Gå til innhold

Reise til utlandet. Spørsmål om flyplass regler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Skal ut på reise neste helg. Reisen har 3 mellomlandinger. Den starter på Flesland. Så Oslo,så Doha. Til slutt Dubai! Flyreisen er kjøpt hos Quatar Airways. Likevel ser jeg første fly er med SAS (Resten er med Quatar Airways)

Spørsmålet mitt er siden jeg starter på Flesland og så videre til Oslo. Er dette da en innenlandsreise? Så skal jeg ta ut bagasjen igjen i Oslo,og sjekke inn på nytt videre til utland?

Er det noe vekt grense for håndveske?

Kan jeg ta med mat gjennom sikkerhetskontrollen?

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 6645f...197

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vekt og størrelse sjekker du med hvert flyselskap. Ja, du må sjekke ut bagasje og sjekke inn på nytt Oslo. Mat går ikke gjennom kontrollen, kjøp etter kontrollen. 

Anonymkode: 2466f...39f

Skrevet (endret)

2 mellomlandinger er det vel? :)

Når du sjekker inn i Bergen,så ser du hvor langt bagasjen skal. Står det OSL på,så skal du ta den ut i Oslo. Står det Dubai hva nå den koden er,så skal du bare gå på transfer på Gardermoen. Du kan vel også spørre der du sjekker inn. Bare å gå i en SAS skranke.

Vet ikke vekt for håndveske. Men har du annen håndbagasje i tillegg er den sikkert 7-10kg eller noe sån.

Endret av Fant80
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat kan tas gjennom sikkerhetskonrollen, med minde det er noe flytende eller veldig mye smøbart. Drikke går ikke.

Anonymkode: 38add...7d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bagasjen sjekkes inn helt frem, med mindre du har bestilt i to omganger. Dette ser du også når du skriver ut bagasjelapp.

Man kan ta med seg mat så lenge den ikke regnes som flytende, så brødskiver går f.eks. helt fint. Du må sjekke hva du kan ta med deg til forskjellige land, siden de kan ha regler for å beskytte landet mot f.eks.  sykdommer (menneske-, plante- og dyre-). 

Bagasjereglene varierer fra flyselskap til flyselskap,  men håndveske går nok helt bra. Men anbefaler heller en liten sekk, slik at du får med deg et skift eller to og tannbørste etc. Kjekt å ha det viktigste,  i tilfelle bagasjen ikke kommer frem samtidig med deg. 

Anonymkode: f871c...921

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 17.11):

Hei:)

Skal ut på reise neste helg. Reisen har 3 mellomlandinger. Den starter på Flesland. Så Oslo,så Doha. Til slutt Dubai! Flyreisen er kjøpt hos Quatar Airways. Likevel ser jeg første fly er med SAS (Resten er med Quatar Airways)

Spørsmålet mitt er siden jeg starter på Flesland og så videre til Oslo. Er dette da en innenlandsreise? Så skal jeg ta ut bagasjen igjen i Oslo,og sjekke inn på nytt videre til utland?

Er det noe vekt grense for håndveske?

Kan jeg ta med mat gjennom sikkerhetskontrollen?

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 6645f...197

Jeg fløy med QA fra annen flyplass en OSL for et par måneder siden. 
Jeg TROR du ikke må hente ut bagasjen på OSL på vei ned, men jeg er ikke 100% sikker siden jeg hadde en stopover i Oslo på 24 timer. MEN du må det på vei hjem. Da må du ta med bagasjen gjennom tollen og sjekke den inn på nytt. Du har samme vektgrense på hele reisen, dvs hvis du har 25/30kg med QA (kommer an på billetten din), har du det også på innenlandsreisen, som vanligvis har 23kg. 
QA er strenge på håndbagasje, all håndbagasje veies og tagges ved innsjekk. Tror det er maks 8 kg til sammen (for begge de to enhetene du kan ta med til sammen), sjekk billetten din. 
Du kan ta med mat, men det kan ikke være flytende. 

Anonymkode: e6ad5...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...