Gå til innhold

Spare i fond til barn

LaBomba

Anbefalte innlegg

Ønsker å spare i fond til barn i mitt navn. Spørsmålet mitt er om denne kontoen kan overføres til barnet (når det har blitt voksent) uten å avslutte kontoen og ta ut utbytte? Altså at kontoen da står i barnets navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, hvis det er en aksjesparekonto kan den overføres barn.

Anonymkode: 96715...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, hvis det er en aksjesparekonto kan den overføres barn.

Anonymkode: 96715...add

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, en AKS kan overføres til barnet i sin helhet uten at gevinst realiseres og utløser skatt. Det er derfor det er lurt å ha én ASK til hvert barn. Da betaler barnet skatten ved uttak. Det finnes til og med en måte å unngå skatt på, hvis barnet gjør gradvise uttak mens det har lav inntekt, for eksempel under studier. 

Anonymkode: 73518...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, en AKS kan overføres til barnet i sin helhet uten at gevinst realiseres og utløser skatt. Det er derfor det er lurt å ha én ASK til hvert barn. Da betaler barnet skatten ved uttak. Det finnes til og med en måte å unngå skatt på, hvis barnet gjør gradvise uttak mens det har lav inntekt, for eksempel under studier. 

Supert, tusen takk for oppklarende svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nytt spørsmål😄 Er fersk i gamet. Om jeg oppretter ASK med et oppstartsbeløp og med fast sparing hver mnd kan jeg i tillegg sette inn enkeltbeløp? Tenker på når barnet får pengegaver F.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LaBomba skrev (11 timer siden):

Nytt spørsmål😄 Er fersk i gamet. Om jeg oppretter ASK med et oppstartsbeløp og med fast sparing hver mnd kan jeg i tillegg sette inn enkeltbeløp? Tenker på når barnet får pengegaver F.eks.

Ja. Du kan styre sparingen selv. Uansett om du ønsker å skru opp/ned, utsette eller drive med ekstra innskudd.

Akkurat som det passer deg.

Husk å velge en global indeksfond med nettopp lave kostnader. Du burde ikke betale mer enn rundt 0,2%. Prøv å unngå aktive fonds. Sett deg inn i hva risiko betyr, dvs. at det svinger opp og ned.

Hva gjør du når du ser 40% tap? Selger du da?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (13 minutter siden):

Ja. Du kan styre sparingen selv. Uansett om du ønsker å skru opp/ned, utsette eller drive med ekstra innskudd.

Akkurat som det passer deg.

Husk å velge en global indeksfond med nettopp lave kostnader. Du burde ikke betale mer enn rundt 0,2%. Prøv å unngå aktive fonds. Sett deg inn i hva risiko betyr, dvs. at det svinger opp og ned.

Hva gjør du når du ser 40% tap? Selger du da?

Schmuhu

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...