Gå til innhold

Morgen og kveldsstell på 7 åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da hun var mindre var vi ikke så nøye med  å vaske henne i ansiktet. Vasket henne med våt håndkle/klut i ansiktet av og til, men hun hatet det. Så vi sluttet. Vet at jeg høres helt rar ut, men hva som er normalt hos folk? Jeg vasker ansiktet mitt hver dag fordi jeg bruker sminke, men det gjør ikke datteren min så hun nekter å vaske ansiktet, bare hvis hun er i dusjen og får tilfeldigvis vann i ansiktet. Nå tenkte vi å innføre litt rutiner på dette område, men vet ikke helt hvor mye vi skal tvinge henne til å vaske ansiktet. Hun pusser jo tenner og børster håret. Hva er deres rutiner på det? Gjør barnet dette selv eller hjelper dere barnet deres med stell? Hva som er greit å la være å tvinge (for eksempel vaske ansiktet) og hva som er et must? Sorry jeg er helt ubrukelig 🙄 da jeg var barn var det ingen som tvang meg til stell. Jeg valgte dette selv da jeg ble eldre og fant ut at det var deilig. 

Anonymkode: 78139...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå dusjer jenta vår på 8 hver kveld da, siden det har begynt å lukte litt under armene. Men når hun (og broren på 5) ikke skulle dusje så brukte vi klut i ansiktet og underlivet på kvelden 👍 og bytter undertøy. forklarte hvorfor og sa at dette og tannpuss kunne mamma og pappa bestemme og at de kunne nekte så mye de ville, men det ville bli gjort. Har sjeldent nektet.

Anonymkode: 637a1...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Barnet på 7 år vasker hender etter hvert dobesøk og etter å ha vært ute+ før måltider. Ellers vasker barnet hender og ansikt med klut før skolen. Barnet vasker hender og ansikt med klut etter middag og vasker ansikt, hender og underliv hver kveld + tannpuss og rent undertøy før legging. Barnet dusjer ca 3-4 ganger i uka. 

Anonymkode: 6c215...624

AnonymBruker
Skrevet

I stedetfor å opprette nytt innlegg, stiller jeg et spørsmål som jeg mener er passende her. Når starter deres barn med deodorant? Jenta her blir 10 år til sommeren og har fått sin første deodorant nå. Har kjent lukt av henne bare en gang før, men ble så overrasket når jeg kjente svettlukt for første gang. Etter google skjønner jeg at det er normalt. Hun bruker det nå hver dag. 

Anonymkode: eb56c...47a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I stedetfor å opprette nytt innlegg, stiller jeg et spørsmål som jeg mener er passende her. Når starter deres barn med deodorant? Jenta her blir 10 år til sommeren og har fått sin første deodorant nå. Har kjent lukt av henne bare en gang før, men ble så overrasket når jeg kjente svettlukt for første gang. Etter google skjønner jeg at det er normalt. Hun bruker det nå hver dag. 

Har en gutt på 12. han startet med deo da han var elleve. Jeg har enda ikke luktet svette av han, men han reagerer på egen lukt og dusjer/ bruker deo for egen velvære. 

Anonymkode: 6c215...624

• Liker 1
Skrevet

Da mine var sju (og forsåvidt før de ble sju) ble de sendt på badet med beskjeden "vask ansikt, hender tissen og rumpa, i den rekkefølgen". Lite rom for misforståelser, De har dusjet 2-3 ganger i uka.

De har fått hjelp med tannpuss, eldste er 12,5 år nå og har begynt å ta over ansvaret selv, Men vi minner om at det skal gjøres, og spør spesifikt om tanntråd og tannbørste er brukt, og om det er gjort skikkelig.

AnonymBruker
Skrevet

7 år. Dusjer hver kveld. Vasker kroppen med såpe og hår 3 ganger i uken. Grunnen er at vi har en 11 åring vi ikke hadde de rutinene med å vær kveld er en kamp med dusjing og vasking. Hun lukter svette. 

Så start heller tidlig med gode rutiner.

Anonymkode: 71fa0...436

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker ansikt morgen og kveld. For meg er det en selvfølge at skal gjøres. Dette er jeg vokst opp med selv.

Nå går mine i barnehagen og er så skitne at noe annet hadde vært uaktuelt.

Anonymkode: 2b8ab...7f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så banalt, men interessant tema.

Vasker dere (eller barna selv) barna med såpe i ansiktet, eller kun klut med vann?

Anonymkode: 20577...492

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil lære henne gode rutiner men sliter med å finne ut måter dette kan gjøres på da hun ikke er vant med dette og de gangene hun MÅTTE gjøre det (ansiktsmaling osv) så var det en katastrofe for henne. Er tvang virkelig en vei å gå for dette?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil lære henne gode rutiner men sliter med å finne ut måter dette kan gjøres på da hun ikke er vant med dette og de gangene hun MÅTTE gjøre det (ansiktsmaling osv) så var det en katastrofe for henne. Er tvang virkelig en vei å gå for dette?

ts

Tenker det kommer an på barna. Mine barn fungerer slik at det ikke blir rutine før de selv skjønner hvorfor og bryr seg. Tannpussen er unntaket, fordi den er essensiell. Men vask av ansikt tar vi når det trengs. Skjer jo av seg selv ifm dusjing noen ganger ila uka, og ellers tar vi en klut når det trengs. Da pleier jeg be de gå i speilet en tur og se hva de tenker om saken. Da løper de ofte og vasker seg med klut og så er det greit. Synes liksom alt bare går seg til når det skal jeg. Men sjelden hatt behov for å tvinge på en rutine som ikke har noen grunn. De er 6 og 8 år, ikke startet pubertet enda. Jeg hjelper fortsatt med tannpuss, jeg hjelper med solkrem om morgenen så de iaf er smurt ordentlig en gang... og jeg børster og friserer håret deres som oftest :) Synes det er koslig på morgenen, og ikke minst så bryr ikke de seg enda om håret er aldri så bustete. Det er jeg som formaner at vi skal se ut som om vi har stått opp når vi går ut døra. Så jeg tar meg av det i håp om at det setter seg som en rutine de ordner selv når de blir klare for det og at de også får i ryggmargen at man skal se ut som folk når man drar hjemmefra. Og det inkluderer rent fjes, børstet hår og rene tenner. 

