AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #1 Skrevet 14. april 2024 Har 10 000kr som jeg ikke har "brukt" for. Har en veldig grei buffer på sparekonto allerede. Er det vits å sette 10k i fond? Kan pengene øke med en grei sum innen 5 år? Og hvilket fond bør jeg gå for? Helst lite risiko. Anonymkode: 69bdf...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Skrevet 14. april 2024 10 000 er absolutt vits å spare i fond. Men 5 års tidshorisont er kanskje litt kort Anonymkode: d8dba...fd1 3 1
Buddhahode Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 Startet med 200 kr i måneden på fondsparing, nå har jeg 150 000 kr. Blir penger til slutt! 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 Buddhahode skrev (2 minutter siden): Startet med 200 kr i måneden på fondsparing, nå har jeg 150 000 kr. Blir penger til slutt! Hvor mange år? Anonymkode: 060df...0b9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 Jeg hadde 125 000 på fond i mars som nå er blitt 150 000. Fond kan vokse fort. Anonymkode: 68874...17d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 jeg satte inn 18 i 2021, og har nå nesten 30 på kontoen. Så litt vits er det! Anonymkode: 076f8...209
Buddhahode Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange år? Anonymkode: 060df...0b9 5-6 år, har økt sparingen underveis.
Schmuhu Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har 10 000kr som jeg ikke har "brukt" for. Har en veldig grei buffer på sparekonto allerede. Er det vits å sette 10k i fond? Kan pengene øke med en grei sum innen 5 år? Og hvilket fond bør jeg gå for? Helst lite risiko. Anonymkode: 69bdf...b0b I motsetning til alle de andre som skriver her så mener jeg nei og at det ikke er vits. Du burde ha pengene på en sparekonto. Hvorfor? Fondssparing er langsiktig sparing. Om du velger en global indeksfond med lave kostnader og forholdsvis lite risiko, så burde du spare minst 10 år, helst 15 år eller mer. Det er tiden du er investert som senker risikoen for tap. Det er også tiden dvs. risiko tatt over tid som skaper avkastning. Du sier at du ønsker å spare i 5 år. Det er for lite tid for fondssparing. Du kan ha flaks. Men du kan også ha uflaks. Risikoen med kun 5 år på bok er for høy for deg. Du burde vurdere en sparekonto med fastrente for å øke litt på renteinntektene. Lykke til med sparing! Schmuvu Endret 14. april 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Skrevet 14. april 2024 Jeg lot 500k stå på sparekonto i flere år. I går først la jeg litt av det inn på fond. Med tanke på inflasjon og alle råd og tips, innser jeg at det er dumskap å la pengene bare stå på en vanlig sparekonto med lav rente. Globale indeksfond, sats på det. Langsiktig sparing må det være da, isåfall. Anonymkode: 223d5...809
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #10 Skrevet 15. april 2024 Schmuhu skrev (8 timer siden): I motsetning til alle de andre som skriver her så mener jeg nei og at det ikke er vits. Du burde ha pengene på en sparekonto. Hvorfor? Fondssparing er langsiktig sparing. Om du velger en global indeksfond med lave kostnader og forholdsvis lite risiko, så burde du spare minst 10 år, helst 15 år eller mer. Det er tiden du er investert som senker risikoen for tap. Det er også tiden dvs. risiko tatt over tid som skaper avkastning. Du sier at du ønsker å spare i 5 år. Det er for lite tid for fondssparing. Du kan ha flaks. Men du kan også ha uflaks. Risikoen med kun 5 år på bok er for høy for deg. Du burde vurdere en sparekonto med fastrente for å øke litt på renteinntektene. Lykke til med sparing! Schmuvu Gjennom de siste 60 årene er det ekstremt få årstall du kan peke på der fondet ikke har vokst betydelig i løpet av en femårsperiode. Selv da Korona traff var det bare 2-3 måneder før fondene mine skjøt i været igjen. Om det var penger det var helt nødvendig at jeg har på et gitt punkt i tiden så ville jeg droppet fond. Men om man kan utsette å ta ut vil det alltid lønne seg å gå inn i fond fremfor å la penger stå på konto. Anonymkode: 3f3da...7a1 1
Schmuhu Skrevet 15. april 2024 #11 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjennom de siste 60 årene er det ekstremt få årstall du kan peke på der fondet ikke har vokst betydelig i løpet av en femårsperiode. Selv da Korona traff var det bare 2-3 måneder før fondene mine skjøt i været igjen. Om det var penger det var helt nødvendig at jeg har på et gitt punkt i tiden så ville jeg droppet fond. Men om man kan utsette å ta ut vil det alltid lønne seg å gå inn i fond fremfor å la penger stå på konto. Anonymkode: 3f3da...7a1 Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon) ha en fin avkastningstrekant som viser dette veldig bra. På høyre siden ser du året du kjøper og nederst året du selger. De diagonale, hvite linjer markerer hvert 5. år. Ser du hvor mye rødt det er der oppe i tidsrommet 0 år til 5 år? Kriser kan plutselig vare lenge. Ingen som vet når neste krisen rammer. Det kan skje i morgen. Og hovedproblemet er ikke nødvendigvis at det gikk ned, men hvor mye det faktisk gikk ned. Ikke minst hvor mange år det tar å innhente tapet. Må Ts plutselig realisere pengene så blir det et kjempeproblem. Ts snakket om å redusere risiko. Og om tidsperspektivet. AnonymBruker skrev (16 timer siden): (...) innen 5 år (...) Helst lite risiko. Og om du ønsker å redusere risiko i en global indeksfond, så må du være investert lenge. Etter 15 år, hvor mye rødt ser du her? Nettopp! Ts burde ikke investere i fond med kun 5 år tid, basert på tallene de siste 60 årene. Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå