AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #1 Skrevet 15. april 2024 Jeg hører det er mye snakk om rentefond nå om dagen, så jeg tenkte sjekke ut om jeg bør sette noe i dette. Startet hos Storebrand, og der leser jeg Du kan forvente avkastning på 2,25 – 2,75 prosent årlig, men det finnes ingen garantier for dette. (Dette er netto nominell avkastning i tråd med Finans Norges Bransjestandard.) Kilde: https://www.storebrand.no/privat/sparing/rentefond Det lønner seg jo ikke i forhold til sparekonto nå - så hva er greia? Du som har rentefond: Hvordan har avkastningen sett ut? Anonymkode: 7d317...4a6
Schmuhu Skrevet 15. april 2024 #2 Skrevet 15. april 2024 (endret) Rentefond blir spennende når du ønsker å plassere store sum som ikke lenger dekkes av bankens sikringsfond og der du ikke kan tåle at det svinger slik som i aksjefond. Avkastning har lite betydning, fordi det er likviditet du sikter på. Har du 120 millioner å plassere, så måtte du ha blitt kunde i 60 forskjellige banker for å dekke beløpet via bankens sikringsfond. Det er lettere å plassere summen i rentefond hos en bank. For deg som privatperson med vanlig lønn, så spiller dette her ikke så stor rolle for deg. Har du mindre enn 2 mill. i kortsiktig sparing, så er vanlige sparekontoer i banken helt greit. Det har blitt en greie med rentefond i pensjonsavtale som brukes til å vekte ned risiko. Her er det ikke utenkelig at beløpet overstiger 2 millioner om du får flettet sammen 40 år med pensjonssparing via arbeidsgiver. Schmuhu Endret 15. april 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #3 Skrevet 15. april 2024 De tekstene jeg har lest, har nok vært utdatert da. Det står ofte at det er en mellomting mellom bankkonto og indeksfond, men jeg har 5,2 % rente på sparekontoen min nå, så da avventer jeg. Anonymkode: 7d317...4a6
isw Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Rentefond kan være ganske mye ulikt. Alt kommer an på kredittkvaliteten på lånene fondet investerer i (lavere kredittkvalitet impliserer som regel høyere rente, men også økt risiko for tap). De tryggeste fondene investerer stort sett i statsobligasjoner og lignende papirer. Her er renten lav, men risiko for mislighold lik null. Argumentet for slike investeringer er som Schmuhu sier, hvis du har MYE penger du ønsker å plassere sikkert og tilgjengelig (banken er ikke 100% sikker for innskudd over 2 millioner kroner). Det finnes "high yield" rentefond, som typisk kan gi 8-10% avkastning. Her investeres det i papirer med lavere kredittkvalitet, men risikoen er fortsatt ganske begrenset, i alle fall for store tap. Jeg har litt penger i slike, og har ikke tapt noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå