AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #1 Skrevet 14. april 2024 Jeg har et barn med en helseutfordring, og for å gjøre ting lettere for hen har jeg skrevet en barnebok om den helseutfordringen. Den er dog sterkt inspirert av en annen barnebok og har ca 20 % lik tekst. Resten av teksten, ideene rundt og illustrasjonene er mine egne. Jeg har tenkt å publisere et lite opplag ( kanskje 10 stk), og hadde i utgangspunktet tenkt å gi en utgave til barnehagen så de kan lese den der også. Er det noen som vet om dette er noe jeg kan havne i trøbbel for? Eller er det bare problematisk hvis jeg hadde publisert via et forlag og hatt fortjeneste på det? Anonymkode: bbb3a...c9a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Skrevet 14. april 2024 20% lik tekst? Er plagiat. Skap noe eget. Anonymkode: 0001a...032 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har et barn med en helseutfordring, og for å gjøre ting lettere for hen har jeg skrevet en barnebok om den helseutfordringen. Den er dog sterkt inspirert av en annen barnebok og har ca 20 % lik tekst. Resten av teksten, ideene rundt og illustrasjonene er mine egne. Jeg har tenkt å publisere et lite opplag ( kanskje 10 stk), og hadde i utgangspunktet tenkt å gi en utgave til barnehagen så de kan lese den der også. Er det noen som vet om dette er noe jeg kan havne i trøbbel for? Eller er det bare problematisk hvis jeg hadde publisert via et forlag og hatt fortjeneste på det? Anonymkode: bbb3a...c9a Du dropper de 20 prosentene. Anonymkode: d294f...994 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 Hvirfor må du kopiere 20% av teksten. Skriv det om så er det ikke noe sak. Anonymkode: 7cd77...b7e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har et barn med en helseutfordring, og for å gjøre ting lettere for hen har jeg skrevet en barnebok om den helseutfordringen. Den er dog sterkt inspirert av en annen barnebok og har ca 20 % lik tekst. Resten av teksten, ideene rundt og illustrasjonene er mine egne. Jeg har tenkt å publisere et lite opplag ( kanskje 10 stk), og hadde i utgangspunktet tenkt å gi en utgave til barnehagen så de kan lese den der også. Er det noen som vet om dette er noe jeg kan havne i trøbbel for? Eller er det bare problematisk hvis jeg hadde publisert via et forlag og hatt fortjeneste på det? Anonymkode: bbb3a...c9a Du kan havne i trøbbel og får mest sannsynlig ikke lov til å utgi den i henhold til åndsverksloven. Anonymkode: e5e70...ace 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 Ja, det er plagiat selvom du ikke publiseres gjennom et forlag. Du kan bli ansvarlig blant annet økonomisk. Du kan ta kontakt med forfatteren og spørre om å få bruke teksten derimot. Da kan dere skrive en avtale og du kan kreditere forfatteren i din bok. Anonymkode: db4ac...a18 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 Du unngår plagiat ved å sette korrekte kildehenvisninger på de 20%. Du kan bruke andres tekst, det du ikke kan er å la det fremstå som eget arbeid. Hvis du blir å tjene penger på din bok, vil nok forfatter enten kreve den fjernet eller få motta royalties, altså betalt. Antar det er Olaug N? Dette er egentlig forbausende enkelt... helt merkelig at 2 statsråder har røket på det. Anonymkode: 8fb5f...915
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 TS her. Ja, altså, det er jo en barnebok, så jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal bruke kildehenvisninger der. I akademika føler jeg det er ganske opplagt hvordan man legger inn kildehenvisninger fordi det er standarder for det, men her er jeg usikker, og det er litt derfor jeg spør. Føles litt unaturlig å bruke kildehenvisninger i fiksjon, på en måte, tror ikke jeg har sett at det har blitt gjort før. Jeg har egentlig ikke tenkt at det på død og liv må være et selvstendig verk, for det er bl.a. noen elementer av sang der hvor det gjenbrukes melodi. Så kanskje det letteste er å ha en slags disclaimer i starten samt gjøre en avtale med de som forvalter åndsverket? Hvem blir det riktig å ta kontakt med da, forlaget? Forfatteren er for øvrig død for noen år siden, dog ikke så lenge som 70 år, ellers ville dette kanskje ikke vært noe problem(?) Anonymkode: bbb3a...c9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå