Gå til innhold

Kan jeg gi blod?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et ønske om å gi blod og fylte ut et søknadsskjema for et par mnd siden. Jeg var ærlig og svarte at jeg har hatt en alvorlig allergisk reaksjon. Jeg husker ikke om jeg måtte fylle ut spesifikt, men for min del er det snakk om kontrastvæske og denne allergiske reaksjonen fikk jeg for 25 år siden, da jeg var 6 år gammel. 

Til tross for at jeg svarte ærlig så ringte de meg og ønsker meg inn for en prat -noe jeg ble veldig glad for!

Fikk nå melding om å se en video før jeg kommer inn og i den videoen sier de at om du har hatt en alvorlig allergisk reaksjon så kan man ikke bli blodgiver.. Så jeg er litt forvirret.

Er det noen som vet eller har vært borti hvordan dette fungerer? :)

Anonymkode: 88506...3ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det står at du ikke kan gi blod om du har hatt en allergisk reaksjon, og du skriver at du har hatt det, så er jo svaret ganske enkelt, NEI 😉

Anonymkode: bbbc7...a05

• Liker 1
Skrevet

Du må bare møte opp til samtalen, og passe på å få forklart dette da, så tar de en vurdering. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når det står at du ikke kan gi blod om du har hatt en allergisk reaksjon, og du skriver at du har hatt det, så er jo svaret ganske enkelt, NEI 😉

Anonymkode: bbbc7...a05

Men når jeg skriver det og allikevel blir kalt inn til en prat så kan det umulig være så svart hvitt.

;) 

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Du må bare møte opp til samtalen, og passe på å få forklart dette da, så tar de en vurdering. 

Jeg skal selvfølgelig få det tydelig frem. Jeg har også en kronisk sykdom, men det gikk visst helt fint med det jeg hadde så lenge jeg ikke hadde gått på antibiotika de siste 2 ukene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så svart hvitt. Jeg bruker flere medisiner og er ufør, men får gi blod allikevel. De vurderer i hvert enkelt tilfelle. I mitt tilfelle var personen som intervjuet meg usikker på om en av sykdommene mine var forenlig med å gi blod. Derfor rådførte hun seg med en lege som leste journalen min. Konklusjonen ble at jeg ble godkjent.

Anonymkode: 3cd69...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke så svart hvitt. Jeg bruker flere medisiner og er ufør, men får gi blod allikevel. De vurderer i hvert enkelt tilfelle. I mitt tilfelle var personen som intervjuet meg usikker på om en av sykdommene mine var forenlig med å gi blod. Derfor rådførte hun seg med en lege som leste journalen min. Konklusjonen ble at jeg ble godkjent.

Anonymkode: 3cd69...31c

Åhh det er godt å høre!

Jeg begynte brått å tenke om jeg bare skulle avbestille i stedet for å dra dit og bli avvist🙈

Jeg krysser fingrene!😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...