definerer dem som person, slik det i dag gjør for mange.

Anonymkode: cbe05...cef

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har en tenåringsjente med falske vipper og negler. Jeg bruker overhodet ikke sminke og stasj så det er ikke fordi jeg synes det er stas nei. Men altså av alt man skal mase om er dette langt nede på listen for min del, selv hadde jeg stringen over buksa som knapt dekket skambeinet😂 kombinert med croptop tviler på at mamma og pappa syntes det var så stas så der holder jeg pent kjeft altså....alt som kan tas vekk igjen, piercinger, vipper, negler, fake tan osv, who cares?...vær snill, alltid, så kan du se ut som du vil enten du er 16 eller 60!

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte ikke å tenke på rynker eller hudbehandlinger mot rynker før jeg så de første linjene dukke opp, og da var jeg over 40 år.

Da jeg var tenåring var jeg veldig sorgenfri med tanke på sminke og kkjøpte min første mascara når jeg var 16 år.

Har vokst opp med en søster som hadde masse sminke på fra hun var 12 år og det har hun fremdeles, så jeg har ikke blitt påvirket av henne.

Jeg hadde ikke akseptert at mine døtre gikk rundt og så ut som små prostituerte når de var 13/ 14 år.

Anonymkode: d8adc...a0f

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og avsporinger.

Matas, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Greit med sminke etc, men kremer osv som er sterke der setter vi grenser. Heldigvis er hun ikke helt der og vil helst kle seg som de andre i menigheten. 

Anonymkode: 13f1b...bf0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det hjelper ikke å snakke med døtrene sine når 90% av voksne kvinner er verdens verste rollemodeller. Do as I say, not as I do? Voksne kvinner gjør så utrolig mye, som egentlig er ganske tåpelig, pga utseendet sitt. Det er ikke rart jenter blir påvirket. Barbere seg både her og der, farge håret, fake hudfarge enten man soler seg om sommeren eller bruker selvbruningskrem eller annet, tonnevis med sminke (ja, det synes at du bruker foundation selv om du tror det ikke gjør det), napper øyenbryn, bleke begynnende bart, pushup-BH, neglelakk, diverse plastikkirurgi for ikke å snakke om alle som slanker seg helt uten at de trenger det rent helsemessig, bare fordi de vil bli tynnere. Og jeg kunne fortsatt. Så i stedet for å bare snakke med døtrene våre burde vi kanskje heller gå foran med et godt eksempel og vise at vi er fornøyde med oss selv i stedet for å fikse på hver minste ting vi ikke synes er bra nok? 

Anonymkode: 361a9...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heller døtre som bruker penger og tid på sminke etc enn barn som stjeler, raner, utøver vold etc.. Det er et mye større problem i samfunnet enn sminke.. 

Utseendepress og kroppspress er ikke lengre de "største" problemene i samfunnet.. Move on.. 

Anonymkode: 253f1...256

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan påvirker det deg, egentlig...? Finnes langt verre ting disse tenåringene kunne drevet med. Vær glad det bare er litt sminke, løsnegler og hudkrem, du...

Anonymkode: 5f338...753

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 15.09):

Har inntrykk av at de foreldrene som har døtre som er «langt fremme» med sminke osv synest at det er litt stas, eller så er de slik selv😉

Anonymkode: 39a84...33e

Jeg elsker make-up og hudpleie, men jeg hadde aldri latt mine døtre følge trendene TS beskriver. Da skulle de vært eldre. Lett makeup på ungdomsskolen er greit, hudpleie tilpasset ung hud likeså. Det man ser nå , med anti-age til så unge jenter er noe helt annet og en svært bekymringsfull utvikling. Alle foreldre bør snakke med barna sine om dette. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan påvirker det deg, egentlig...? Finnes langt verre ting disse tenåringene kunne drevet med. Vær glad det bare er litt sminke, løsnegler og hudkrem, du...

Det er en liten bit av noe langt mer skremmende. Erkjenner du ikke hvordan denne typen trender stadig spiser mer og mer av barndomsårene? 12-åringer som ønsker å se ut som de er 20 i et samfunn som er så ekstremt opptatt av sex og utseende?  

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sandie skrev (24 minutter siden):

Det er en liten bit av noe langt mer skremmende. Erkjenner du ikke hvordan denne typen trender stadig spiser mer og mer av barndomsårene? 12-åringer som ønsker å se ut som de er 20 i et samfunn som er så ekstremt opptatt av sex og utseende?  

Tror du har glemt hvordan det var da du selv var ung. Om ikke i egne kretser, så i mange kretser rundt deg.🤡

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.59):

En ting jeg har lagt merke til er at disse kvinnelig influenserne har en tendens til og prakke ned på unge jenter at de skal kjøpe hudkrem, anti rynke krem og tips til hvordan sminke og mengde sminke og jeg kjenner at det koker i topplokket, jeg så nylig ei jente i en butikk ca 13-15 år med negler like lange som min lillefinger og så mye mascara at du nesten ikke så øynene hennes og da tenker jeg, hvor er foreldrene hen? hvordan kan de la sin datter bruke falske negler og mascara i den alderen? men det værste er når jeg ser mindreårige jenter, som kjøper krem for og styrke hudkvaliteten og minske sjansen for rynker altså er det så mye dårlig selvtillit blant unge jenter idag? når jeg var i den alderen, så tenkte vi ikke på sånt i det hele tatt hvertfall ikke jeg og mine to beste venniner vi begynte ikke med mascara før vi var 16 og falske negler har vi brukt noen få ganger, bare for og se hvordan det var og vi fant ut at det var ikke noe for oss og ja vi tre bruker hudkrem men vi er 47 alle tre og jeg skal innrømme at vi er litt forfengelige, men altså vi er helt enige i at unge jenter idag burde få opp øynene og innse at disse influenserne bruker IKKE de produktene dem presenterer, de filmer seg og prøver ut disse kremene men de bruker aldri dem igjen det er bare der og da fordi at dem skal tjene penger foreldre må se og ta en prat, slik at unge jenter begynner og innse at dem ikke trenger disse tingene og nei dem trenger IKKE mascara før de er 16 mine to døtre, fikk klar beskjed at sminke er lov ved 16 ja de var litt sinte fordi at andre venniner fikk begynne med det tidligere men da sa jeg "det får være opp til dem, det er sikkert mødre her inne som kommer til og si seg uenig med meg og det er dere hjertelig velkommen til men poenget er at jenter ifra 13 til 16 må snakkes til...

Har du aldri vært ung selv, altså? Jeg var ung på 1980-tallet. Da var det stort hår, masse moteblader som ungjenter kopierte, det var nakenbading, lange negler, åletrange jeans og masse sminke og hårspray. Jeg var hard rocker og så ikke ut som mors beste barn akkurat. Samtidig så har jeg blitt vellykket, og gjennomførte skolen med glans. 

Anonymkode: 2a466...cb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du aldri vært ung selv, altså? Jeg var ung på 1980-tallet. Da var det stort hår, masse moteblader som ungjenter kopierte, det var nakenbading, lange negler, åletrange jeans og masse sminke og hårspray. Jeg var hard rocker og så ikke ut som mors beste barn akkurat. Samtidig så har jeg blitt vellykket, og gjennomførte skolen med glans. 

Anonymkode: 

Ok🙈

Anonymkode: 1971f...ae7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...