Gå til innhold

Logistikk med baby og amming utenfor huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsmor her👋🏻

Har til nå ikke vært utenfor huset bortsett fra til helsestasjon og sykehus og sånn, baby er 4 uker. Ammingen har da foregått i egnede lokaler. Nå har jeg lyst å våge meg litt ut og lurer på hvordan jeg gjør det med reisevei og amming. For eksempel dra på kjøpesenter. Det er en time kjøring dit, baby vil våkne når jeg skal flytte henne fra bilstol til vogn, og vil være sulten. Hvor ammer jeg? I bilen før jeg går inn på kjøpesenter? Hvis baby blir sulten på kjøpesenter da?

Jeg sliter også med å få til ammingen uten å flashe puppen😂 jeg er ikke blyg, men tror det blir dumt å blotte seg slik. Hvilken bekledning bruker dere og hvordan gjøre det så diskre som mulig?

Anonymkode: 6b0a9...193

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten ammer du i bilen eller så finner du en benk 🙂 De fleste kjøpesenter har også egne ammerom. Jeg har alltid vært glad i ammetoppene fra HM for da slipper man å blotte hele magen. Har bare en cardigan eller løs genser over 🙂 Amming i offentlighet er litt mengdetrening, men det kommer seg etterhvert ❤️

• Liker 2
Skrevet

Amme før du drar og så ammer du på kjøpesenteret. Det finnes ofte steder du kan amme, om ikkje finnes det sjal du kan ta over og du kan. Amme hvor du vil. En baby trenger mat ca hver 3 time, så du trenger ikke gi mat i bilen sp lenge det ikke er 3 tunet siden sist.

Og om det skulle skje så gå heller inn på kjøpesenteret/ cafe og amme der, mye hyggeligere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Førstegangsmor her👋🏻

Har til nå ikke vært utenfor huset bortsett fra til helsestasjon og sykehus og sånn, baby er 4 uker. Ammingen har da foregått i egnede lokaler. Nå har jeg lyst å våge meg litt ut og lurer på hvordan jeg gjør det med reisevei og amming. For eksempel dra på kjøpesenter. Det er en time kjøring dit, baby vil våkne når jeg skal flytte henne fra bilstol til vogn, og vil være sulten. Hvor ammer jeg? I bilen før jeg går inn på kjøpesenter? Hvis baby blir sulten på kjøpesenter da?

Jeg sliter også med å få til ammingen uten å flashe puppen😂 jeg er ikke blyg, men tror det blir dumt å blotte seg slik. Hvilken bekledning bruker dere og hvordan gjøre det så diskre som mulig?

Anonymkode: 6b0a9...193

Jeg var ikke så beskjeden ifht. Amming, men brukte ofte singletter under litt større gensre slik at jeg genseren ble hvilende på hodet til lillemor når vi ammet ute blant folk. Har ammet over _alt_, bla. I prøverom, heis, trapp, utendørs, i bil osvosv. 

Anonymkode: c1879...c35

AnonymBruker
Skrevet

^ Mange butikker som typ BarnasHus har også egne ammerom. Kjøpesenteret i nabobyen har også et kjempestort eget ammerom ved toalettene☺️

Anonymkode: c1879...c35

Skrevet

I begynnelsen ble det til at jeg brukte ammerommet på kjøpesenteret. Jeg mestret ikke "diskré amming". Etter hvert ble jeg flinkere, men også mer avslappet på om noen skulle se litt pupp. Jeg har ammet på litt bortgjemte benker, på benk i inngangspartiet og på kafeer. Etter hvert var alt jeg trengte et sted å sitte. 

Hvor ofte ser man egentlig på puppene til noen som ammer? 

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (13 minutter siden):

Amme før du drar og så ammer du på kjøpesenteret. Det finnes ofte steder du kan amme, om ikkje finnes det sjal du kan ta over og du kan. Amme hvor du vil. En baby trenger mat ca hver 3 time, så du trenger ikke gi mat i bilen sp lenge det ikke er 3 tunet siden sist.

Og om det skulle skje så gå heller inn på kjøpesenteret/ cafe og amme der, mye hyggeligere 

At en baby kun trenger mat ca hver 3 time er veldig utdatert, og for en nyfødt (som ts sin baby) er hver 3 time et absolutt minimum. Det er på ingen måte anbefalt å amme etter klokka slik som man gjorde før i tiden.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte mange slike https://www.zalando.no/anna-field-mama-sweatshirt-black-ex429j001-q11.html?size=M&lang=no&otid=default&wmc=SEM470_NB_GO._8547063993_710858624_36657267065.&opc=2211&mpp=google|v1||pla-294505072980||9047370||g|m||163890259613||pla|EX429J001-Q11000M000|294505072980|1|&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAADM13oMoWXAbqR2obpjd311VXIM8o&gclid=EAIaIQobChMIjcTh0b3ChQMVjlqRBR0nUAzbEAQYBiABEgJhd_D_BwE

og hadde en favoritt med glidelås ved hvert bryst, nedover liksom. Så praktisk. Husker ikke merket da. Ammet der jeg kunne sitte, en benk, i bilen, på ammerom, på cafe. På en fortauskant engang også, da vi gikk lang tur og ble krise.

Anonymkode: 85c8f...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet også etterhvert overalt hvor jeg kunne sitte. Noen ganger kunne gulpeklut, teppe eller sjal ligge fra min skulder og over hodet på baby, men jeg følte det nesten verre å vise mage eller åpent helt fra hals til pupp enn bare pupp offentlig. Dermed likte jeg å dra singlet ned og genser opp. Hvis jeg ikke kunne sitte, kunne jeg binde opp baby med sjal. Men i begynnelsen er det absolutt best å sitte i sofa, og det pleier å være godt lagt tilrette på stelle-/ammerom på sentre.

Anonymkode: ff9bd...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ammet mye i bilen, det går greit etterhvert  :) Noen ganger har jeg måttet stoppe for å amme og bysse midt i en 1t-kjøretur også. 

Mange kjøpesenter har forresten greie ammerom. Hvor bor du?

Anonymkode: c9b92...d63

Skrevet (endret)

Det gjør du som du vil med, hvor du ammer. Jeg hadde gått inn på en cafe eller benk. 
Brukte ammetøy nå med yngste, amme t-skjorter og slikt, det er absolutt enklest. Men før har jeg brukt endel singlet med t-skjorte/cardigan/løs genser over. 
Også gir jeg f i om noen skulle se litt pupp i 10 sekunder, det overlever man, når baby ammer ser man bare et bakhode. ☺️

Endret av Rufs
AnonymBruker
Skrevet

Mitt nærmeste kjøpesenter her i Oslo har fint ammerom med avlukker med gode stoler + stellerom rett utenfor. Sjekk om ditt kjøpesenter har noe slikt? Jeg syntes det var veldig fint.

Jeg ammet også i bilen mange ganger :)

Går og an å sette seg på en cafe på kjøpesenteret og amme der også, jeg gjorde det når baby var litt større og jeg følte meg litt mer dreven og komfortabel.

Anonymkode: 2fab0...33e

Skrevet

Amming gjorde jeg der det måtte passe seg, på trikk/bane, på benk ute, på benk på kjøpesenteret, på cafe. Sålenge du klarer å amme sittende med baby uten ammepute, da. Det er ikke gitt med liten baby, det blir enklere når baby er større. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes amming offentlig ble lettere når baby ble større og sterkere, da var det ikke like mye hamburgergrep og styr med å få godt tak osv. Før det måtte jeg konsentrere meg og da var det lite fokus på å dekke seg til 😅 

De aller fleste steder har ammerom. Var på IKEA en gang og da satt jeg meg bare i ene godstolen inne i en av de stue utstillingene. De hadde for så vidt ammekrok på stellerommet fant jeg ut senere. Har også måtte stoppe å amme i baksete på bilen selv om kjøreturen ikke har vært lang. 

Anonymkode: a5114...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...