Gå til innhold

Bli sykepleier som voksen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 
Etter snart 10 år med kontorjobb kjenner jeg på et stort behov for forandring. Har aldri følt noen stor gnist for yrket jeg er utdannet innen og som jeg jobber med. Har lenge tenkt på sykepleie, men har barn og årene har gått. 

Samordnaopptak stenger i morgen og jeg har lagt inn søknad på sykepleierutdanning. Dersom jeg begynner må oppsigelsen leveres innen utgangen av måneden. 

Er det noen her som har studert sykepleie når dere har barn?

Gikk det greit å komme gjennom pensum, eksamener, arbeidskrav og praksisperioder?

Hvordan løste dere det økonomisk? Vi skal nok klare det, men må jobbe ved siden av, og det blir trangt..

Og ikke minst, trives dere i yrket? 

Anonymkode: 17d83...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde barn på 4 år når jeg startet å studere, gikk helt fint, dette er 20 år siden og det eneste jeg angrer på er at jeg ble sykepleier. Så tenk nøye gjennom valget ditt, det er undervurdert hvor kjipt det er å jobbe ubekveme vakter, helg, jul etc, spesielt med familie. Hadde gladelig byttet jobb med deg. 

Anonymkode: 1940a...2e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok vernepleier som voksen, det gikk veldig fint. Vi hadde endel felles undervisning med sykepleierne, og studieforløpende har endel likheter. Satte pris på å være voksen student. Livet gir jo noen erfaringer, og jeg syntes dette var en styrke i hht praksis etc.

Vil anbefale deg å søke om å bli tilkallingsvikar eller en liten fast stilling. I f.eks bolig, sykehjem og etter litt mere erfaring kanskje i hjemmetjenesten. 

Erfaring kan være gull når man leser pensum eller skal ut i praksis. 

Lykke til!!

Anonymkode: 75888...4c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tredjemann mens jeg tok sykepleien, gikk veldig fint. Var selvfølgelig tungt i praksis med våkennetter og tilrettelegging pga ammefri, men det gikk. Ville ikke anbefalt å få barn ila et sånt studie, men absolutt mulig å få til med barn i huset! Det krever en del av deg, men samtidig var det veldig lite jeg studerte på kveldstid utenom til anatomieksamen første semester. Og selvfølgelig litt før hver eksamen. Da jeg skrev bachelor lovet jeg meg selv å kun jobbe med det utenfor husets fire vegger, og aldri på kveldstid. 

Lykke til! Vi trenger flere sykepleiere, i alle aldre!

Anonymkode: 67c0e...39b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerte sykepleie når ungen var to år og det gikk kjempefint! Har senere også tatt videreutdanning i intensiv. Jobbet mye kveld/ netter/ helger som gir greit betalt😊

Anonymkode: 9cb78...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg studerte sykepleie når ungen var to år og det gikk kjempefint! Har senere også tatt videreutdanning i intensiv. Jobbet mye kveld/ netter/ helger som gir greit betalt😊

Så fint å høre positive tilbakemeldinger 😊  Trives du med yrket, og hvordan er det å kombinere turnus med småbarn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk tredjemann mens jeg tok sykepleien, gikk veldig fint. Var selvfølgelig tungt i praksis med våkennetter og tilrettelegging pga ammefri, men det gikk. Ville ikke anbefalt å få barn ila et sånt studie, men absolutt mulig å få til med barn i huset! Det krever en del av deg, men samtidig var det veldig lite jeg studerte på kveldstid utenom til anatomieksamen første semester. Og selvfølgelig litt før hver eksamen. Da jeg skrev bachelor lovet jeg meg selv å kun jobbe med det utenfor husets fire vegger, og aldri på kveldstid. 

Lykke til! Vi trenger flere sykepleiere, i alle aldre!

Inponerende! Jeg har selv 3 barn, og jeg må innrømme at jeg er betenkt på hvordan hverdagen skal gå opp. Er du fornøyd med valg av yrke, og hvordan opplever du turnuslivet med småbarn? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mange "eldre" som tok sykepleien når jeg studerte. Flere over 30 med barn osv. Tror de fleste av dem var veldig fornøyde med valget sitt.

Anonymkode: 327d3...892

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inponerende! Jeg har selv 3 barn, og jeg må innrømme at jeg er betenkt på hvordan hverdagen skal gå opp. Er du fornøyd med valg av yrke, og hvordan opplever du turnuslivet med småbarn? 😊

Det går nok fint, så lenge du bor innenfor en time unna studiestedet. Jeg er fornøyd, har en jobb jeg trives godt i. Kabalen med turnus er verre, da jeg har en mann som ikke har en vanlig 8-16 jobb. Så det strever jeg med, men hadde han hatt "vanlig" jobb hadde jeg syntes det var helt supert. Går tredelt. Vanskelig å få jobb på dagtid som sykepleier, men jeg håper dagen kommer for min del der fremme.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok sykepleien som voksen, med to barn i barnehage/småskolen. Jeg likte veldig godt å studere, selv om det selvfølgelig var krevende til tider. På mitt studiested ble de med barn prioritert på praksisplasser nært studiestedet, så det gikk fint. Selv trives jeg godt med turnus, har som regel 1-2 kveldsvakter i uken og hver 3 helg. Om du har lyst å bli sykepleier så ikke la deg skremme av alle som sier de angrer, jeg har ikke angret en dag. 

Anonymkode: 2994a...0cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 13.50):

Så fint å høre positive tilbakemeldinger 😊  Trives du med yrket, og hvordan er det å kombinere turnus med småbarn? 

Jeg ELSKER dette yrke! Gleder meg seriøst til hver vakt😊 Jeg synes turnusjobb er helt gull med små barn. Trenger ikke stresse med henting/ levering i barnehage. Kan ta fridager midt i uka og rolige morgener. Hyggelig for barna at noen er hjemme når de kommer hjem fra skolen også. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk jobb som tilkallingsvikar/fast helgevakt i kommunehelsetjenesten. Da får du erfaring og du lønnes også som fagarbeider etter to år. 
Å være godt voksen når du utdanner deg er ingen hindring. Du får med deg all ansiennitet fra tidligere erfaring selv om den ikke er relevant, så du vil lønnes likt som en sykepleier med lang erfaring når du er ferdig.

Turnusarbeid er kjipt når barna er helt små/går i barnehagen, men det er helt ok fra de begynner på barneskolen (siden de da ikke gidder å henge med deg likevel ( :P), men kan syntes det er ok at mamma kan ta de med i svømmehallen rett etter skolen i blant.

Anonymkode: 203e1...160

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...