Gå til innhold

Reaktivering av kyssesyken? Erfaringer? Kan det diagnostiseres med blodprøver? Long covid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) 

Jeg hadde nylig det jeg tror var 3. runde med covid. I likhet med tidligere var forløpet forholdsvis mildt, men langvarig. Først etter 3 uker tok jeg sjansen på to veldig rolige treningsøkter, men kroppen responderte ikke bra, så jeg gav meg på det. Forsøkte en ny økt etter 1 1/2 uke, men samme utfall. Forsøkte en ny økt i går og det som før sykdommen var en veldig rolig økt var en veldig tung økt.

Kjenner på nedsatt allmenntilstand, lite energi, kvalme og en litt rar følelse i halsen. Er på jobb om dagen, men det er tunge dager. 

Har hørt at kyssesyken kan bli reaktivert i enkelte tilfeller, så begynner nå å frykte at det kan være det som skjedd. Eller rett og slett "long covid".

Hvis det er kyssesyken som er tilbake vet noen om dette kan diagnostiseres med blodprøver når man alt har hatt det en gang før?

Tenker en tur til legen til uken om det ikke gir seg snart, men synes alltid det er greit å høre hvilke erfaringer andre også har siden dette kanskje ikke er helt vanlig.

Anonymkode: aadc2...f91

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du blir frisk av kyssesyken må du holde deg unna trening og hard fysisk aktivitet noen mndr etterpå...ellers kan du bli dårlig igjen. Du kan ende opp med varig utmattelse(ME), min søster har vært dårlig siden 2019. Hadde kyssesyken 2 ganger, startet med trening igjen for raskt.

Anonymkode: cf37e...00f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du blir frisk av kyssesyken må du holde deg unna trening og hard fysisk aktivitet noen mndr etterpå...ellers kan du bli dårlig igjen. Du kan ende opp med varig utmattelse(ME), min søster har vært dårlig siden 2019. Hadde kyssesyken 2 ganger, startet med trening igjen for raskt.

Anonymkode: cf37e...00f

Ja, det er litt det jeg er redd for. Har hatt tre rolige treningsøkter, men egentlig har de blitt tyngre for hver gang nå. Motsatt av hva man skulle forvente.

Vet du hvordan din søster fikk diagnosen andre gang? Kan det diagnostiseres med blodprøver når man alt har hatt det en gang?

AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt på denne.

Vanskelig å få legetime om dagen, men tror kanskje jeg får en time i morgen. 

Tenker å teste for streptokokker også. Og kanskje noen andre virus om det kan være mistanke om det.

Et eller annet er det i hvert fall som ikke er som det skal...

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig å bruke lang tid på å bli helt frisk av Covid, mange opplever det. Det kan henge i lenge.

Det kalles ikke long covid før det har gått 3 mnd. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ble tatt en prøve for å se etter reaktivering av kyssesyke da jeg tok spinalpunksjon, men vet ikke om det kan sjekkes med blodprøve i stedet? (Jeg tok det i forbindelse med utredning for MS og ALS.)

Anonymkode: c1c3b...b34

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! :) 

Da fikk jeg legetime og de umiddelbare prøvene viste ingenting på streptokokker eller kyssesyken. Legen virket veldig avvisende til at det kunne være kyssesyken for andre gang, men jeg leser jo at dette så absolutt kan forekomme. Det jeg er usikker på er om det vil komme opp på blodprøver andre gang. Fikk ikke helt klarhet i det når jeg søkte rundt, men mener jeg leste en plass at det var mulig i starten av forløpet.

Får se om de øvrige svarene (viruspanel, etc.) viser noe mer, men inntil da får jeg bare ta det med ro og håpe det går over av seg selv. Legen mente i likhet med brukeren over at det kunne rett og slett være at jeg brukte lang tid på å komme meg etter Covid.

Jeg er jo normalt veldig frisk og aktiv, så det er veldig kjedelig når det blir så langvarig, men får vel ikke gjort så mye mer med det. Frustrerende å tenke på at alt jeg har trent i år kanskje forvitrer, men får vel prise meg lykkelig over at jeg tross alt ikke har noen alvorlige sykdommer (bank i bordet).

Lonehill skrev (14 timer siden):

Kuren for kyssesyke er beskrevet i vitenskapelig litteratur. Problemet er at leger i Norge vil miste lisensen hvis de bruker den for å gjøre pasienter med kyssesyke friske. 

https://austinpublishinggroup.com/nutritional-disorders/fulltext/andt-v8-id1068.php

Veldig interessant. D-vitamin er det eneste tilskuddet jeg tar, men ikke i så høye doser. Startet på den protokollen over i dag. Tenker det ikke skader med et forsøk.

Takk for at du deler :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for gode svar! :) 

Da fikk jeg legetime og de umiddelbare prøvene viste ingenting på streptokokker eller kyssesyken. Legen virket veldig avvisende til at det kunne være kyssesyken for andre gang, men jeg leser jo at dette så absolutt kan forekomme. Det jeg er usikker på er om det vil komme opp på blodprøver andre gang. Fikk ikke helt klarhet i det når jeg søkte rundt, men mener jeg leste en plass at det var mulig i starten av forløpet.

Får se om de øvrige svarene (viruspanel, etc.) viser noe mer, men inntil da får jeg bare ta det med ro og håpe det går over av seg selv. Legen mente i likhet med brukeren over at det kunne rett og slett være at jeg brukte lang tid på å komme meg etter Covid.

Jeg er jo normalt veldig frisk og aktiv, så det er veldig kjedelig når det blir så langvarig, men får vel ikke gjort så mye mer med det. Frustrerende å tenke på at alt jeg har trent i år kanskje forvitrer, men får vel prise meg lykkelig over at jeg tross alt ikke har noen alvorlige sykdommer (bank i bordet).

Veldig interessant. D-vitamin er det eneste tilskuddet jeg tar, men ikke i så høye doser. Startet på den protokollen over i dag. Tenker det ikke skader med et forsøk.

Takk for at du deler :) 

I forbindelse med akutt sykdom hos meg for en tid tilbake hadde legen krysset av for å undersøke bl.a. kyssesyke, uten at jeg visste det. Jeg hadde vært sykt sliten en lengre periode før jeg fikk meg en skikkelig knekk. Det viste seg å være kyssesyke og det var synlig på vanlig blodprøve. Jeg trodde ikke på det fordi jeg visste ikke at det gikk an å få kyssesyke flere ganger, men det var det altså. Så ja, det kan vises på vanlig blodprøve 😊

Anonymkode: 61bb6...13f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I forbindelse med akutt sykdom hos meg for en tid tilbake hadde legen krysset av for å undersøke bl.a. kyssesyke, uten at jeg visste det. Jeg hadde vært sykt sliten en lengre periode før jeg fikk meg en skikkelig knekk. Det viste seg å være kyssesyke og det var synlig på vanlig blodprøve. Jeg trodde ikke på det fordi jeg visste ikke at det gikk an å få kyssesyke flere ganger, men det var det altså. Så ja, det kan vises på vanlig blodprøve 😊

Takk for svar! :) 

Hvordan gikk andre forløp for din del da? Måtte du sykmeldes? Første gang jeg hadde det var jeg student med mye fleksibilitet. Husker den gang at jeg tenkte jeg var glad jeg ikke var i jobb i hvert fall.

Ser nå at legen ikke har sendt inn blodprøvetest på kyssesyken, så det var litt irriterende når jeg ba om det. Tok kun en hurtigtest. Ser som du sier på Furst sine sider at reaktivering også kan måles på blodprøven. Tror kanskje jeg tar en drop-in test der bare for å være helt sikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen var som sagt veldig avvisende til kyssesyken og testet ikke for det selv om jeg ba om det, så jeg tok en test på egen regning. 

Fikk svar nå og den var positiv, så da har jeg fått kyssesyken for andre gang. Så ja, det kan tydeligvis påvises på blodprøver.

Utrolig irriterende, men da vet jeg i hvert fall. Litt usikker hvordan jeg skal angripe det og om jeg eventuelt skal ta en sykmelding eller ikke.

Hvordan var forløpet for dere som hadde det for andre gang?

Husker knapt hvordan det var for min del første gang, men det tok vel 2-3 måneder. Den gang hadde jeg skole og mye fleksibilitet, så ble ikke noe sykmelding. Husker at jeg ikke var veldig dårlig, men fungerte ikke som jeg skulle naturligvis.

Det verste var også tiden etterpå hvor det virket som immunforsvaret var veldig svekket med mye forkjølelser året etter.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Legen var som sagt veldig avvisende til kyssesyken og testet ikke for det selv om jeg ba om det, så jeg tok en test på egen regning. 

Fikk svar nå og den var positiv, så da har jeg fått kyssesyken for andre gang. Så ja, det kan tydeligvis påvises på blodprøver.

Utrolig irriterende, men da vet jeg i hvert fall. Litt usikker hvordan jeg skal angripe det og om jeg eventuelt skal ta en sykmelding eller ikke.

Husker knapt hvordan det var for min del første gang, men det tok vel 2-3 måneder. Den gang hadde jeg skole og mye fleksibilitet, så ble ikke noe sykmelding. Husker at jeg ikke var veldig dårlig, men fungerte ikke som jeg skulle naturligvis.

Det verste var også tiden etterpå hvor det virket som immunforsvaret var veldig svekket med mye forkjølelser året etter.

Hvordan tok du test for kyssesyken på egen hånd?

