Gå til innhold

Varslet legevakt om en som er akutt psykisk dårlig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei har nå siden før helgen varslet legevakt om en person som er suicidal og sliter veldig og trenger hjelp, vi er flere som har meldt bekymring til legevakten ang vedkommendes mentale helse, de sier de skal ta kontakt, men ingenting blir gjort. Jeg er bekymret for at det går for langt før vedkommende får hjelp. Jeg er så fortvilet. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 75c30...8e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei har nå siden før helgen varslet legevakt om en person som er suicidal og sliter veldig og trenger hjelp, vi er flere som har meldt bekymring til legevakten ang vedkommendes mentale helse, de sier de skal ta kontakt, men ingenting blir gjort. Jeg er bekymret for at det går for langt før vedkommende får hjelp. Jeg er så fortvilet. Hva kan jeg gjøre?

Er du med vedkommende? 

Anonymkode: d9dd8...822

AnonymBruker
Skrevet

Er du med vedkommende? 

Ikke akkurat nå, men jeg snakker mye med Hen på telefonsamtale.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

🐔🐓

Anonymkode: 595b4...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet 

Anonymkode: 0241b...d89

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er praktisk mulig for deg, så tilby å bli med hen. Det hjelper nesten alltid å få støtte.

Si at du ikke vil la vedkommende være alene fordi det oppleves som utrygt.

Evt ring ambulanse. Da må hun låse opp døra.. 💕

Anonymkode: b019c...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Ring ambulanse eller politi 

Anonymkode: 62119...412

Skrevet

:gruppeklem:

Så bra at du bryr deg! 💕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke akkurat nå, men jeg snakker mye med Hen på telefonsamtale.

Ts

Kan du reise bort til hen også kontakte hjelp? Eventuelt bli med på legevakt og prate med legen for hen? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du selv er årsaken til at legevakten ikke reagerer ts? 

Anonymkode: dc55a...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du selv er årsaken til at legevakten ikke reagerer ts? 

Jeg vet oppriktig ikke, har ikke så veldig mye kunnskap om mental helse.

Skrevet

Ring politi. Burde blitt innlagt og gå hjelp 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er praktisk mulig for deg, så tilby å bli med hen. Det hjelper nesten alltid å få støtte.

Si at du ikke vil la vedkommende være alene fordi det oppleves som utrygt.

Evt ring ambulanse. Da må hun låse opp døra.. 💕

Anonymkode: b019c...2f1

Jeg har tilbudt hen å bli med ned på legevakten sammen, men hen nekter og ønsker ikke å snakke med en lege. Prøver så godt jeg kan.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor du TS bor, men mange steder finnes det en PAM - (Psykiatrisk akuttmottak) som ofte har bedre kompetanse på psykisk sykdom enn den ordinære Legevakten.  Jeg ville ringt dit og fått veiledning.

Anonymkode: 1b606...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis legevakten ikke tar dere på alvor så ring amk hvis dere tenker det er fare for liv og helse. Hvis hun takker nei til LV og sier alt er bra så vil de bare be henne ta kontakt ved behov. Det er kun lov å bruke tvang hvis det er akutt fare for liv og helse, så hvis det er det som er saken så må dere være ekstremt tydelige på det når dere ringer Amk. 
Ellers kan man takke brukerorganisasjoner for at det er så å si umulig å få lagt inn klin psykotiske folk på tvang. De har fått for seg at all tvang er feil.  Har selv en bekjent som nå i flere mnd har vært psykotisk, men som man ikke får tvangsinnlagt. Vedkommende ødelegger alle vennskap, henger ut folk og kommer med grove utlevering og beskyldning mot enkelt personer, sløser bort alle pengene sine, betaler ikke regninger. Det verste er at alt foregår offentlig på Facebook, så jeg syns synd i vedkommende når psykosen letter. 

Anonymkode: 27739...9d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (9 minutter siden):

Ring politi. Burde blitt innlagt og gå hjelp 

Politi? 

Hvorfor mener du politi er de rette å kontakte?

Spør for en venn

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis legevakt ikke reagerer kan det være en grunn, feks at vedkommende er en de kjenner fra før og ikke tror akutt hjelp vil hjelpe vedkommendes tilstand nå, selv om dere tett på tror det. 

Anonymkode: 4e0d6...25c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Politi? 

Hvorfor mener du politi er de rette å kontakte?

Spør for en venn

Politi er de eneste som kan bistå i en tvangsinnleggelse. Så ring politi, så koordinerer de med ambulanse

Anonymkode: 9f18d...77a

• Liker 2
Skrevet

Enkleste løsningen er å være tilstede for personen, så bestilles det hastetime hos fastlegen så fort kontoret åpner. Så drar hen inn (helst med noen, deg kanskje?) også kan det vurderes om vedkommende burde innlegges. Det er veldig vanskelig å få hjelp på stedet med mindre personen aktivt er i ferd med å ta livet sitt. Det er begrenset hva legevakten kan gjøre, ring politiet hvis det er akutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tilbudt hen å bli med ned på legevakten sammen, men hen nekter og ønsker ikke å snakke med en lege. Prøver så godt jeg kan.

Og der har du svaret ditt, hvis vedkommende ikke ønsker å snakke med lege så er det faktisk ikke så mye legevakten får gjort. De kan ringe vedkommende og tilby time, får de nei må de forholde seg til det. 

Anonymkode: 55796...1d5

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...