Gå til innhold

Ferdig utredet adhd privat, medisinering i det offentlige

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har vært gjennom en privat utredning og blitt henvist av psykologen for å starte medisinering i det offentlige. Har snart time der. Lurer på om noen har vært gjennom det samme? Hva skjedde på den timen? Hvor lenge oppfølging? Får man resept i hånda på første time eller må man fylle inn masse skjema først? 

Håper bare jeg slipper å gjennomgå noe mere utredning, da det tok en stor bit av meg å gjennomføre det første gang. 

Anonymkode: 15620...571

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet av privat nevropsykolog. Han skrev en anbefaling om medisinering som ble sendt til fastlegen sammen med epikrisen. Fastlegen bestilte EKG og blodprøver, og skrev ut resept når alle svar var tilbake. 🤷‍♀️

Anonymkode: 6c4e4...f96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde medisinoppfølgning via privat psykolog med offentlig avtale. 
Fikk først beskjed om å kontakte furst for å ta EKG og blodprøver, deretter hadde vi telefontimer for oppfølgning/bytte/opptrapping av medisiner. Jeg målte blodtrykk hjemme. 

Anonymkode: 54d11...ab6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde medisinoppfølgning via privat psykolog med offentlig avtale. 
Fikk først beskjed om å kontakte furst for å ta EKG og blodprøver, deretter hadde vi telefontimer for oppfølgning/bytte/opptrapping av medisiner. Jeg målte blodtrykk hjemme. 

Anonymkode: 54d11...ab6

Er du sikker på at det var psykolog? Det er psykiatere som kan skrive ut medisiner og følge opp dette.

Anonymkode: db265...08b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Litt stressa over hele greia når jeg ikke aaaner hva som skal skje på disse timene 😄

AnonymBruker
Skrevet

Hvor tok dere utredning dere som tok det privat?

Jeg har vurdert det lenge selv men synes det er vanskelig å finne noen som faktisk er seriøse. Det er så mange som tilbyr utredning, noen på dagen og det er ikke det jeg ønsker. Jeg vil ha det gjort ordentlig og trygt uten å betale tusenvis av kroner mer enn det faktisk burde koste.

Jeg er forberedt på at det havner på 10-15K men ikke 25 pluss.

Anonymkode: c3e0b...cf9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vurdert det lenge selv men synes det er vanskelig å finne noen som faktisk er seriøse. Det er så mange som tilbyr utredning, noen på dagen og det er ikke det jeg ønsker. Jeg vil ha det gjort ordentlig og trygt uten å betale tusenvis av kroner mer enn det faktisk burde koste.

Jeg tok hos en privat psykolog i byen jeg bor i, jeg gikk der egentlig for noe annet men endte opp med utredning der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Husker ikke hele navnet, men het Svenn et-eller-annet. Har kontor i ambassade-klynga bak Slottet. Hadde først noen timer med samtaler (kan velge mellom fysisk oppmøte og Zoom), og til slutt to lange dager med fysisk oppmøte for diverse tester. Svarte på flere spørreskjemaer underveis også. Han har HELFO-avtale (vanlig egenandel), men forsto det sånn at han også gjør det hel-privat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Husker ikke hele navnet, men het Svenn et-eller-annet. Har kontor i ambassade-klynga bak Slottet. Hadde først noen timer med samtaler (kan velge mellom fysisk oppmøte og Zoom), og til slutt to lange dager med fysisk oppmøte for diverse tester. Svarte på flere spørreskjemaer underveis også. Han har HELFO-avtale (vanlig egenandel), men forsto det sånn at han også gjør det hel-privat.

Takk for svar!

Ble du henvist via fastlege? Jeg har mange spørsmål som sikkert er dumme, mener ikke å kuppe tråden heller, jeg bare har så lite peiling på slikt.

Jeg ble henvist til DPS av fastlegen men fikk avslag og fikk intrykk av at da var det ikke mer å gjøre med den saken. Men det går kanskje an å be om henvisning til en med Helfo-avtale selv om DPS sa nei?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar!

Ble du henvist via fastlege? Jeg har mange spørsmål som sikkert er dumme, mener ikke å kuppe tråden heller, jeg bare har så lite peiling på slikt.

Jeg ble henvist til DPS av fastlegen men fikk avslag og fikk intrykk av at da var det ikke mer å gjøre med den saken. Men det går kanskje an å be om henvisning til en med Helfo-avtale selv om DPS sa nei?

Ikke meg du siterer, men alle henvisninger må rettighetsvurderes av DPS selvom du ber om utredning hos en avtalespesialist. (Det du kaller helfo-avtale)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Ble henvist av fastlegen, ja. Han henviste rett til denne fyren her (fastlegen er ikke fan av DPS).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men alle henvisninger må rettighetsvurderes av DPS selvom du ber om utredning hos en avtalespesialist. (Det du kaller helfo-avtale)

Når begynte de med denne praksisen? Jeg ble henvist og utredet sommeren 2022. Da gikk dette utenom DPS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar!

Bare ønsker å skyte inn her, jeg fikk også avslag første gangen, det var til dps/voksenpsykiatrien. Noen fastleger skriver ikke god nok henvisning. Det holder ikke å bare fylle ut skjema, man må også få frem hva man sliter med i hverdagen. Man må ha problemer i hverdagen ellers får man ikke hjelp. Nå vet ikke jeg hva din fastlege gjorde så klart, men bare ett tips. Jeg fikk avslag først, men etter utredning privat får jeg nå hjelp. 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.59):

Ehh hvorfor ikke bare gjøre det hos de offentlige det er jo gratis hvis man har adhd

Anonymkode: 68758...008

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ehh hvorfor ikke bare gjøre det hos de offentlige det er jo gratis hvis man har adhd

Anonymkode: 68758...008

Det skal vel ganske mye til for å få utredning offentlig? 

Anonymkode: 3a7d3...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg har blitt 10 år eldre i ansiktet etter å ha gått på aduvanze i litt over et år. Synes nesten ansiktet mitt ser ut som en misbruker. Er ikke noe det blir advart mot, og ikke finner jeg noe på netter om dette heller, men vil advare de forfengelige.

Anonymkode: d325e...d3a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skal vel ganske mye til for å få utredning offentlig? 

Anonymkode: 3a7d3...ce1

Nei.

Anonymkode: d325e...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...