Anonymkode: f4ac6...bb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette syns jeg er noe rart, for blodprøven kan vel bare fastslå at du har antistoffer for kyssesyken og ikke at sykdommen er aktiv? Antistoffer vil du jo ha hele livet. 

Anonymkode: 136bf...148

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette syns jeg er noe rart, for blodprøven kan vel bare fastslå at du har antistoffer for kyssesyken og ikke at sykdommen er aktiv? Antistoffer vil du jo ha hele livet. 

Blodprøver er ypperstelegenes hellige gral. Alt kan leses av i blodprøver, inkludert lottotallene. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 21.16):

Takk for svar! :) 

Hvordan gikk andre forløp for din del da? Måtte du sykmeldes? Første gang jeg hadde det var jeg student med mye fleksibilitet. Husker den gang at jeg tenkte jeg var glad jeg ikke var i jobb i hvert fall.

Ser nå at legen ikke har sendt inn blodprøvetest på kyssesyken, så det var litt irriterende når jeg ba om det. Tok kun en hurtigtest. Ser som du sier på Furst sine sider at reaktivering også kan måles på blodprøven. Tror kanskje jeg tar en drop-in test der bare for å være helt sikker.

Jeg var sykmeldt i to år etterpå 😅 Det var vel trolig ikke reaktiveringen sin skyld, men en blanding av den og annen sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet
Lonehill skrev (59 minutter siden):

Blodprøver er ypperstelegenes hellige gral. Alt kan leses av i blodprøver, inkludert lottotallene. 

😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan tok du test for kyssesyken på egen hånd?

Furst tilbyr drop-in uten rekvisisjon fra lege. Kostet meg rundt 900 kr.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Testen er visst mer kompleks enn som så. Jeg ser 6 ulike utfall av denne prøven på Furst sine sider.

Hvis man har hatt kyssesyken tidligere, så tolker jeg det som det nederste resultatet. Antar at jeg har testet positivt på den som heter reaktivering.

Har ikke fått resultatene skriftlig enda. Fikk bare bekreftet at testen var positiv fra en sekretær hos Furst. Regner med hun hadde sagt det om den kun viste at jeg hadde hatt det tidligere?

S-Mononukleosetest (furst.no)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var sykmeldt i to år etterpå 😅 Det var vel trolig ikke reaktiveringen sin skyld, men en blanding av den og annen sykdom. 

Sukk. Det høres ikke lovende ut. Håper du er bedre nå da :) 

Tror forhåpentligvis jeg slipper billigere unna, men vurderer å ta en full sykmelding nå. Etter hva jeg leser om denne sykdommen kan sykdomsforløpet forverre seg, dra ut og til og med føre til ytterligere komplikasjoner om man ikke hviler nok. Og jeg er en person som kan like å dure på uansett, så tror kanskje jeg må tvinge meg til en time-out og hvile det jeg kan.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Furst tilbyr drop-in uten rekvisisjon fra lege. Kostet meg rundt 900 kr.

Testen er visst mer kompleks enn som så. Jeg ser 6 ulike utfall av denne prøven på Furst sine sider.

Hvis man har hatt kyssesyken tidligere, så tolker jeg det som det nederste resultatet. Antar at jeg har testet positivt på den som heter reaktivering.

Har ikke fått resultatene skriftlig enda. Fikk bare bekreftet at testen var positiv fra en sekretær hos Furst. Regner med hun hadde sagt det om den kun viste at jeg hadde hatt det tidligere?

S-Mononukleosetest (furst.no)

Takk for svar.❤️

Jeg hadde kyssesyke for 2 år siden, vikarlegen jeg da hadde sa med en gang basert på mine symptomer at det var kyssesyken, tok blodprøve og legen hadde rett.

Opplevde noe ala det samme for ca. 1 mnd siden men fastlegen nektet å ta blodprøve da, selv om jeg spurte.😣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sukk. Det høres ikke lovende ut. Håper du er bedre nå da :) 

Tror forhåpentligvis jeg slipper billigere unna, men vurderer å ta en full sykmelding nå. Etter hva jeg leser om denne sykdommen kan sykdomsforløpet forverre seg, dra ut og til og med føre til ytterligere komplikasjoner om man ikke hviler nok. Og jeg er en person som kan like å dure på uansett, så tror kanskje jeg må tvinge meg til en time-out og hvile det jeg kan.

Forhåpentligvis slipper du det samme som meg. Jeg fikk covid-vaksine mens jeg hadde reaktiv kyssesyke, samt var helt i grenseland på å møte veggen samtidig. For å si det sånn, den veggen traff meg. Det var nok hovedgrunnen til at det tok så lang tid. Det skal sies at jeg var dårlig i ett års tid første gang jeg hadde kyssesyke også. 
Sikkert lurt å ta en timeout hvis du kjenner at formen ikke er på topp. Bedre å være føre var! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...