Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører det er mye snakk om rentefond nå om dagen, så jeg tenkte sjekke ut om jeg bør sette noe i dette.

Startet hos Storebrand, og der leser jeg

Du kan forvente avkastning på 2,25 – 2,75 prosent årlig, men det finnes ingen garantier for dette. (Dette er netto nominell avkastning i tråd med Finans Norges Bransjestandard.)

Kilde: https://www.storebrand.no/privat/sparing/rentefond

Det lønner seg jo ikke i forhold til sparekonto nå - så hva er greia?

Du som har rentefond: Hvordan har avkastningen sett ut?

Anonymkode: 7d317...4a6

Skrevet (endret)

Rentefond blir spennende når du ønsker å plassere store sum som ikke lenger dekkes av bankens sikringsfond og der du ikke kan tåle at det svinger slik som i aksjefond. Avkastning har lite betydning, fordi det er likviditet du sikter på.

Har du 120 millioner å plassere, så måtte du ha blitt kunde i 60 forskjellige banker for å dekke beløpet via bankens sikringsfond. 

Det er lettere å plassere summen i rentefond hos en bank. 

For deg som privatperson med vanlig lønn, så spiller dette her ikke så stor rolle for deg. Har du mindre enn 2 mill. i kortsiktig sparing, så er vanlige sparekontoer i banken helt greit.

Det har blitt en greie med rentefond i pensjonsavtale som brukes til å vekte ned risiko. Her er det ikke utenkelig at beløpet overstiger 2 millioner om du får flettet sammen 40 år med pensjonssparing via arbeidsgiver. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet

De tekstene jeg har lest, har nok vært utdatert da. Det står ofte at det er en mellomting mellom bankkonto og indeksfond, men jeg har 5,2 % rente på sparekontoen min nå, så da avventer jeg.

Anonymkode: 7d317...4a6

Skrevet

Rentefond kan være ganske mye ulikt. Alt kommer an på kredittkvaliteten på lånene fondet investerer i (lavere kredittkvalitet impliserer som regel høyere rente, men også økt risiko for tap).

De tryggeste fondene investerer stort sett i statsobligasjoner og lignende papirer. Her er renten lav, men risiko for mislighold lik null. Argumentet for slike investeringer er som Schmuhu sier, hvis du har MYE penger du ønsker å plassere sikkert og tilgjengelig (banken er ikke 100% sikker for innskudd over 2 millioner kroner). 

Det finnes "high yield" rentefond, som typisk kan gi 8-10% avkastning. Her investeres det i papirer med lavere kredittkvalitet, men risikoen er fortsatt ganske begrenset, i alle fall for store tap. Jeg har litt penger i slike, og har ikke tapt noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...