Gå til innhold

Det er umulig å skille mellom autisme og dårlig sosial forståelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sier forsker og psykiater.

Derfor gir det først mening å sette en diagnose hvis man har problemer i hverdagen.

Vi tror at flere får diagnosen i dag fordi samfunnet stiller høyere krav til oss sosialt enn tidligere.

Hun er opptatt av at det først er nødvendig med en diagnose når man har problemer i hverdagen på grunn av autismen.

– Slike problemer kan dukke oppe i ulike livsfaser. Det kan være når det stilles høyere krav ved overgang fra barnehage til skole eller når man flytter hjemmefra og skal klare seg selv. Vi ser også at noen først får problemer i voksen alder når de blir utbrent fordi de har jobbet så hardt med å maskere autismen, sier hun.

https://www.forskning.no/helse-hjernen-partner/det-er-umulig-a-skille-mellom-autisme-og-darlig-sosial-forstaelse/2278834

Anonymkode: c34a6...f42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her kom diagnosen etter jeg fikk barn som 35-åring og var utbrent. Kravene i livet ble for store og jeg klarte ikke maskere lenger.

Anonymkode: 4b30b...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte få diagnosen fordi jeg ikke klarte å være i arbeidslivet.

Svært sensitiv for sanseinntrykk, altoppslukende interesser og meget engstelig. Samt alle de sosiale problemene.

Mistenker at min mann også har Asperger-hjernen. Men han er ikke plaget. Heller motsatt.

Men det gir mening at man kun gir diagnosen ved behov for hjelp.

Anonymkode: 60566...108

AnonymBruker
Skrevet

Det gir ikke mening å fokusere på sosiale problemer alene når man snakker om autisme. 
Både jeg og samboer er diagnoserte autister og ingen av oss er det pga det sosiale. Begge har velutvikla sosiale evner, gode omgangskretser og sunne relasjoner av ulike slag.

Problemene vi har som har ført til diagnoseringene er helt andre. 

Anonymkode: 9f134...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gir ikke mening å fokusere på sosiale problemer alene når man snakker om autisme. 
Både jeg og samboer er diagnoserte autister og ingen av oss er det pga det sosiale. Begge har velutvikla sosiale evner, gode omgangskretser og sunne relasjoner av ulike slag.

Problemene vi har som har ført til diagnoseringene er helt andre. 

Anonymkode: 9f134...d6b

Hvilke problemer da? For et av de viktigste kriterier for å få diagnosen er "svekket sosialt samspill".

Direkte sitat fra leksikon: Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom har problemer med grunnleggende elementer i sosial interaksjon. Den sosiale svekkelsen kan vise seg i en manglende evne til å utvikle vennskap og i liten interesse for å delta i aktiviteter sammen med andre. De mangelfulle sosiale evnene kan også vise seg i en manglende evne til å kunne "gi og ta" sosialt eller emosjonelt, og i svekket nonverbal atferd inkludert redusert blikk-kontakt, ansiktsmimikk, kroppsholdning og bevegelser.

Anonymkode: c34a6...f42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...