Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lite er det faktisk mulig å jobbe for? Jeg er ute etter å sette lys på hva folk har i lønn (de med lav lønn) og hvilken bransje/butikkjede de jobber i eller har jobbet i.  (Det er ofte i butikk jeg hører om lav lønn, men noen butikker skiller seg ut med høyere lønn, for eksempel Kitch´n som har alderstrinn og kan i mitt tilfelle lokke med godt over 200kr/t pluss kveld og helge tillegg.)

Kort informasjon og bakgrunnen for denne mailen. Jeg er kvinne som fyller 40 år i år. Søker ulike deltidsstillinger, som flere gjør i denne dyrtiden for å spe på inntekten. Jeg har ikke butikk erfaring å vise til, derfor fikk jeg laveste lønnstilbud hos Mester Grønn som var på: 153kr timen. (4 timer økt og 1/2 t ubetalt pause(?)) Timelønn for en uten butikk erfaring hos Mester Grønn 174kr. 

Noen med andre erfaringer? 

Anonymkode: 7532b...396

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ni bransjer har minstelønnssatser i Norge. Handelsnæringen er ikke en av dem, men det finnes butikker/kjeder med tariffavtale. Var jeg deg ville jeg meldt meg inn i fagforening og søkt de bedrifter som har tariffavtale. 

Endret av Hareena
  • Liker 4
Gjest diddums
Skrevet

Interessant tråd, dette er noe det snakkes lite om. Hvis jeg som privatperson hadde tilbudt noen 150 kr for å vaske hadde jeg nok blitt anklaget for å utnytte folk. Rart at det ikke går ut over omdømmet til en stor kjede som Mester Grønn. 

Skrevet
diddums skrev (1 minutt siden):

Interessant tråd, dette er noe det snakkes lite om. Hvis jeg som privatperson hadde tilbudt noen 150 kr for å vaske hadde jeg nok blitt anklaget for å utnytte folk. Rart at det ikke går ut over omdømmet til en stor kjede som Mester Grønn. 

Jeg opplever (og det kan hende det bare er jeg som kjenner det sånn), at når man tar frem "det hellige lønns arket" så er det nesten så jeg ikke får lov å se på det. I Mester Grønn sammenheng opplevde jeg det nesten som de serverte lønnen med en klype skam ved siden av. At de selv var klar over at lønnen de kunne tilby var dårlig. 

Ja, omdømme er absolutt en tanke, men hva om det er så mange unge som trenger en jobb og kriger om de jobbene som er, at de finner arbeidskraft uansett. Unge uten butikk erfaring er oftest de som rammes av Mester Grønn sitt lave lønnsnivå. Hvis du har relevant erfaring så øker trinnene. For eksempel hvis du kan vise til 2-3 års butikk erfaring så får du 184kr/t.

AnonymBruker
Skrevet

153 kr i timen på Mester Grønn?! Datteren min på 18 har en liten jobb på Rema 1000 og har timelønn på 170 kr. En klassekompis av henne har 155 kr timen på en liten kiosk (ikke kjedetilknyttet)

Anonymkode: f9578...833

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

153 kr i timen på Mester Grønn?! Datteren min på 18 har en liten jobb på Rema 1000 og har timelønn på 170 kr. En klassekompis av henne har 155 kr timen på en liten kiosk (ikke kjedetilknyttet)

Anonymkode: f9578...833

Når de legger inn 30 minutter ubetalt pause i en 4t arbeids vakt, så blir det 4,5t delt på 174kr/t. Som gir en IKKE valgfri timelønn på 153kr. Hvis man kunne valgt å jobbe 4t, uten pause, som jeg mener er helt vanlig, så hadde man fått 174kr timen.  

Skrevet

Ingen andre som har noen erfaringer med lønn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...