AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #1 Skrevet 14. april 2024 Har et barn på 8 som har slitt med søvn hele livet. Har migrene ofte og det er ikke rart med søvnen. Noen som har erfaring med melatonin på barn? Blir de sløve/ trøtte dagen etter? Anonymkode: 5fee6...d4c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Skrevet 14. april 2024 Snakk med lege først Mange som tror at melatonin ikke er farlig siden det er reseptfritt og tross alt bare er naturlig søvnhormon, men mye forskning som tyder på at det kan ha uheldige langtidsbivirkninger for barn som feks redusert fruktbarhet. Fra lommelegen: Vanlige bivirkninger: Hodepine Svimmelhet Kvalme Trøtthet Hos barn er rastløshet også rapportert som en bivirkning Sjeldne bivirkninger: Kortvarig følelse av tristhet Mild tremor Mild angst Mavekramper Forvirring og desorientering Lavt blodtrykk Dyrestudier har blant annet vist at melatonin kan påvirke kjønnsutvikling og fruktbarhet hos pattedyr, men det er ikke undersøkt godt nok hos mennesker til å konkludere om dette er en potensiell bivirkninger for barn og unge. På grunn av uvissheten anbefales ikke langvarig bruk av melatonin, og spesielt jenter og unge kvinner bør være forsiktige med bruken. Anonymkode: 8e1dd...cd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakk med lege først Mange som tror at melatonin ikke er farlig siden det er reseptfritt og tross alt bare er naturlig søvnhormon, men mye forskning som tyder på at det kan ha uheldige langtidsbivirkninger for barn som feks redusert fruktbarhet. Fra lommelegen: Vanlige bivirkninger: Hodepine Svimmelhet Kvalme Trøtthet Hos barn er rastløshet også rapportert som en bivirkning Sjeldne bivirkninger: Kortvarig følelse av tristhet Mild tremor Mild angst Mavekramper Forvirring og desorientering Lavt blodtrykk Dyrestudier har blant annet vist at melatonin kan påvirke kjønnsutvikling og fruktbarhet hos pattedyr, men det er ikke undersøkt godt nok hos mennesker til å konkludere om dette er en potensiell bivirkninger for barn og unge. På grunn av uvissheten anbefales ikke langvarig bruk av melatonin, og spesielt jenter og unge kvinner bør være forsiktige med bruken. Anonymkode: 8e1dd...cd3 Ts Ja alle de vanlige symptomene der får barnet også fordi det ikke sover og får migrene. Flere ganger i uka hemmer det livet til barnet. Det er oppkast og hodepine, trøtthet, dårlig humør etc. Anonymkode: 5fee6...d4c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 Min tiåring bruker det fast, et par dråper hver kveld. Vi gikk fra fire timer leggetid til tjue minutter, aldri merket noen bivirkninger. Hjelper kun på innsovning, ingenting merkbart dagen etter. Barnet har adhd og autisme, derav søvnvansker hele livet. Anonymkode: 542ab...172 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 Min startet med melantonin (3mg) som en del av utredning. Dette for å dempe søvn som en faktor. Vi har utelukkende hatt positiv effekt av det. Jeg tar det til og med selv når jeg merker ar søvn kan bli et problem. Ingen døsighet dagen etter. Heller motsatt som en følge av bedre søvn. Jeg vil råde dere til å prøve. Alternativene har flere bakdeler enn melantonin. Det kan være lurt å ta pauser i helgene. Lytt til hva legen sier så er dere på den sikre siden. Anonymkode: ea088...f8e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har et barn på 8 som har slitt med søvn hele livet. Har migrene ofte og det er ikke rart med søvnen. Noen som har erfaring med melatonin på barn? Blir de sløve/ trøtte dagen etter? Anonymkode: 5fee6...d4c Du bør ikke gi barnet noe for søvn uten at legen har sagt det. (Med eller uten resept) Anonymkode: 96fab...ca4 2
Sofakona Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har et barn på 8 som har slitt med søvn hele livet. Har migrene ofte og det er ikke rart med søvnen. Noen som har erfaring med melatonin på barn? Blir de sløve/ trøtte dagen etter? Anonymkode: 5fee6...d4c Regner med at dere har tatt blodprøver,ct eventuelt mr? 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 Eldste barnet vårt fikk melatonin av en lege på bup. Da hadde hen slitt med å få sove såpass lenge at deg gikk ut over psyken, kroppen og skolen. Gikk på det et par år og nå klarer hen seg uten. Fikk ikke noen bivirkninger, men kunne oppleve liten hangover hvis hen tok større dose. Jeg ville absolutt vurdert melatonin hvis barnet sliter og får konsekvenser av dårlig søvn. Men ville ha konsultert legen tror jeg, ihvertfall hvis dere går til en spesialist/migrenelege Anonymkode: 9ca3a...050 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Skrevet 14. april 2024 Mitt barn fikk livet endret totalt av melatonin, og lærte å sove på den måten. Så ble vi kritisert av ufaglærte som mente konsentrasjonsproblemer kom av melatonin, og vi jobbet knallhardt for å slutte. Det endte med at barnet ble MYE dårligere på dagtid, og barnelege kritiserte oss senere for å utsette barnet for noe så forferdelig som å få alt for lite søvn. Moral of the story; Fastleger og andre generalister er veldig redd for langtidsbruk av melatonin, barneleger og søvnforskere er ikke. Barn er jo også forskjellige, men hverken barnet eller jeg har hatt bivirkninger av melatonin, men har sett at barnet har virkning av mye lavere dose enn 3 mg også, så det kan jo være verdt å prøve seg litt frem. Men snakk med en barnelege, få resept, og så kjøper du de reseptfrie dråpene uansett, fordi de er mye enklere å måle opp Anonymkode: 271cc...847 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har et barn på 8 som har slitt med søvn hele livet. Har migrene ofte og det er ikke rart med søvnen. Noen som har erfaring med melatonin på barn? Blir de sløve/ trøtte dagen etter? Anonymkode: 5fee6...d4c Medisinske råd får man hos lege - ikke kvinneguiden. Og særlig ikke til barn. For noen har melatonin god effekt, for andre ikke. Kanskje bedre å finne roten til problemet. Anonymkode: 347d0...37c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Skrevet 14. april 2024 Mitt barn har brukt melatonin nå i 3 år. Den har vi fått på resept av lege, og det har endret livet vårt totalt. Vi har egentlig tenkt å slutte snart ettersom ungen har endelig fått fin døgnrytme. Vårt barn har ikke fått noe bivirkninger av det. Snakk med lege så ordner det seg nok. Anonymkode: 5b57e...459
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #12 Skrevet 14. april 2024 Ts Til alle som mener jeg må snakke med lege om det og ikke kvinneguiden. Selvfølgelig skal jeg ikke starte med det uten å konferere med lege. Men jeg vil også presisere at om jeg ikke hadde googla og faktisk også lest mye forum hadde barnet mitt aldri fått en annen diagnose det også har. Hverken barnelegER eller fastlege var inne på tanken før jeg ganske bestemt fikk de til å sjekke. Å stole blindt på at helsevesenet skal finne ut alt det gjør jeg ikke. Det var godt og høre at flere her har gode erfaringer med dette og at barnet faktisk ikke blir sløvt dagen derpå. Anonymkode: 5fee6...d4c 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #13 Skrevet 14. april 2024 Mitt barn går på 1 mg, det holder. Du kan også teste 0.5 mg. Minst mulig dose, bare nok til å få jobben gjort. Anonymkode: c3658...27a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #14 Skrevet 15. april 2024 Melatonin er et hormon noen mangler/ikke produserer nok av. Det er ikke reseptbelagt. husk at melatonin kun hjelper på innsovning, ikke for å holde søvnen gjennom natten. Det må også brukes riktig for å ha effekt. Anonymkode: 48b13...361 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #15 Skrevet 15. april 2024 Hvordan er søvnhygiene, kosthold og aktivitet? Ville sette nøye på dette før jeg vurderte melatonin. Anonymkode: 90d65...f43 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #16 Skrevet 15. april 2024 Har en på 12 som bruker dette. Hun sier det er litt vanskeligere å komme seg opp om morgenen, at hun blir litt mer groggy. Jeg tror det kommer av at søvnen er bedre gjennom natten rett og slett. Ta det opp med legen før dere prøver. Selv om melatonin ikke er farlig skal man aldri gi det til barn uten anbefaling fra lege. Vår hadde store innsovningsvansker og hadde hatt det hele livet før hun til slutt fikk diagnosen adhd og bup anbefalte oss melatonin. Anonymkode: 75fdc...3c7
kjærring Skrevet 15. april 2024 #17 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har et barn på 8 som har slitt med søvn hele livet. Har migrene ofte og det er ikke rart med søvnen. Noen som har erfaring med melatonin på barn? Blir de sløve/ trøtte dagen etter? Anonymkode: 5fee6...d4c snakk med lege. og les deg opp før du prøver melatonin. nå sier du ingenting om hva dere har prøvd eller hvilke undersøkelser som har blitt gjort. selv om melatonin er et naturlig hormon, så betyr det ikke at det er uten bivirkninger og senskader
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #18 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Melatonin er et hormon noen mangler/ikke produserer nok av. Det er ikke reseptbelagt. husk at melatonin kun hjelper på innsovning, ikke for å holde søvnen gjennom natten. Det må også brukes riktig for å ha effekt. Anonymkode: 48b13...361 Det er ganske nylig de begynte å selge melatonin uten resept. For barn så bør alltid lege konsulteres. For visse diagnoser, som ADHD, så får man melatonin på blå resept. Det skrives også ut på hvit resept, og da får man annen boks enn hva som selges fritt. Tror det er bare opp til 1 mg som selges uten resept. Anonymkode: c3658...27a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #19 Skrevet 15. april 2024 Det finnes forskjellige typer sovemidler: vallegan, alimemazinevolan, melatonin Men også vektdyner, saueskinn, ulldyner, og annet som kan hjelpe. Her fungerer ingenting spesielt lenge eller særlig effektivt. Anonymkode: a729e...3c2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #20 Skrevet 15. april 2024 On 4/14/2024 at 8:23 PM, AnonymBruker said: Min tiåring bruker det fast, et par dråper hver kveld. Vi gikk fra fire timer leggetid til tjue minutter, aldri merket noen bivirkninger. Hjelper kun på innsovning, ingenting merkbart dagen etter. Barnet har adhd og autisme, derav søvnvansker hele livet. Anonymkode: 542ab...172 Samme erfaring her. Ingen diagnose, men slitt med søvn hele livet. Anonymkode: e13e4...3e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå