AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #1 Skrevet 15. april 2024 Lurer på hvor vanlig det er å bare bli tildelt en plass som ikke er av de mest ønskede. Og om det medføre mye lengre/vanskeligere vei for dere? Anonymkode: ce07d...b52
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #2 Skrevet 15. april 2024 Nå har ikke vi barnehagebarn enda, men kjenner mange som har, og jeg vet hvertfall at i flere av bydelene i Oslo er det ekstremt sjeldent at man får førstevalget, ofte får man ikke noen av de man har søkt på. Har hørt at man må være litt taktisk, ha private barnehager på 1. plass hvis man skal søke de, og ikke bare søke de aller mest populære av de nærmeste barnehagene. Mange må reise langt ja, de færreste jeg kjenner har fått plass i barnehage i gangavstand, selv om det er mange barnehager overalt. Andre steder med mindre kamp om plassene er det nok enklere, så kommer nok veldig an på hvor du bor Anonymkode: 5b10b...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #3 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå har ikke vi barnehagebarn enda, men kjenner mange som har, og jeg vet hvertfall at i flere av bydelene i Oslo er det ekstremt sjeldent at man får førstevalget, ofte får man ikke noen av de man har søkt på. Har hørt at man må være litt taktisk, ha private barnehager på 1. plass hvis man skal søke de, og ikke bare søke de aller mest populære av de nærmeste barnehagene. Mange må reise langt ja, de færreste jeg kjenner har fått plass i barnehage i gangavstand, selv om det er mange barnehager overalt. Andre steder med mindre kamp om plassene er det nok enklere, så kommer nok veldig an på hvor du bor Anonymkode: 5b10b...1f0 Hmm okey, var en tråd her inne hvor omtrent alle oppgav at de hadde maks 10 min til barnehagen og var på jobb innen 30 min fra dør til levering til jobben. Anonymkode: ce07d...b52
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #4 Skrevet 15. april 2024 Mitt første barn er født i desember, så hun hadde ikke rett på plass da vi søkte plass. Fikk da ikke førstevalget. Førstevalget var en stor og ny barnehage rett over veien, og andrevalget var en mindre barnehage rett nedenfor. Den er like tilgjengelig, og vi som kjører til jobb uansett kjører rett forbi. I dag, etter erfaringer fra vår og etter å ha fått erfaringer fra den andre barnehagen, er jeg glad det ble som det ble. Lillesøster er født i mars og fikk plass i samme da hun var ett år. Anonymkode: 9ee3b...3d8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #5 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm okey, var en tråd her inne hvor omtrent alle oppgav at de hadde maks 10 min til barnehagen og var på jobb innen 30 min fra dør til levering til jobben. Anonymkode: ce07d...b52 Det kommer vel an på hvor man bor. Vi har 6-7 barnehager veldig nærmet der vi bor. Da får man plass et sted. Anonymkode: ec775...da5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #6 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm okey, var en tråd her inne hvor omtrent alle oppgav at de hadde maks 10 min til barnehagen og var på jobb innen 30 min fra dør til levering til jobben. Anonymkode: ce07d...b52 Vi har det sånn, men jeg har i utgangspunktet bare 15 min med bil til jobben, og vi bor ikke i byen. Jeg bor på et tettsted i Asker, og siden jeg uansett kjører bil så har jeg veldig mange muligheter til å levere på vei til jobb. Det er mange barnehager på veien. Bor man her og pendler til Oslo så bruker man selvsagt mer enn 30 min fra hjem og barnehage til jobb. Hvis man er avhengig av kollektivt i byen, og barnehagen og jobben er i hver sin retning, så går jo også tiden. Anonymkode: 9ee3b...3d8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #7 Skrevet 15. april 2024 I Oslo må man bare ta det man får. Private bhg bør man sette på 1. plass for å ha noen sjanse, ja, de vil ikke ha de som har de på 3. plass. Anonymkode: 203b9...865
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #8 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hmm okey, var en tråd her inne hvor omtrent alle oppgav at de hadde maks 10 min til barnehagen og var på jobb innen 30 min fra dør til levering til jobben. Anonymkode: ce07d...b52 Du kan ikke basere hvor vanlig noe er på hva folk på KG har/er. Det er ikke representativt for normalen på noe nivå. Å ikke få førstevalget sitt av bhg er ganske vanlig - i varierende grad etter hvor man bor. Anonymkode: a5dc3...260 2
katties Skrevet 15. april 2024 #9 Skrevet 15. april 2024 Ja, vi må kjøre 20 min. Snsatt i kommunen rota og vi fikk først ikke plass i det hele tatt.
katties Skrevet 15. april 2024 #10 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kommer vel an på hvor man bor. Vi har 6-7 barnehager veldig nærmet der vi bor. Da får man plass et sted. Vi har 9, og ikke plass på noen av de.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #11 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I Oslo må man bare ta det man får. Private bhg bør man sette på 1. plass for å ha noen sjanse, ja, de vil ikke ha de som har de på 3. plass. Anonymkode: 203b9...865 Det er kommunen som mottar oversikt over hvilken plass man setter hvilken barnehage, så dette vet ikke de private noe om. Desuten har de eget opptaks grunnlag som gjerne følger det offentlige ved at de eldste barna har rett på plass først. Anonymkode: ce07d...b52
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #12 Skrevet 15. april 2024 katties skrev (10 minutter siden): Vi har 9, og ikke plass på noen av de. Er jo noen som får plass da. Normalt sett går Det på alder etter øvrige prioriterte grupper. Anonymkode: ec775...da5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #13 Skrevet 15. april 2024 Vi fikk nr 2. men dette var to som er omtrent rett ved hverandre, bruker 5 min til den vi hadde på 1. plass. Den vi hadde på 1. var privat, den andre er kommunal. Kjempefornøyd med den kommunale da. Den er bare et par år gammel etter at de bygget helt nytt, og de ansatte er genuint glade i jobben og barna ser vi. Anonymkode: b5a54...3e8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #14 Skrevet 15. april 2024 Vi fikk 5. plass, altså siste på prioriteringslista vår i Oslo. Den ligger knappe 20 minutter unna (å gå), men ikke veldig omvei ift kollektivt og jobb. Hvis jeg ikke leverer i bhg så bruker jeg 40 min til jobb, hvis jeg leverer så er det ca 15-20 minutter ekstra. Anonymkode: 542cc...dbe
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #15 Skrevet 15. april 2024 Vi fikk en som var utenfor lista vår, antagelig fordi vi har novemberbarn. Bor i Bærum på grensa til Asker, og fikk plass i Bærum på grensa til Oslo. Vi er nødt til å kjøre for å komme dit (dårlige kollektivmuligheter), og blir sittende fast i rushtrafikken både til og fra barnehagen. Uten trafikk tar det 15 minutter å kjøre. Vi bruker stort sett 30 til 40 minutter til barnehagen, og en time hjem (unntatt fredager, da går det fortere). På det verste har vi brukt to timer hjem. Vi har søkt om plass nærmere, men står bare på venteliste enda. Anonymkode: 201bf...908
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #16 Skrevet 15. april 2024 Jepp, fikk ikke noen av de 4 på lista vår. Fikk bare tildelt en, over en mil unna. Anonymkode: 6f1b0...c54
Sofakona Skrevet 15. april 2024 #17 Skrevet 15. april 2024 Vi søkte i 3 år på en barnehage ( da må på 1 valg) og hun fikk ikke den plassen før hun ble 4 år. Og da var vi bare heldig. Men fikk 2-3 valg. Kommer helt an på hvor populært barnehager er og hvor mange som bytter/ flytter
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #18 Skrevet 15. april 2024 Da vi søkte barnehage i fjor var det bare 1 jeg kjente i Oslo av de 8 jeg kjente som fikk førstevalg, og de var i en av prioriteringsgruppene. Kjente et par andre som også fikk pga. søskenprioritet. Et par fikk ikke av de 5 på listen sin en gang. Vi fikk 4. valg men er ganske fornøyd med barnehagen vi har Det er ikke lang vei, 15 minutter maks å gå, litt kortere om vi tar bussen 1 stopp, 5 minutter å kjøre. Anonymkode: 554c2...f5a
Josephine Skrevet 15. april 2024 #19 Skrevet 15. april 2024 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå har ikke vi barnehagebarn enda, men kjenner mange som har, og jeg vet hvertfall at i flere av bydelene i Oslo er det ekstremt sjeldent at man får førstevalget, ofte får man ikke noen av de man har søkt på. Har hørt at man må være litt taktisk, ha private barnehager på 1. plass hvis man skal søke de, og ikke bare søke de aller mest populære av de nærmeste barnehagene. Mange må reise langt ja, de færreste jeg kjenner har fått plass i barnehage i gangavstand, selv om det er mange barnehager overalt. Andre steder med mindre kamp om plassene er det nok enklere, så kommer nok veldig an på hvor du bor Anonymkode: 5b10b...1f0 Har søkt tre ganger og fått førstevalget alle gangene, både kommunalt og privat. Opplever at de fleste får første eller andrevalg. Mulig bydel har noe å si? I mitt tilfelle gjelder det Østensjø og Nordstrand . Endret 15. april 2024 av Josephine
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #20 Skrevet 15. april 2024 Ja, fikk 3. valget. Det fikk to andre i barselgruppa også, så 3. valget var det vanligste her. Noen andre fikk 2. valget. Anonymkode: 57a5d...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå