AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #1 Skrevet 14. april 2024 Jeg har invitert en venninne hjem til meg på middag, og det er alltid så vanskelig når det kommer til mat. Plutselig så kan hun si at hun ikke vil ha maten jeg skal lage eller si at hun heler skal spise hjemme, eller bestille mat… jeg syns dette er vanskelig, da jeg syns det er hyggelig å kunne invitere på middag, men det går jo ikke med henne… jeg vet ikke om hun har en spiseforstyrrelse, det eneste jeg vet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til henne rundt mat, vi kan heler ikke avtale å gå ut å spise eller på café fordi hun bare plutselig ombestemmer seg og skal ikke ha noe likevel også sitter jeg der og spiser alene som er nogenlunde rart… for det skjer hele tiden. Jeg har hatt spiseforstyrrelse tidligere i livet og er frisk fra det, så kan hende dette trigger meg innerst inne og gjør møtene våre vanskelige. Noen råd? Anonymkode: 54f1d...730
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Skrevet 14. april 2024 Gjør andre ting med henne Anonymkode: d686e...6f4 10 2
Cuddles Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har invitert en venninne hjem til meg på middag, og det er alltid så vanskelig når det kommer til mat. Plutselig så kan hun si at hun ikke vil ha maten jeg skal lage eller si at hun heler skal spise hjemme, eller bestille mat… jeg syns dette er vanskelig, da jeg syns det er hyggelig å kunne invitere på middag, men det går jo ikke med henne… jeg vet ikke om hun har en spiseforstyrrelse, det eneste jeg vet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til henne rundt mat, vi kan heler ikke avtale å gå ut å spise eller på café fordi hun bare plutselig ombestemmer seg og skal ikke ha noe likevel også sitter jeg der og spiser alene som er nogenlunde rart… for det skjer hele tiden. Jeg har hatt spiseforstyrrelse tidligere i livet og er frisk fra det, så kan hende dette trigger meg innerst inne og gjør møtene våre vanskelige. Noen råd? Anonymkode: 54f1d...730 Det er helt klart et ubehag rundt henne og mat. Det trenger ikke å være maten i seg selv, kanskje er hun bare ubekvem å spise foran andre? Uansett, ta henne heller med på noe som kan gi henne en mestringsfølelse hvor dere begge opplever settingen som hyggelig. Ikke mas på henne om maten dersom hun ikke er komfortabel med dette 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør andre ting med henne Anonymkode: d686e...6f4 Vi bor ca 1,5 time unna hverandre så er litt vanskelig å unngå lunsj/middag😕 for når vi møtes er vi gjerne sammen en halv dag Anonymkode: 54f1d...730
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 Det kan være allergier eller matintoleranser. Mange av oss er skeptiske til å fortelle om slikt siden det ofte møtes med mistro. Noen skal til og med prøve å lure i oss ting vi ikke tåler for å avsløre om det stemmer. Anonymkode: fae71...89c 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 Jeg skjønner du reagerer. Rimelig uhøflig og uvanlig å ikke spise mat som er laget for anledningen. Jeg hadde ikke hatt problemer med å spise alene på kafé, så lenge hun drikker en kaffe eller liknende Anonymkode: b9599...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 Kan du ikke snakke med henne og høre hva hun tenker? Kanskje hun vil komme om dere bestiller noe take-away sammen? Jeg har selv slitt med angst, og alt som hadde med mat og spising å gjøre var utrolig vanskelig. Anonymkode: 06b92...df5 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #8 Skrevet 15. april 2024 Avtal andre ting enn mat med henne da vel. Selv om dere bor et stykke unna hverandre går det vel fint an å spise før og etter treff og også for deg å si nei nå er jeg sulten og må spise noe underveis. Anonymkode: 97f5a...190 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #9 Skrevet 15. april 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har invitert en venninne hjem til meg på middag, og det er alltid så vanskelig når det kommer til mat. Plutselig så kan hun si at hun ikke vil ha maten jeg skal lage eller si at hun heler skal spise hjemme, eller bestille mat… Anonymkode: 54f1d...730 Hun er invitert på middag, har takket ja til middag, og så vil hun plutselig ikke ha noe. Helt uten forklaring??? Hadde ikke invitert henne igjen. Anonymkode: 453ab...751 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, absolutt, men