Gå til innhold

Overgangsalder - angst om natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47 år og i overgangsalder. Jeg sliter med angstanfall på natt, det er helt forferdelig å våkne og kjenne at angsten hugger til og tankekjøret starter. Sovner lett om kvelden, men våkner stort sett kl 01-02 tiden, og ligger da våken resten av natten. Blir gal av dette!🙈 Er det noen som har fått hjelp for dette? Medikament, Sobril el?

Anonymkode: 47735...02c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hormontilskudd.

Anonymkode: 29833...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hormontilskudd.

I følge min fastlege er det for tidlig å starte med hormontilskudd…..

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du mye pepsi-max, cola, kaffe eller andre koffeinholdige drikker?
Prøv i så fall å kutte koffein helt en periode, å se om det hjelper.

Anonymkode: 613dd...e1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det når du har såpass plager?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kom deg til en kvinnelig gynekolog som kan dette!

Jeg kan anbefale Askergynekologen på det varmeste, de forstår seg på dette ❤️ 

Anonymkode: 98c80...1a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke kaffe/Pepsi, har prøvd å kutte ut meieriprodukter, trener jevnlig osv. men jammen kom den forbaskede angsten likevel☹️ Har skjønt det slik at i starten av overgangsalderen så er man østrogendominant, og at det er derfor blodprøver kommer tilbake «normale»?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor i all verden kan fastlegen si at det er for tidlig? Trodde hormonforandringene som kom med overgangsalderen var assosiert med beinskjørhet, demens m.m. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hetetokter (enda….) og jeg tror at det er grunnen til at fastlege ikke tar det helt på alvor. Har inntrykk av at hetetokter må man ha før en kan få hjelp😬

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke hetetokter (enda….) og jeg tror at det er grunnen til at fastlege ikke tar det helt på alvor. Har inntrykk av at hetetokter må man ha før en kan få hjelp😬

Så gammeldags holdning! Typisk kvinnefiendtlig "dette må du bare tåle" holdning. 

Hvorfor skulle man ikke prøve ut noe så enkelt som hormoner? Det har nærmest innen farlige bivirkninger (dette med kreft er tilbakevist) 

Anonymkode: 2ba7d...108

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke for tidlig med hormontilskudd om du har kommet i overgangsalderen. 

Men fastleger er ofte dårlige på dette, gå til en gynekolog!

Anonymkode: 9768e...534

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg går på både antidepressiva og hormoner i overgangsalder nå. Sliter med angst, depresjon 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom deg til en kvinnelig gynekolog som kan dette!

Jeg kan anbefale Askergynekologen på det varmeste, de forstår seg på dette ❤️ 

Anonymkode: 98c80...1a4

I alle dager? bor alle brukerene av KG i Osloområdet?

Anonymkode: e2bfb...073

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så gammeldags holdning! Typisk kvinnefiendtlig "dette må du bare tåle" holdning. 

Hvorfor skulle man ikke prøve ut noe så enkelt som hormoner? Det har nærmest innen farlige bivirkninger (dette med kreft er tilbakevist) 

Anonymkode: 2ba7d...108

Det er den helsikens studien fra 20 år tilbake som er skyld i dette. Så en dokumentar om det å fikk helt sjokk over hvor mange som må trygle seg til hormonpreparater. Hadde null peiling. Plutselig var det koblet til kreft og demens. Bare tull... Det er visstnok kombinasjon av gestagen og østrogen som øker sjansen for brystkreft, ikke østrogen i seg selv. Og fordelene med å få hormonene i vater nuller ut mye av risikofaktorene med å begynne med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå til fastlegen når du kommer i overgangsalderen, gå til gynekolog.

Anonymkode: 05cd2...cae

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Molly 4.5 år skrev (På 14.4.2024 den 21.55):

Jeg går på både antidepressiva og hormoner i overgangsalder nå. Sliter med angst, depresjon 

Trener du? Spiser du mye sunn og god mat? Er du ute hver dag?

Anonymkode: a55cf...557

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 21.37):

hvis fastlegen er så "enkel" og gammledags, når all moderne vitenskap sier det er BRA å begynne med hormoner, ja da lyver du på deg de hetetoktene. Si de kommer mest om nettene og du får ikke sove. IKKE få kun resept på plaster, gel eller spray for det er ofte leveringsproblemer. Få på det, men få i tillegg på tabletter, f.eks novofem i nå i starten :)

Anonymkode: cbd74...6af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvis fastlegen er så "enkel" og gammledags, når all moderne vitenskap sier det er BRA å begynne med hormoner, ja da lyver du på deg de hetetoktene. Si de kommer mest om nettene og du får ikke sove. IKKE få kun resept på plaster, gel eller spray for det er ofte leveringsproblemer. Få på det, men få i tillegg på tabletter, f.eks novofem i nå i starten :)

Anonymkode: cbd74...6af

TS her. Jeg gjorde akkurat som du skriver; jeg løy om hetetokter…… fikk plaster og all min nattangst er borte!!! Fy fader så surt det er at leger har så lite kunnskap om kvinnehelse, det er til å gråte av🙈

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skammelig at så mange leger ikke har nok kunnskap om kvinnehelse. 
prøv å finn deg en lege på privatklinikk som kan kvinnehelse. 

Anonymkode: fbc36...262

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...