Gå til innhold

Sliter så med knærne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 39 år, og det begynte med småverk i knærne for noen år siden, på og av. (Har ikke hatt noen utløsende skade.)

Så begynte det ene kneet og lage klikkelyder. Ble værre, og mer vondt. Tok mr som viste degenerativ ruptur. Prøvde å trene det opp over flere mnd, men virket som styrke på beina med vekter, gjorde det værre enn uten/lav vekt (f.eks beinpress.) Opererte bort en liten flapp som gjorde at kneet nesten låste seg, og gjorde veldig vondt.

Det andre kneet har og begynt å verke mer, og det første, som jeg opererte, verker og av og til. Både når jeg er i ro, og ved bevegelse. Men det er på og av. Er så redd for hvordan det kan utvikle seg.😢 Har vært hos fysio, kiropraktor osv. Kan dette stamme fra korsryggen? Er veldig stov der, vært i mange år. Har muskelspenninger i hele kroppen pga stress/psykisk. Tøyer, gjør øvelser, men det blir ikke bedre. Hva kan jeg gjøre nå? Blir så fortvilet hvis dette bare skal bli værre.

Anonymkode: 081d2...982

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm.... det høres ut som slitasjegikt. Snakk med fastlegen din, ta noen nye røntgenbilder av knærne (og kanskje ryggen også) finner han/dem ikke noe så be om å bli henvist videre til en spesialist som er dyktig på dette med ledd og kjelett. Jeg ble henvist til Aleris da dem ikke fant ut hva som feilte min rygg, det viste seg at jeg hadde skiveprolaps.

Anonymkode: 12d46...a34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hmm.... det høres ut som slitasjegikt. Snakk med fastlegen din, ta noen nye røntgenbilder av knærne (og kanskje ryggen også) finner han/dem ikke noe så be om å bli henvist videre til en spesialist som er dyktig på dette med ledd og kjelett. Jeg ble henvist til Aleris da dem ikke fant ut hva som feilte min rygg, det viste seg at jeg hadde skiveprolaps.

Anonymkode: 12d46...a34

Jeg har tatt mr av ryggen to ganger med noen års mellomrom, men det viste ikke noe. 
Tok mr av det ene kneet for ca ett år siden. Viste degenerativ ruptur, i tillegg til denne flappen jeg fjernet. 
Kunne sikkert tatt mr av drt andre kneet og. Men det jeg bare får beskjed om er opptrening. Og jeg har jo drevet med det ganske lenge. Det er på innsiden jeg hadde meniskruptur, men jeg kjenner verking rundt om i hele kneet. Og i dag da jeg gikk tir fikk jeg vondt på yttersiden. Aldri hatt før.😕

Skrevet

Høres ut som slitasje på knærne. Jeg hadde det slik og mr viste bein mot bein på høyre og hadde litte granne mindre skader på venstre. Satte inn helprotese I høyre kne i alder 48 ifjor og skal nå sette inn helprotese I venstre. 

AnonymBruker
Skrevet
Molly 4.5 år skrev (51 minutter siden):

Høres ut som slitasje på knærne. Jeg hadde det slik og mr viste bein mot bein på høyre og hadde litte granne mindre skader på venstre. Satte inn helprotese I høyre kne i alder 48 ifjor og skal nå sette inn helprotese I venstre. 

Har lest at du har hatt mye plager med protese. Har du det fortsatt? Min store skrekk er at jeg skal slute med dette mer og mer resten av livet. Er ikke overvektig. Og er avhengig av å kunne bevege meg. Blir så stiv og vond i rygg og overalt av å være i ro.

AnonymBruker
Skrevet

Gå ned i vekt?

Anonymkode: 91789...12b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er 39 år, og det begynte med småverk i knærne for noen år siden, på og av. (Har ikke hatt noen utløsende skade.)

Så begynte det ene kneet og lage klikkelyder. Ble værre, og mer vondt. Tok mr som viste degenerativ ruptur. Prøvde å trene det opp over flere mnd, men virket som styrke på beina med vekter, gjorde det værre enn uten/lav vekt (f.eks beinpress.) Opererte bort en liten flapp som gjorde at kneet nesten låste seg, og gjorde veldig vondt.

Det andre kneet har og begynt å verke mer, og det første, som jeg opererte, verker og av og til. Både når jeg er i ro, og ved bevegelse. Men det er på og av. Er så redd for hvordan det kan utvikle seg.😢 Har vært hos fysio, kiropraktor osv. Kan dette stamme fra korsryggen? Er veldig stov der, vært i mange år. Har muskelspenninger i hele kroppen pga stress/psykisk. Tøyer, gjør øvelser, men det blir ikke bedre. Hva kan jeg gjøre nå? Blir så fortvilet hvis dette bare skal bli værre.

Høres ut som artrose? 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (24 minutter siden):

Høres ut som artrose? 

Jeg sa til ortopeden at jeg hadde verking i hvile også, og han sa at jeg kan få artrose senere. Det er vel slitasje nå, og da blir det jo bare verre og verre. Føler ikke treningen virker. Og det er så kjedelig med rehabøvelser.. 

Er ikke overvektig.

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Har det akkurat likt med mine knær. Er håpløst. Hatt vondt siden 2019 med knærne. Ortoped mener jeg er for ung til å ha slitasjeskader. Fastlege mener det er min bekhterev. Men de blir bare verre. Jo mer jeg gjør jo vondere gjør de ved hvile på slutten av dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lest at du har hatt mye plager med protese. Har du det fortsatt? Min store skrekk er at jeg skal slute med dette mer og mer resten av livet. Er ikke overvektig. Og er avhengig av å kunne bevege meg. Blir så stiv og vond i rygg og overalt av å være i ro.

Har fortsatt problemer med protesekneet, men det er ikke så smertefullt lengre. Det gnager når jeg går. Men har bestemt at jeg tar venstre bein og. Det kan da ikke gå galt to ganger for meg!!! Jeg er avhengig av å gå i hverdagen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...