min første tanke er at venninnen din kanskje lider av angst og/eller spiseforstyrrelser, og dermed sikkert har et veldig vanskelig forhold til mat og spising? Jeg sliter masse med det, selv, deriblant å spise foran andre, å spise visse typer mat pga tekstur, spiser veldig små mengder, etc. Får stadig vekk kommentarer på dette, som egentlig bare bidrar til å gjøre det verre. (Går til behandling, hvis noen lurte) Har du prøvd å snakke med venninnen din om det? Hvis hun har spiserelatert angst er det nesten garantert at hun møter lite forståelse rundt seg til daglig, og hun hadde nok satt veldig pris på at du viser omsorg ved å bry deg og lytte. Anonymkode: b94c5...da8 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 21.31): Jeg har invitert en venninne hjem til meg på middag, og det er alltid så vanskelig når det kommer til mat. Plutselig så kan hun si at hun ikke vil ha maten jeg skal lage eller si at hun heler skal spise hjemme, eller bestille mat… jeg syns dette er vanskelig, da jeg syns det er hyggelig å kunne invitere på middag, men det går jo ikke med henne… jeg vet ikke om hun har en spiseforstyrrelse, det eneste jeg vet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til henne rundt mat, vi kan heler ikke avtale å gå ut å spise eller på café fordi hun bare plutselig ombestemmer seg og skal ikke ha noe likevel også sitter jeg der og spiser alene som er nogenlunde rart… for det skjer hele tiden. Jeg har hatt spiseforstyrrelse tidligere i livet og er frisk fra det, så kan hende dette trigger meg innerst inne og gjør møtene våre vanskelige. Noen råd? Anonymkode: 54f1d...730 Ja da har du jo litt erfaring selv og skjønner at dette handler om en form for spiseforstyrrelse når hun har såpass store vansker ifm invitasjoner på middag og spise ute med andre. De fleste er vel enige om det er koselig å dele måltid sammen. Men for en med spiseforstyrrelse er det jo ikke noe koselig. Det blir vanskelig og man vurderer heller å la være å møtes. Dette må HUN jobbe med. Og du kan ikke ‘gå skrittene for henne. Men du kan gå de med henne’;) Rett og slett bare fortsett å være en god venn. Er hun eller blir hun veldig tynn kan du nevne det for henne. Si gjerne du er litt bekymret og at hun kan prate med deg om hun ønsker. Vet venninna du at du selv har slitt med spiseforstyrrelser? Hvis ikke, hadde du turt å nevne det for henne? Det kunne vært en innledning til å prate om tema. Bare ikke press på om hun ikke virker mottagelig. Da blir det bare kleint for henne. Jeg ville derimot roet helt ned fokuset rundt mat sammen med henne. Heller spis deg mett før dere møtes og finn på noe annet gøy enn noe som involverer mat. Antagelig er dett e are en fase. Godt mulig en langvarig en etter hvor plantet spiseforstyrrelsen er. Det vil likevel med stor sannsynlighet bli lettere for henne etterhvert som hun blir eldre og modnere. Hilsen tidligere ung og spiseforstyrret Anonymkode: e29fb...f67
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, absolutt, men min første tanke er at venninnen din kanskje lider av angst og/eller spiseforstyrrelser, og dermed sikkert har et veldig vanskelig forhold til mat og spising? Jeg sliter masse med det, selv, deriblant å spise foran andre, å spise visse typer mat pga tekstur, spiser veldig små mengder, etc. Får stadig vekk kommentarer på dette, som egentlig bare bidrar til å gjøre det verre. (Går til behandling, hvis noen lurte) Har du prøvd å snakke med venninnen din om det? Hvis hun har spiserelatert angst er det nesten garantert at hun møter lite forståelse rundt seg til daglig, og hun hadde nok satt veldig pris på at du viser omsorg ved å bry deg og lytte. Anonymkode: b94c5...da8 En spiseforstyrrelse gjør det virkelig ikke i orden å gjøre ting som er totalt føkkings uhøflig. Som å takke ja til en middagsinvitasjon, la TS ha bryet med å handle og lage mat, for så å si man ikke gidder spise likevel eller rynke på nesen av maten og forlange takeout. Jeg har selv ørten matallergier, og hvis noen inviterer meg på middag forteller jeg dem selvklart hva jeg kan spise og ikke spise. (Og tilbyr selv å stå for maten). Tenk hvis jeg bare sa ja takk, dukket opp og konstaterte det var noe i maten jeg ikke tåler, og nektet å spise uten forklaring!? Enhver idiot kan da regne ut at så ville jeg ikke bli invitert igjen. Anonymkode: 453ab...751 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå