Gå til innhold

Må barn gå på fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke innafor å bare være hjemme? Slappe av? Ta livet med ro? Det er jo så mye stress i barnas hverdag likevel.

Anonymkode: b539b...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på alder, og også på hva man ev må prioritere bort for å få til at barnet går på fritidsaktiviteter.

Til yngre barnet er, dess mindre er behovet tenker jeg. Men jeg vil anbefale svømmekurs, og gjerne så tidlig som det lar seg gjøre. 

Helt opp til 2.-3.klasse mener jeg det er helt unødvendig med organiserte fritidsaktiviteter utover svømmekurs, det er mer enn nok at dere som foreldre er med barna ut i naturen og at barna får leke ute med andre barn på ettermiddagen. Men etter det synes jeg man bør strekke seg ganske langt for å la barna delta i en eller to aktiviteter det ønsker å være med på. Noe særlig mer enn to er for de fleste bare masete, og jeg ville ikke meldt ungene på en tredje aktivitet med mindre ønsket var veldig sterkt og barnet ikke lot til å trenge mer ro og hvile. 

Det finnes fritidsaktiviteter som ikke er sport og ikke konkurransepreget, om du har et barn som sliter med prestasjonsjaget som finnes i mange fritidsaktiviteter. Kulturskolen (dyr, men oftest bra), korps, speider.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De MÅ ikke, men det er utrolig mange fordeler! De får fysisk aktivitet (som de aller fleste trenger mer av), de føler mestring, men lærer også å takle motgang, være utholden og blir robuste. De får noe å glede seg til og interesser de liker å drive med. De får et sosialt miljø og flere venner. De får bedre motorikk (ved idrett) og bedre hukommelse og intelligens (idrett og f.eks. Musikk). 

Anonymkode: df04a...b17

• Liker 7
Skrevet

Barna må ikke gå på fritidsaktiviteter, men tenk så mye mestring og opplevelser de opplever med det. Det er ikke bare selve aktiviteten, men det største aspektet mener jeg er det sosiale. De er på en sosial arena og danner vennskap, lærer nye ting, opplever mestring etc. Det er så mye mer rundt det. For oss handler det også om forberedelse til voksenlivet. Dattera vår sier stadig "Kan jeg ikke bare droppe treninga i dag?", men nei. Enten deltar du, eller så må man melde seg av aktiviteten. Det er viktige verdier som også læres i tidlig alder, som barna igjen vil ha bruk for senere i livet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det ikke innafor å bare være hjemme? Slappe av? Ta livet med ro? Det er jo så mye stress i barnas hverdag likevel.

Problemet er at alle vennene går på aktiviteter..vil de møte vennene blir det nettopp på fritidsaktiviteter.

• Liker 3
Skrevet
TomSawyer skrev (1 minutt siden):

Problemet er at alle vennene går på aktiviteter..vil de møte vennene blir det nettopp på fritidsaktiviteter.

Har de selv lyst til å starte på denne aktiviteten da?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt å ha fritidsaktiviteter til våre barn. Ene barnet har to aktiviteter (begge er idrett/fysisk), og jeg tror også det andre barnet kommer til å begynne med to aktiviteter til høsten, hvor det ene er fysisk/idrett og det andre ikke.

De opplever mestring og lærer utrolig mye, både om selve aktiviteten, men også sosialt. De bygger også nettverk utenfor skolen. Opplever at alle fritidsaktivitete mine barn går i, ruster dem godt til senere i livet og vil også hjelpe dem mtp utdanning og yrke. 

Mine barn har venner som ikke går på fritidsaktiviteter, og de faller fort litt "utafor", særlig om flere i klassen går i samme aktivitet, men det gjelder også om det er ulike aktiviteter. Det blir en mer innholdsrik hverdag, med læring utenom skole, gøy læring med høy trivsel. 

Anonymkode: f6fc3...280

AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig bør de det, går glipp av utrolig mye ellers.

Anonymkode: dfa39...978

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De MÅ ikke.. Kommer jo ann på barnets ønsker og interesser. 

Noen barn har 4 aktiviteter eller mer i uka, andre har 1.. Smak og behag. Vi har begrenset barna til maks 2 fritidsaktiviteter fordi vi mener det også er bra at barna får tid til å være sosiale eller velge hva de vil bruke tiden sin på utenfor organiserte aktiviteter. 

Anonymkode: 0bf96...503

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er viktig for barna å være del av en gruppe. Utenfor skolen. Være i aktivitet, kjenne på mestring og motgang. 

Anonymkode: 85f73...83a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at de fleste barn over 8-9 år har godt av fritidsaktivitet et par dager i uken, men alt med måte. 

Barnepsykologer ber nå foreldre om å finne en bedre balanse mellom styrt fritid og frilek enn det som har vært vanlig de senere årene, og jeg håper flere foreldre tar til seg dette budskapet slik at barn ikke må gå på fritidsaktiviteter hver eneste dag for å kunne være med venner. 

Anonymkode: c38cc...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har hatt fysiske fritidsaktiviteter fra de var 4 år. Nå som de går på ungdomsskole og vgs er trening fortsatt viktig og der de har sine beste venner. De trener/har kamper 3-6 dager i uka. Innimellom ville ikke eldste dra på trening, men etter litt «tvang» dro han og var alltid fornøyd med at han dro på trening. Ville de slutte måtte de bli ut terminen. Et par aktiviteter sluttet de med, men eldste er nå i sitt 11 år på aktiviteten. Flere ganger har de villet slutte, men etter noen uker så var alt gøy igjen.

Konkurranse, mestring, venner og utvikling har vært det viktigste. «bare for gøy» uten utvikling har gitt de lite, det må være noe mer når de legger så mye tid på det.  De har drevet med egentrening også.   Cuper og treningsleire er høydepunkter og kveldene på luftmadrasser i klasserom/klubbhus er kjempegøy.

Fritidsaktiviteter har gjort at gym er gøy og begge hsr såklart Hatt fysak som valgfag.  

Anonymkode: 6ba46...f3e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barna er små, er det ikke så viktig. Fritid og frilek er finfint. Men så er det et faktum at barn slutter å leke tidligere enn før, og de løper ikke ut i skogen eller andre steder på eget initiativ. Hva gjør egentlig tenåringer eller barn på mellomtrinnet som ikke går på noen fritidsaktiviteter? Mitt inntrykk er at de svært ofte ligger hjemme og bare gamer, ihvertfall gutta. De blir lett passive - og ofte lite sosiale. Det er lurt å ha noe å drive med, være aktive, være del av et miljø utenom skolen, lære annet enn skolefag - enten det er musikk, idrett, speideren eller noe annet. Man kan få mye mestringsfølelse og utvikling på fritidsaktiviteter. Den gutten som kanskje ikke gjør det så bra i mattetimen, får kanskje heller oppleve samholdet på håndballaget eller gleden av å spille trommer i korpset. 

Anonymkode: fc80e...4bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er det svært lite i livet man faktisk MÅ. Tvang er ikke bra, så oppleves fritidsaktivitet som noe man MÅ, men ikke VIL da dropper dere det. På en annen side kan fritidsaktivitet være positivt for barns utvikling, både kognitivt, sosialt, motorisk/ fysisk og psykisk/ emosjonelt. 

Anonymkode: 4a8a8...b34

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi et barn en god dannelse uten ? Synes svømmekurs, spilletimer, kunst, og lagidrett mm er  nokså essensielle ting å ha med seg i baggasjen.

Anonymkode: 5272c...814

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi styrer unna aktiviteter frem til 3.klasse. Legger heller til rette for lek i naturen og tenker de har godt av å være ute i frisk luft, samtidig som de får brukt kroppen og kreativiteten selv. 

Anonymkode: facc3...8a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å gi et barn en god dannelse uten ? Synes svømmekurs, spilletimer, kunst, og lagidrett mm er  nokså essensielle ting å ha med seg i baggasjen.

Anonymkode: 5272c...814

Enig. Det er også en beskyttelsesfaktor. Jeg opplevde psykisk vold og omsorgssvikt, men gikk også på forskjellige fritidsaktiviteter (en av de positive tingene med mamma var akkurat det) da jeg prøvde litt forskjellig. Hadde én ting jeg gikk på fra jeg var 6 til 18 år, og så gikk jeg utenom det på litt forskjellige idretter og kulturskole, og det har nok vært en av hovedårsakene til at det gikk bra med meg vil jeg si. Det har også gjort at jeg er ganske allsidig som menneske. 

Anonymkode: 0bf20...d43

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om barnet egentlig har lyst til å drive med noe spesielt også da. Jeg var overhodet ikke interessert i holde på med håndball, men moren min krevde likevel at jeg skulle være med. Sikkert fordi hun trodde at dette var viktig med noe fysisk, samtidig som hun sikkert håpet at jeg kanskje skulle få flere venner. 

Problemet var jo selvfølgelig at jeg overhodet ikke var flink til håndball, og følte absolutt null og niks "glede" over dette. I tillegg rotet jeg alt for ofte med ballen, noe som irriterte alle de andre jeg var på laget med. Man føler jo aldri noen "suksess" på denne måten, og får aldri noen nye venner heller. Så for min del var dette bare bortkastet tid og krefter.  

Anonymkode: bc75f...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært lærerikt og sosialt. Så de MÅ ikke, men de bør. Bare begrens det litt. Et par kvelder i uka er mer enn nok (fra 6-årsalder). Bare tenk på lagidrett, hvor mye man lærer av å være en av et lag, jobbe sammen, tape, vinne.... Om du velger bort fritidsaktivitet innen idrett, så må jo du være flink til å sørge for fysisk aktivitet, frisk luft osv. Ikke sikkert de syns det er like morsomt som å delta på noe sammen med venner.

Anonymkode: 5eda4...0b2

Skrevet

Vi begynte med mange fritidsaktiviteter: gjerne noe hver dag i ukedagene da eldste gikk i bhg, nettopp mtp relasjonsbygging. Gradvis forsvant interessen så det gikk en naturlig, men sikker utfasing. 16 åringen har tror jeg har vært innom det aller meste bygda har å by på men går nå på drama, ungdomsklubb styre og ungdommens kommunestyre. 

Minstemann bruker mye mer tid på lekser så for hans del begrenset det seg mye tidligere.  Stort sett har det det en aktivitet siden første klasse da to ble for mye.

Etterhvert som barna ble eldre så jeg tidsklemma ble mer og mer intens for alle i husstanden, så vi tok et steg bakover. Nå bruker vi tiden mer til å roe ned og være sammen (noe som høres flott ut men mobil og gaming kommer i veien for og ødelegger etter min mening. Mye skjermtid mas og jeg merker at mine ellers aktive unger blir mer og mer passive.). Jeg holder på at de skal ha minst en aktivitet i løpet av uken, men det er en vanskelig balanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...