Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Melatonin barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søk det opp. Det er å få nok dagslys på øynene er det som produserer nok melatotinin i hjernen. Når det blir mørkt slipper hjernen ut melatonin.  Derfor er det utroligt viktigt å få nok dagslys og dempe belysningen før leggetid og unngå skjerm  som har blått  lys som er i dagslyset ute en stund før leggetid.  Jeg synes det er viktigere å ta hensyn til dette før man prøver melatonin. Tar man melatonin for lenge produserer hjernen mindre selv fordi den er nå vant med slippe å gjøre det selv pga melatoninen kroppen får gjennom tabletter. Dette kan være ulempen med melatonin tilskudd,  den mest vanlige bivirkningen  etter perioden på tilskudd kan ofte bli til enda mer søvnvansker fordi hjernen trenger tid til å registrere at den nå må produsere selv etter man har sluttet med tilskudd.  

Anonymkode: 2d965...21a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.18):

Snakk med lege først :) Mange som tror at melatonin ikke er farlig siden det er reseptfritt og tross alt bare er naturlig søvnhormon, men mye forskning som tyder på at det kan ha uheldige langtidsbivirkninger for barn som feks redusert fruktbarhet.

Fra lommelegen:

Vanlige bivirkninger:

Hodepine

Svimmelhet

Kvalme

Trøtthet

Hos barn er rastløshet også rapportert som en bivirkning

Sjeldne bivirkninger:

Kortvarig følelse av tristhet

Mild tremor

Mild angst

Mavekramper

Forvirring og desorientering

Lavt blodtrykk

Dyrestudier har blant annet vist at melatonin kan påvirke kjønnsutvikling og fruktbarhet hos pattedyr, men det er ikke undersøkt godt nok hos mennesker til å konkludere om dette er en potensiell bivirkninger for barn og unge. På grunn av uvissheten anbefales ikke langvarig bruk av melatonin, og spesielt jenter og unge kvinner bør være forsiktige med bruken.

Anonymkode: 8e1dd...cd3

Jeg selv har prøvd melatonin i ny å ne og jeg fikk rastløse føtter og for lavt blodtrykk og hjernetåke det gjorde min søvn verre.

Anonymkode: 2d965...21a

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker det, barnet har alltid slitt med å sovne. Barnet har andre diagnoser som trigges av lite søvn, så vi har fått i samråd med sykehus og bup. Ingen bivirkninger, ikke hangover ☺️

Anonymkode: 66b2f...ad8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.14):

Har et barn på 8 som har slitt med søvn hele livet. Har migrene ofte og det er ikke rart med søvnen. Noen som har erfaring med melatonin på barn? Blir de sløve/ trøtte dagen etter?

Anonymkode: 5fee6...d4c

ALLTID snakk med lege før du gir til barn!

Anonymkode: 91d92...0de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...