Så er hun møkkete må du lære henne at da vasker man seg. Men å vaske fjeset uten grunn? Hvorfor? Like greit for huden å la være. Er hun ren er det vel greit? Så jeg ser ikke poenget. 

Anonymkode: d0bca...f88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min vasker seg i fjeset om kvelden, med klut. Men hvis hun glemmer det innimellom, stresser jeg ikke med det. Dusjer vel sånn omtrent annenhver dag. 

Anonymkode: 57e2f...b79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så banalt, men interessant tema.

Vasker dere (eller barna selv) barna med såpe i ansiktet, eller kun klut med vann?

Anonymkode: 20577...492

Klut med lunket vann. Hun vasker selv. 

Anonymkode: 57e2f...b79

AnonymBruker
Skrevet

Barna(10-7-5)  vasker seg med klut hver kveld. Jeg hjelper til litt ved behov på de yngste to. Tvinger ikke, men forklarer at det er lurt å vaske ansiktet og kroppen slik at kroppen er ren og huden blir fin. Barna vasker ansikt, under armer, tiss og rumpe i den rekkefølgen. Og bytter truse etterpå. 
På morgenen har vi det såpass kaotisk at det er kun jenta på 7 som får oppfølging på å børste håret. 

Anonymkode: 39212...068

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 21.02):

Da hun var mindre var vi ikke så nøye med  å vaske henne i ansiktet. Vasket henne med våt håndkle/klut i ansiktet av og til, men hun hatet det. Så vi sluttet. Vet at jeg høres helt rar ut, men hva som er normalt hos folk? Jeg vasker ansiktet mitt hver dag fordi jeg bruker sminke, men det gjør ikke datteren min så hun nekter å vaske ansiktet, bare hvis hun er i dusjen og får tilfeldigvis vann i ansiktet. Nå tenkte vi å innføre litt rutiner på dette område, men vet ikke helt hvor mye vi skal tvinge henne til å vaske ansiktet. Hun pusser jo tenner og børster håret. Hva er deres rutiner på det? Gjør barnet dette selv eller hjelper dere barnet deres med stell? Hva som er greit å la være å tvinge (for eksempel vaske ansiktet) og hva som er et must? Sorry jeg er helt ubrukelig 🙄 da jeg var barn var det ingen som tvang meg til stell. Jeg valgte dette selv da jeg ble eldre og fant ut at det var deilig. 

Her dusjes det nesten daglig. Når det ikke dusjes så vaskes ansikt, hender og underliv og tar på nytt undertøy. Hender og ansiktet vaskes også etter middag. tannpuss er det vi foreldre som står for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 22.19):

Ca 10 årsalder på eldste, da hun begynte å lukte svette. Lillesøster på 7 fikk en hun også, mest fordi hun ville ha samme som storesøster. Hun begynte vel ikke å bruke før hun var 9-10 da. Veldig mange kvier seg tydeligvis for å prate med barna sine om kroppslukt og hygiene. Her kom det melding fra skolen (til hele trinnet,) om at dersom man mistenkte at poden kanskje ikke dusjet kunne man ta en påminnelse på det, og muligens hive klærne til vask i samme slengen. Ganske tydelig, med andre ord.

Anonymkode: 091c9...c62

AnonymBruker
Skrevet

Vasker ansikt med klut morgen og kveld.  Dusj hver morgen (og hvis behov på kvelden hvis møkkete sommerstid)

Anonymkode: 0dda9...2e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 21.02):

hun hatet det, så dere sluttet? Ikke rart det går galt med dagens barn.

Vår 2,5-åring hylskriker, men han skal ikke gå rundt og lukte urin etter å ha sovet med bleia. 

6-åringen vasker ansiktet og ørene om kvelden før han legger seg, med klut. Dette er en rutine. Noe han skal gjøre, men det betyr ikke at det er tvang. Men det er en forventning av oss voksne og det er noe som skal gjøres hver kveld. Vasker ikke ansiktet om morgenen, da han har ganske tørr hud i ansiktet. 

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 7.37):

ts

Ærlig talt, det heter RUTINE. Det er ikke tvang. Du sier at hun skal og du sitter der med henne til hun har gjort det. Du stapper ikke en halvlunken klut i ansiktet hennes og gnir: DET er tvang. Men hun er 7 år og du sier "Nå skal vi starte å vaske ansiktet morgen og kveld, klutene ligger her, jeg kan ta varmt vann på i dag om du vil, så får du kjenner hvor deilig det er".

Anonymkode: 37be1...7ba

Skrevet

Barnehagebarnet dusjes hver kveld, hårvask et par ganger i uka/ved behov. 
Da vasker jeg over ansiktet med en våt klut. Ofte gjøres dette rett etter barnehagen og før middag, siden både hender og fjes er møkkete etter lek ute.

Selv når ansiktet ser rent ut, så blir kluten ofte noe møkkete.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bader/dusjer 7-åringen hver dag! Alltid gjort. 

Anonymkode: aa436...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...