Gå til innhold

Søvn hos 2,5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner smått å stusse litt over søvnen/humøret til datteren vår. 

Jeg opplever nesten at hun får økt søvnbehov, men det tok kaka nå nettopp når hun sovnet for dupp 10.30. 

Dette er en jente som for noen måneder tilbake omtrent sluttet å sove dupp på dagen i helgene. I barnehagen slet de litt med å få henne til å sovne, men det var tydelig at hun trengte den lille duppen hun fikk. Hun måtte legges sist av alle barna fordi hun styra og ordna sånn, og hun fikk sove maks 30-40 min for at det ikke skulle gå utover kvelden. 

For ca 1-2mnd siden følte jeg at hun kanskje trengte mer søvn og sa til barnehagen at hun fikk sove maks 1 time, dette har fungert godt og hun sovner raskt.

Men i det siste har humøret hennes også vært helt på tur, men jeg tenker egentlig at det er innenfor normal 2-3 åring humør. Hun er bestemt, sutrete, blir sint for alt mulig - men jeg opplever at de fleste med 2-3 åringer sier dette(?) Men ja, det er intenst om dagen og hun tester grenser og sutrer tilnærmet konstant. 

I dag var hun i godt humør på morgningen men ble mer og mer ”grinete”, og hun sa tilslutt selv at hun ville hvile. Vi gikk i senga og hun sovnet 10.30!!! Altså jeg kan ikke huske sist hun sovnet 10.30..! Dersom jeg har lykkes med dupp i helgene har det som regel vært i 13-14 tiden når hun er veldig sliten. I dag har vi kun vært hjemme og ikke gjort noe slitsomt.

Har noen andre opplevd dette? Kan det enkelt og greit skyldes at det er mye utvikling som skjer? Hun ligger veldig godt an med språket og mye skjer der hele tiden, vi er midt i å slutte med bleie osv. Og som nevnt, hun tester grenser som aldri før.

Men for første gang begynte jeg å bli redd for om det kan være noe annet, altså sykdom. Kontakter lege ved behov, dette var en tanke som slo meg for 10min siden og det er jo søndag. 

Hører gjerne fra andre som har opplevd økt søvnbehov??

Til info så sovner hun som regel rundt 19.00-19.30 og våkner 05.30-06.00. Sover hele natten. 

Anonymkode: d1376...d38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde perioden rundt 2,5 år som en periode vår første trengte mye søvn og var i denne perioden hun faktisk sov lengst på dagtid og gikk fra å sove fra 19/19.30 til 6/7 til å plutselig kunne sove til nærmere 9 i helgene og allikevel sove kl 12 og sove i 2 timer. Husker det som en behagelig periode (jeg var høygravid da😂) og det er jo riktig som du sier, opplevde selv stor utvikling i språk og alt i denne perioden. Føler 2 år er fortsatt litt «baby» men ved 3 år er de liksom et ordentlig barn, så økt søvnbehov kan jo skyldes det!

Anonymkode: 4ace2...132

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte legge tidligere i den alderen. Barnet trengte mye søvn. Var i seng mellom 18 og 18.30. Sov til 06-06.30 dagen etter. 

Anonymkode: 61b84...1ad

Skrevet

Det trenger jo ikke å være verre enn at akkurat i dag hadde hun behov for mer søvn? Kanskje litt forkjøla, kanskje hun sov litt urolig, kanskje hun har hatt en tøff uke? Det bruker jo å variere litt i overgangen når de holder på å slutte med duppen... Noen dager er det behov, andre dager ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...