Gå til innhold

Psykisk helse - liker ikke at mannen min eier våpen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter så mange trippeldrap som har skjedd. Jeg liker ikke at mannen min eier 6 våpen. Han har svak psykisk helse og har sitti med mørke tanker han aldri ville fortelle hva var til meg. Kan være selvmordstanker, det vet jeg ikke. Men hvordan kan jeg bestemme at han ikke får lov å ha det i hus? Det er arvet forresten. Vi har barn, hvis det har noe å si - strengere å ha våpen i hus? 

Anonymkode: 00837...d42

• Hjerte 14
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

Jeg syns det er merkelig med folk som har noe annet en jaktvåpen i huset. Kanskje ett ekstra hvis de syns det er artig å dra på skytebane. 6 våpen, hadde stusset selv. Er de forsvarlig oppbevart, våpenskap? Er de registrert?

• Liker 10
  • Nyttig 2

Ville faktisk varslet politiet. Om at mannen din har flere våpen, sliter psykisk lg har mørke tanker. Da lar politiet ikke han fortsette å ha våpen i hus. Ville absolutt gjort det. Han blir sikkert sur på deg for dette, men da får dere skikkelig sjans til å snakke om den ekle følelsen du går med. Han må jo oppsøke psykisk helse. Si du er glad i han og redd for han. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16

Å ville fjerne våpen er egentlig kun et middel for å komme nærmere en samtale om en tematikk dere begge har ungått, men som av ulike grunner ikke har lov til å eksistere i mellom dere som mennesker.

en samtale om tankene er løsningen.

helt forståelig at du er bekymret. 

AnonymBruker

Forstår deg godt! Mannen din høres ærlig talt ikke ut som om han er skikket til å eie våpen.

Jeg har selv drevet med pistolskyting som sport, men det er altså heeelt uaktuelt å ha noe som helst slags våpen hjemme. Og en jeger ville jeg heller aldri falt for, så jaktvåpen i heimen er et ikke-tema for meg.

Anonymkode: 8e740...791

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville aldri vært sammen en som eier våpen, ikke bra.

Anonymkode: ef417...a0f

Det er da mange som driver med jakt som har våpen. Det betyr ikke at de er potensielle mordere.

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker

Ring politiet anonymt. Så kommer de å tar de. Så slipper du å stå til ansvar at de blir vekk og samtidig holder ungene dine trygge. 

Helt tussete at du setter ungene dine i fare for husfreden. 

Anonymkode: 82fb1...00a

• Liker 15
  • Nyttig 3

Utrolig at folk kan komme med så bastante meninger når en har så ufattelig lite informasjon. Her vil en mengde faktorer korrigere hvordan dette fremstår. Blant annet.
Er dette våpen som er lovlig registrert, oppbevares ammunisjon, sikres de etter forskriftene, blir det brukt i jakt/sport, alvorlighets grad av den psykiske helse og masse andre faktorer. 

Er en oppriktig usikker ville jeg funnet en person så snakke med dette om, gjerne sin egen fastlege.  Men er dette ulovlig så stiller jo saken seg annerledes og de bør uansett andre faktorer enten registres lovlig eller destrueres. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Etter så mange trippeldrap som har skjedd. Jeg liker ikke at mannen min eier 6 våpen. Han har svak psykisk helse og har sitti med mørke tanker han aldri ville fortelle hva var til meg. Kan være selvmordstanker, det vet jeg ikke. Men hvordan kan jeg bestemme at han ikke får lov å ha det i hus? Det er arvet forresten. Vi har barn, hvis det har noe å si - strengere å ha våpen i hus? 

Anonymkode: 00837...d42

Dere har barn, selvfølgelig kan du bestemme! Hadde det vært jeg som hadde bestemt meg for dette i dag, hadde de vært rett ut … i dag. Du kan be om at du evt. passer på nøkkel til våpenskapet, eller at det flyttes til et familiemedlem/venn dere stoler på. Si at du er redd og ukomfortabel generelt pga. hvordan ting er der ute nå. Det er uansett ikke jakttid på lenge nå!

Er du bekymret, få de ut og sett deg og barna først. Bekymringene trenger ikke å være riktig, men det viktigste er å roe ned bekymringene! Ikke alle liker våpen i hus.

Anonymkode: fd307...d13

• Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (33 minutter siden):

Jeg syns det er merkelig med folk som har noe annet en jaktvåpen i huset. Kanskje ett ekstra hvis de syns det er artig å dra på skytebane. 6 våpen, hadde stusset selv. Er de forsvarlig oppbevart, våpenskap? Er de registrert?

Min far har bla. flere (lovlige) pistoler og revolver i hus, pga. han driver med skyting. Det er en interesse, og han skaffet de ikke pga. at han har bad intentions, liksom. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min far har bla. flere (lovlige) pistoler og revolver i hus, pga. han driver med skyting. Det er en interesse, og han skaffet de ikke pga. at han har bad intentions, liksom. 

Ja men det er jo det jeg mener, man må kunne forsvare og begrunne hvorfor man eier våpen x og y. Flere pistoler og revolvere høres ganske drøyt ut for min del, men hvis han virkelig brenner for det - fair enough. Hvis det derimot kun ligger der så hadde hjernen min begynt å kverne. Det er ikke som et ekstra par bukser man slenger bak i skapet og glemmer ut. Hadde personlig vært mer komfortabel med en som begynte med golf som midtlivskrise, men hver sin smak 😅 

Endret av Kullsyrevann
Skriveleif
  • Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men har han lov p ha de? Har han tatt "serfikat" ?

Er de låst inn riktig?

Jeg vet ikke hva han har. Mine står i skap og på loftet. Noen få er låst inn. Bare 3 av dem er registrert siden jeg bare har fått dem.

Anonymkode: f691e...993

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hva han har. Mine står i skap og på loftet. Noen få er låst inn. Bare 3 av dem er registrert siden jeg bare har fått dem.

Anonymkode: f691e...993

Da må du sikkert registrere dem, for det høres ulovelig ut. 

Anonymkode: b59a7...c27

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...