LaBomba Skrevet 14. april 2024 #1 Del Skrevet 14. april 2024 Ønsker å spare i fond til barn i mitt navn. Spørsmålet mitt er om denne kontoen kan overføres til barnet (når det har blitt voksent) uten å avslutte kontoen og ta ut utbytte? Altså at kontoen da står i barnets navn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Del Skrevet 14. april 2024 Ja, hvis det er en aksjesparekonto kan den overføres barn. Anonymkode: 96715...add Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaBomba Skrevet 14. april 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, hvis det er en aksjesparekonto kan den overføres barn. Anonymkode: 96715...add Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Del Skrevet 14. april 2024 Ja, en AKS kan overføres til barnet i sin helhet uten at gevinst realiseres og utløser skatt. Det er derfor det er lurt å ha én ASK til hvert barn. Da betaler barnet skatten ved uttak. Det finnes til og med en måte å unngå skatt på, hvis barnet gjør gradvise uttak mens det har lav inntekt, for eksempel under studier. Anonymkode: 73518...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaBomba Skrevet 14. april 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, en AKS kan overføres til barnet i sin helhet uten at gevinst realiseres og utløser skatt. Det er derfor det er lurt å ha én ASK til hvert barn. Da betaler barnet skatten ved uttak. Det finnes til og med en måte å unngå skatt på, hvis barnet gjør gradvise uttak mens det har lav inntekt, for eksempel under studier. Anonymkode: 73518...3cd Supert, tusen takk for oppklarende svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaBomba Skrevet 14. april 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, en AKS kan overføres til barnet i sin helhet uten at gevinst realiseres og utløser skatt. Det er derfor det er lurt å ha én ASK til hvert barn. Da betaler barnet skatten ved uttak. Det finnes til og med en måte å unngå skatt på, hvis barnet gjør gradvise uttak mens det har lav inntekt, for eksempel under studier. Anonymkode: 73518...3cd Nytt spørsmål😄 Er fersk i gamet. Om jeg oppretter ASK med et oppstartsbeløp og med fast sparing hver mnd kan jeg i tillegg sette inn enkeltbeløp? Tenker på når barnet får pengegaver F.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 14. april 2024 #7 Del Skrevet 14. april 2024 LaBomba skrev (11 timer siden): Nytt spørsmål😄 Er fersk i gamet. Om jeg oppretter ASK med et oppstartsbeløp og med fast sparing hver mnd kan jeg i tillegg sette inn enkeltbeløp? Tenker på når barnet får pengegaver F.eks. Ja. Du kan styre sparingen selv. Uansett om du ønsker å skru opp/ned, utsette eller drive med ekstra innskudd. Akkurat som det passer deg. Husk å velge en global indeksfond med nettopp lave kostnader. Du burde ikke betale mer enn rundt 0,2%. Prøv å unngå aktive fonds. Sett deg inn i hva risiko betyr, dvs. at det svinger opp og ned. Hva gjør du når du ser 40% tap? Selger du da? Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaBomba Skrevet 14. april 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 14. april 2024 Schmuhu skrev (13 minutter siden): Ja. Du kan styre sparingen selv. Uansett om du ønsker å skru opp/ned, utsette eller drive med ekstra innskudd. Akkurat som det passer deg. Husk å velge en global indeksfond med nettopp lave kostnader. Du burde ikke betale mer enn rundt 0,2%. Prøv å unngå aktive fonds. Sett deg inn i hva risiko betyr, dvs. at det svinger opp og ned. Hva gjør du når du ser 40% tap? Selger du da? Schmuhu Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå