AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #1 Skrevet 15. april 2024 Jeg leser om mange her inne som rapporterer om psykisk vold fra partneren. Jeg er nysgjerrig på hvor bredt dere definerer dette. Når et forhold er i sine siste krampetrekninger (og forsåvidt ellers også) så kan det være både krangling, harde ord, hersketeknikker og annet utrivelig, men er det psykisk vold? Moren min hadde en helt egen måte å støvsuge på når hun var frustrert på oss. Hensikten var nok å vise at hun ikke var fornøyd med innsatsen vår i heimen, men hun støvsugde rundt oss og smalt munnstykket hardt i listene på en stum, introvert måte som skulle vise oss at nå var hun ikke fornøyd. Var det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #2 Skrevet 15. april 2024 Det er en vanskelig definisjon, og mye utspiller seg på offerets mentale helse i utgangspunktet. Noen tåler lite, noen tåler mer. Jeg tenker at psykisk vold er noe som skjer over tid, ikke bare et tilfelle eller to. Føltes det som vold? Vi har alle dårlige dager og kan utagere "uheldig". Jeg tror nok de fleste av oss rommer en psykopatisk jævel på våre verste dager, og av og til kan sikkert denne utagere, men normalt sett, så har vi et moralsk kompass som svinger unna det man kan definere som psykisk vold. Tenker jeg. Men på samme tid, så er det fysisk vold å slå bare èn gang. Så kanskje handler det heller hvorvidt man kan oppleve traume etter enkelthendelser av psykisk vold. Som jeg kjenner meg selv, tåler jeg langt mer psykiske påkjenninger type "støvsuge passiv aggressivt" enn fysiske (f.eks om hun ville støvsugd meg for å poengtere at hun var misfornøyd). Anonymkode: 7de55...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #3 Skrevet 15. april 2024 Anbefaler å lese på Dinutvei sine sider. Her står det noe om hva psykisk vold er og hva det omfatter: https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ Anonymkode: ce2ac...f44 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #4 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er en vanskelig definisjon, og mye utspiller seg på offerets mentale helse i utgangspunktet. Noen tåler lite, noen tåler mer. Jeg tenker at psykisk vold er noe som skjer over tid, ikke bare et tilfelle eller to. Føltes det som vold? Vi har alle dårlige dager og kan utagere "uheldig". Jeg tror nok de fleste av oss rommer en psykopatisk jævel på våre verste dager, og av og til kan sikkert denne utagere, men normalt sett, så har vi et moralsk kompass som svinger unna det man kan definere som psykisk vold. Tenker jeg. Men på samme tid, så er det fysisk vold å slå bare èn gang. Så kanskje handler det heller hvorvidt man kan oppleve traume etter enkelthendelser av psykisk vold. Som jeg kjenner meg selv, tåler jeg langt mer psykiske påkjenninger type "støvsuge passiv aggressivt" enn fysiske (f.eks om hun ville støvsugd meg for å poengtere at hun var misfornøyd). Anonymkode: 7de55...0ab Om du gir dama en blåbeis (eller hun gir deg en) så er det veldig konkret. «Du valgte å svinge knyttneven mot meg, det ble et blåmerke, du valgte å påføre meg fysisk smerte»). Hvis vi skal bruke voldsbegrepet om verbale interaksjoner (noe jeg er skeptisk til) så blir alt mye mer vagt. Ofte er det bare to personer til stede. Alle som har gjennomgått et samlivsbrudd kjenner kanskje igjen at man ikke var på sitt mest objektive i måten man tenkte på partneren den siste tiden. Fysisk vold handler om å dominere andre, om å vise hvem som er sterkest og å banke frykt inn i den andre sånn at utøveren kan få det som hun/han vil. Sosiale relasjoner har også ofte et element av makt i seg. Jeg vil at barna skal børste tennene sine. Sjefen vil at jeg skal levere rapporten i tide. Jeg vil at dama skal plukke opp de lange hårene etter seg i dusjen. Når relasjonen er vanskelig så kan vi bruke maktspråk eller verbalt press for å oppnå det vi anser som legitime mål («jeg vil at du skal lukke do-skåla etter seg. Hvis du ikke klarer det så kan du finne deg et annet sted å bo»). Anonymkode: 3d73d...d40 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #5 Skrevet 15. april 2024 Jeg oppfatter min eks sine utsagn og handlingen mot slutten av/rett etter vårt forholdet som verbal vold. Da han ville møte meg på cafe bare for å si stygge ting til meg (som sørget dypt etter bruddet), sa jeg til ham at jeg aldri ville snakke til ham mer noensinne hvis han ikke fikk hjelp for aggresjonsproblemene sine. Anonymkode: d23d8...176 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #6 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leser om mange her inne som rapporterer om psykisk vold fra partneren. Jeg er nysgjerrig på hvor bredt dere definerer dette. Når et forhold er i sine siste krampetrekninger (og forsåvidt ellers også) så kan det være både krangling, harde ord, hersketeknikker og annet utrivelig, men er det psykisk vold? Moren min hadde en helt egen måte å støvsuge på når hun var frustrert på oss. Hensikten var nok å vise at hun ikke var fornøyd med innsatsen vår i heimen, men hun støvsugde rundt oss og smalt munnstykket hardt i listene på en stum, introvert måte som skulle vise oss at nå var hun ikke fornøyd. Var det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40 Det kan være det om det kom i et større regime der hun kommuniserte på denne måten og ikke sa unnskyld. Jeg hadde selv ei mor som kunne gå rundt og smelle litt, hun pleide å gå rundt og si at hun var sint på faren sin, ikke på oss ungene. Hun ansvarliggjorde seg selv. Hvis hun ikke var fornøyd med innsatsen vår i hjemmet ble det mindre tv eller fratrekk i lommepengene. Anonymkode: d23d8...176
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #7 Skrevet 15. april 2024 - når du må lese kroppspråk til den du bor med. Og tilrettelegge etter det - når du må "pynte på " sannheter ellers blir personen sinna. - når du må være i forkant og tenke på worst case scenario. Og planlegge ift det. -personen himler med øynene,får deg til å føle deg dum. - når du tar opp ting vil det alltid være din feil ikke hans. - saboterer planer dere har lagt- sol straff/ i trass for noe du har sagt. ( later som han har glemt det" det har jeg aldri sagt". Du glemmer hvor ille det egentlig er... fordi så lenge hverdagen går på skinner så er alt fryd og gammen. Anonymkode: 3d233...9de 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #8 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): -personen himler med øynene,får deg til å føle deg dum. Anonymkode: 3d233...9de Tenåringene, dama og svigers gjør sånt. Er det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #9 Skrevet 15. april 2024 Psykisk vold i mitt første forhold var evig mistenkeliggjøring (helt uten grunn), direkte og indirekte beskyldninger om utroskap (også helt uten grunn), manipulering og forsøk på dette da jeg konfronterte ham med ting han hadde gjort, sånn at han vred det om til at det var han det var synd på, beskyldninger om at jeg egentlig ikke likte han, silent treatment uten grunn, at han av og til i fullt alvor kalte meg løs (som i løssluppen), stygg, feit, osv. I tillegg fulgte han med på hver minste bevegelse jeg gjorde, og hvis jeg var på butikken tikket det gjerne inn en melding om "hvem er du ute og puler nå?", og hvis han ikke fikk svar på kvelden fordi jeg f. eks. lå og sov, sendte han melding til venninna mi som var nærmeste nabo for å spørre om bilen min var hjemme, så han hadde et enormt kontrollbehov. En gang svarte jeg litt sent fordi jeg var på jobb, noe han selvsagt visste, og da truet han med å slå opp fordi jeg sikkert drev og rotet med noen... på jobb... Blir rasende når jeg ramser opp alt dette, og er så glad jeg gjorde det slutt med han på ganske brutalt vis, for det var fullt fortjent. Anonymkode: a023d...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #10 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tenåringene, dama og svigers gjør sånt. Er det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40 Hvis de i tillegg gjør mye av det andre som er ramset opp ja.. Mener at personen avvæpner / gjør narr av deg i selskap og sosiale situasjoner. Setter på " munnkurv". Anonymkode: 3d233...9de 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #11 Skrevet 15. april 2024 Jeg vil si kort forklart av psykisk vold er noe som hindrer deg i å være fri i væremåte/ mening. Det kan være dirkete som i navnekalling / kaste ting/ trusler..men også mer subtilt . Death by a thousands cuts er det noen som kaller det. Bittesmå ting over lengre tid så du selv ikke vet din egenverdi lenger , tror du inbilder deg ting/ blitt gal. Og føler du MÅ bo med denne personen . Anonymkode: 3d233...9de 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #12 Skrevet 15. april 2024 Mye handler vel om noe som foregår over tid, ofte manipulerende oppførsel i håp om å få overtak på den andre. Jeg ble utsatt for dette med eksen. Vridde alt over på meg i krangler, gaslighting, beskyldninger om utroskap, intern humor som gikk sakte men sikkert over til å bli konstante stikk mot meg fordekt i humor. Konstant frem og tilbake med forholdet, det ble nesten hennes måte å vinne en krangel på, å gjøre det slutt, så etter et par dager, så oppførte hun seg som om ingenting hadde skjedd, alt for å fucke med hodet mitt. Men noe av det verste er at vi aldri fikk pratet skikkelig om det, for hver gang jeg ønsket å snakke om min opplevelse om dette, så går det ikke en halv setning før hun er sint og beskylder meg for drama. Men det var så vanskelig å forlate henne, ønsket så sterkt at vi skulle få det til, men hadde ingen valg til slutt Anonymkode: 26b2d...d56 3 1
123fir Skrevet 15. april 2024 #13 Skrevet 15. april 2024 (endret) Jeg tenker at det ofte dreier seg om hensikten. Om du bevisst og over tid bruker et språk med det for øye å gradvis bryte ned partner, eller du bevisst går inn for å såre eller krenke, kan det betegnes som psykisk vold. I sær om det er blitt et mønster. Også har du de som kan såre, krenke og være svært ubehagelige i sinne, det er jo også et slikt negativt mønster. Endret 15. april 2024 av 123fir 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #14 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tenåringene, dama og svigers gjør sånt. Er det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40 Tenåringer er per def selvsentrerte og sliter med arroganse og svingninger i humøret, som del av hormoner og i deres løsrivelse. Det er opp til voksne å styre dem og sette grenser, evt få hjelp til dette. Dama di er voksen og klarer trolig selv å gå til legen hvis hun har pms fra helvete. Anonymkode: d23d8...176 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #15 Skrevet 15. april 2024 Jeg tror at mange postere er litt snare til å beskrive det som vold som er ganske vanlig i sosiale relasjoner. Det er ofte et element av en maktkamp. Datteren din vil være ute til midnatt med en avslørende topp. Svigermor vil at du skal male stua blå. Dama vil at du skal massere henne. Bikkja vil hoppe over gjerdet og jokke på nabohunden. Vi har alle disse ønskene om hva de rundt oss skal gjøre, og vi bruker ulike taktikker for å oppnå det vi vil. Vi roser ønsket oppførsel («flink Fido, her er godbit»). Vi fremkaller skam («jeg er skuffet over deg fordi du snek deg ut i går kveld»). Vi lokker med gulrot («hvis du lager en sånn deilig middag som forrige helg så kanskje jeg ikke har vondt i hodet i kveld»). Og vi truer («hvis du ikke maler stua deres i den fargen jeg foretrekker så vil jeg ikke være barnevakt neste helg») Anonymkode: 3d73d...d40 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #16 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror at mange postere er litt snare til å beskrive det som vold som er ganske vanlig i sosiale relasjoner. Det er ofte et element av en maktkamp. Datteren din vil være ute til midnatt med en avslørende topp. Svigermor vil at du skal male stua blå. Dama vil at du skal massere henne. Bikkja vil hoppe over gjerdet og jokke på nabohunden. Vi har alle disse ønskene om hva de rundt oss skal gjøre, og vi bruker ulike taktikker for å oppnå det vi vil. Vi roser ønsket oppførsel («flink Fido, her er godbit»). Vi fremkaller skam («jeg er skuffet over deg fordi du snek deg ut i går kveld»). Vi lokker med gulrot («hvis du lager en sånn deilig middag som forrige helg så kanskje jeg ikke har vondt i hodet i kveld»). Og vi truer («hvis du ikke maler stua deres i den fargen jeg foretrekker så vil jeg ikke være barnevakt neste helg») Anonymkode: 3d73d...d40 Tror heller folk er litt snare til å normalisere bruk av vold i nære relasjoner mellom likeverdige voksne, og overse overtramp. Relasjoner mellom foreldre og barn, eier og hund, sjef og ansatt mm har nødvendigvis et element av hierarki og maktkamp i seg fordi de ER hierarkiske. Foreldre bestemmer reint faktisk over barna. Man bestemmer ikke over ektefellen. Anonymkode: d23d8...176 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #17 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror heller folk er litt snare til å normalisere bruk av vold i nære relasjoner mellom likeverdige voksne, og overse overtramp. Anonymkode: d23d8...176 Snakker du om «vold» som folk flest definerer det? Jeg har aldri møtt noen som hevder at det er normalt å slå ektefellen, nei. Sitat Relasjoner mellom foreldre og barn, eier og hund, sjef og ansatt mm har nødvendigvis et element av hierarki og maktkamp i seg fordi de ER hierarkiske. Foreldre bestemmer reint faktisk over barna. Man bestemmer ikke over ektefellen. Forholdet mitt til svigers er ikke et hierarki. De er voksne mennesker, jeg er voksen. Likevel er det betydelige elementer av maktkamp hvor de alltid prøver seg for å se om de kan få styringen i huset vårt. Når man finner på noe med en kompis eller jobber med en kollega på samme nivå så vil det ofte være elementer av maktkamp. Noen ganger vennlig, og noen ganger mer kniving. Anonymkode: 3d73d...d40 1
Isambard Skrevet 15. april 2024 #18 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Anbefaler å lese på Dinutvei sine sider. Her står det noe om hva psykisk vold er og hva det omfatter: https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ Anonymkode: ce2ac...f44 Det er akkurat sånt som dette som gjør begrepet problematisk: "Psykisk vold er når noen bruker stemme, kroppsspråk og ord på en måte som krenker, skader, truer og kontrollerer andre. Den som utsettes for psykisk vold føler ofte på skyld, skam, frykt, utrygghet, tristhet og mindreverd." Det favner veldig vidt. Til og med aggressivt kroppsspråk er "vold". Det står også på siden at det må gjenta seg for å være psykisk vold, men jeg synes ikke de klarer å trekke grensene. Tross alt kan folk ha grunn til å bli irritert også, selv om det er ubehagelig for partneren. Jeg mener det bør være ganske drøyt for å kalles psykisk vold. For eksempel hvis man stadig sier at partneren er stygg og verdiløs, er veldig kontrollerende etc. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #19 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenåringene, dama og svigers gjør sånt. Er det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40 Ja. Ungdom utsetter sine foreldre for både mental og verbal vold. Dette er vel ikke noe nytt? Nei, ikke alle partnere eller svigerforeldre himler med øynene. Dersom du opplever dette fra voksne, hadde jeg tatt det opp og sagt nøyaktig hva jeg mener om den slags passiv aggressivitet. Anonymkode: 4a7f9...a2d 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #20 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg leser om mange her inne som rapporterer om psykisk vold fra partneren. Jeg er nysgjerrig på hvor bredt dere definerer dette. Når et forhold er i sine siste krampetrekninger (og forsåvidt ellers også) så kan det være både krangling, harde ord, hersketeknikker og annet utrivelig, men er det psykisk vold? Moren min hadde en helt egen måte å støvsuge på når hun var frustrert på oss. Hensikten var nok å vise at hun ikke var fornøyd med innsatsen vår i heimen, men hun støvsugde rundt oss og smalt munnstykket hardt i listene på en stum, introvert måte som skulle vise oss at nå var hun ikke fornøyd. Var det psykisk vold? Anonymkode: 3d73d...d40 Jeg tenker, ts, at du ikke trenger å komplisere ting. Når noen som påstår seg å være glad i deg, eller som du på annet vis har en relasjon til som du ville valgt å avslutte dersom de med ord sa «jeg liker deg ikke» gjør noe - en hvilken som helst handling - som sier «jeg liker deg ikke»? Da avslutter du forholdet til dem. Ord, ts, er ikke mer verdt enn handling. Om noen samtidig sier «jeg elsker deg» og så sier at du er en tjukk lathans? Da lyver de. Å lyve er kjempeenkelt. Så når noen med handling eller ord gir deg inntrykket av at de lyver om at de liker dem? Tro dem på det. Og tro dem første gang, ikke krev repetisjon. Hva angår din mor? Gir det å være sammen med henne ditt liv noe positivt? For deg? Hvis ja - behold henne og grensesett henne når hun velger å være passiv aggressiv. (Du kan jo si til henne: «en voksen bruker sine ord når den voksne er opprørt. Klarer du bruke dine ord, eller trenger du litt tid for deg selv?» det er helt ok å behandle en voksen som velger å agere som et lite barn som et lite barn.) Gir hun deg intet? La henne gå. En forelder er ikke noen en bør beholde i tilfeller der en ville dumpet en venn eller partner. Så enkelt er det. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror at mange postere er litt snare til å beskrive det som vold som er ganske vanlig i sosiale relasjoner. Det er ofte et element av en maktkamp. Datteren din vil være ute til midnatt med en avslørende topp. Svigermor vil at du skal male stua blå. Dama vil at du skal massere henne. Bikkja vil hoppe over gjerdet og jokke på nabohunden. Vi har alle disse ønskene om hva de rundt oss skal gjøre, og vi bruker ulike taktikker for å oppnå det vi vil. Vi roser ønsket oppførsel («flink Fido, her er godbit»). Vi fremkaller skam («jeg er skuffet over deg fordi du snek deg ut i går kveld»). Vi lokker med gulrot («hvis du lager en sånn deilig middag som forrige helg så kanskje jeg ikke har vondt i hodet i kveld»). Og vi truer («hvis du ikke maler stua deres i den fargen jeg foretrekker så vil jeg ikke være barnevakt neste helg») Anonymkode: 3d73d...d40 Ja, veldig mange voksne har uønsket adferd. Veldig mange velger å utsette datteren i eksempelet for uønsket adferd, eller sin partner. Men dersom vi - med oppriktighet - elsker våre barn og vil dem godt? Da lærer vi dem å ikke godta slik adferd fra noen, oss selv inkludert. For det at et barn velger å kutte bort en ufin forelder når hen fyller 18? Det bør enhver forelder som elsker det barnet feire. Med kake. Det at vi ikke feirer skyldes at mange foreldre ikke elsker sine barn. De elsker å ha barn - som er det motsatte. Anonymkode: 4761a...da8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå