Gå til innhold

Litt sunne middagstips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har noe middagstips? Gjerne som er litt sunt og billig. Føler jeg og samboeren min bruker så mye penger på mat av og til, har lyst til å bruke mye mindre og heller bruke de pengene på noe annet! Så jeg er på jakt etter litt nye middagstips, er litt lei av det vi har pleid å hatt også. Og gjerne tips om middager som du kannskje kan ha rester fra dagen etter. Og middager som er litt kjappe å lage.

Anonymkode: 163ca...06d

Skrevet

Linsegryte med evt løk og grønnsaker.

Bruker ofte fryste grønnsaker eller frisk jeg har.

Tilsetter non ganger grønnsaksbuljong.

Godt med frisk koriander, men dropper det som oftest.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (3 minutter siden):

Linsegryte med evt løk og grønnsaker.

Bruker ofte fryste grønnsaker eller frisk jeg har.

Tilsetter non ganger grønnsaksbuljong.

Godt med frisk koriander, men dropper det som oftest.

Takk for tips! Det skal testes😊

Skrevet

Jeg elsker lapskaus 😋 Velg selv om det skal være grønnsakslapskaus, med linser, pølser eller kjøtt etter hva dere liker/finner billig. Ferdig lapskausblanding er billig. 

Chana masala med ris (kikert masala)

Brokkoligrateng med makaroni/annen pasta. Kan blandes med blomkål, men det er litt dyrere. Godt med ost på toppen, og har du skinke er det godt i, men godt uten også. Kan bruke brødsmuler på toppen istedenfor ost også.

Hjemmelaget tomatsuppe med pasta og/eller egg i.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips! Det skal testes😊

Så må du krydre det med salt og pepper, gjerne litt chili

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (5 timer siden):

Jeg elsker lapskaus 😋 Velg selv om det skal være grønnsakslapskaus, med linser, pølser eller kjøtt etter hva dere liker/finner billig. Ferdig lapskausblanding er billig. 

Chana masala med ris (kikert masala)

Brokkoligrateng med makaroni/annen pasta. Kan blandes med blomkål, men det er litt dyrere. Godt med ost på toppen, og har du skinke er det godt i, men godt uten også. Kan bruke brødsmuler på toppen istedenfor ost også.

Hjemmelaget tomatsuppe med pasta og/eller egg i.  

Takk for tips☺️ lapskaus ja, kommer aldri på det. Det er jo veldig godt også, ihvertfall med potetmospulver oppi🤩

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg lager middag nesten hver dag, og lager (blant annet):

*Fiskegrateng (fra bunnen)
*Seibiff
*Stekt torsk med poteter og grønnsaker
*Forskjellige currygryter med ris og ofte det jeg har av grønnsaksrester, gjerne vegatar
*Stekt ris - fin måte å bruke rester av kjøtt og grønnsaker på
*Stekte nudler
*Supper av forskjellig slag, ofte med kylling, forskjellig krydder og kokosmelk

Nesten alt dette lager jeg store porsjoner av og fryser ned til senere middager. (Ikke stekt torsk, om det er rester av den blir det stekt i panne med løk og poteter neste dag ;) )

Endret av Brunhilde
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (7 timer siden):

*Seibiff
*Forskjellige currygryter med ris og ofte det jeg har av grønnsaksrester, gjerne vegatar
*Stekte nudler

Nesten alt dette lager jeg store porsjoner av og fryser ned til senere middager. (Ikke stekt torsk, om det er rester av den blir det stekt i panne med løk og poteter neste dag ;) )

Her var det mye bra, takk for tips!🤩

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (7 timer siden):

*Seibiff
*Stekte nudler

Lov å høre om du kan dele ei curry oppskrift? 

Anonymkode: d76f7...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut vegetarbloggen, masse godt og billig (og jeg bruker jo vanlig fløte der det står havrefløte foreks). 
https://www.vegetarbloggen.no

Anonymkode: 8aa6c...ae8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lager ofte en sunnere versjon av spanakopita (uten filodeig og med bl.a. cottage cheese). Det er både billig og enkelt!

Ellers er det godt med wraps, ramen, bønnegryter og curry. Mange varianter man kan lage av dette!

AnonymBruker
Skrevet

IMG_20240415_173749.jpg

Anonymkode: 98aea...bba

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lov å høre om du kan dele ei curry oppskrift? 

Anonymkode: d76f7...7d1

Dette er typisk en gryte jeg kan finne på å lage, men jeg dropper ofte kokosmelken og lager den ikke-kremet. Det blir også godt. Hvis jeg bruker kokosmelk har jeg ALLTID sitron- eller limesaft i, det bryter smaken av kokos litt. For å variere kan du ha kylling oppi, da syns jeg lårfilet et best, eller annet kjøtt. Østerssopp er litt "kjøttaktig" i konsistensen, så jeg bruker ofte det.

Du behøver ikke bruke mandelpotet, bruk det du har. Det som er så bra med curry er at man kan bruke de grønnsakene man vil, jeg syns søtpotet eller rødbete passer veldig godt oppi.

Jeg bruker ofte Vegeta i stedet for buljongterning, da passer jeg på å tilsette salt helt til slutt så maten ikke blir for salt.

Håper du kan bruke denne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sjekk ut vegetarbloggen, masse godt og billig (og jeg bruker jo vanlig fløte der det står havrefløte foreks). 
https://www.vegetarbloggen.no

Anonymkode: 8aa6c...ae8

Takk foe tips🤩

AnonymBruker
Skrevet
sjøstjern1 skrev (21 timer siden):

Jeg lager ofte en sunnere versjon av spanakopita (uten filodeig og med bl.a. cottage cheese). Det er både billig og enkelt!

Ellers er det godt med wraps, ramen, bønnegryter og curry. Mange varianter man kan lage av dette!

Takk for tips😊 jeg måtte søke opp hva spanakopita var for noe😅 aldri hørt om det, men har sett det før. Men det så veldig godt ut da🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...