AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #1 Skrevet 14. april 2024 Ikke til "faste" utgifter for deg som strøm, boliglån, husleie, streaming, kommunale utgifter, abonnement osv. Jeg tenker mat, drikke, klær, sosialt liv med alt det innebærer apotekvarer, frisør, behandlinger, drivstoff, buss, ting til hus og hage, gaver (feks jul), lege, tannlege osv. Jeg går ned i lønn og ser jeg kan bruke 10 000 pr mnd til dette. Til nå har jeg nok i snitt brukt ca det dobbelte. Vil det gå. Hva bruker ca dere? Jeg liker å kose meg med god mat og vin, jeg er sosial og har ofte borteboende barn og venner på middag. Jeg er lite "ute på byen", shopper ikke så mye, men noen ganger må man feks ha en ny gressklipper eller vinterjakke eller venninne spør om vi skal på kino. Hvor mye bruker dere på dette i mnd, vil 10 000 holde med litt mer bevisstgjøring av forbruk? Anonymkode: df274...0f2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Skrevet 14. april 2024 Bruker nok mer enn 10k her. Viss det ikke hadde vært for gaver, tannlege og bil så hadde nok 10k hold for meg. Men både i år og i fjord brukte jeg 30-40k på tannlege, vips så økte snittet forbruk med 3k kr/mnd bare der. Ca 30k i ferie-- 2,5k kr/mnd. Bil går det ca 5k kr/mnd til. Så hadde jeg hatt gebiss (null sjanse for tannlegeregninger), uten bil, ingen familie/venner som jeg gir gaver til + aldri drar på ferie, hadde 10k vært rikelig for meg 😅. Anonymkode: a5450...d63
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Skrevet 14. april 2024 Jeg bruker 6000 i måneden til slike ting. Setter i tillegg bort rundt 2000 i måneden på sparing til vedlikehold av bil. Anonymkode: ba1da...5fe
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Skrevet 14. april 2024 Bruker ca 3000 til dagligvarer, 2000 til kultur. Mine store utgiftspost er at jeg bruker sikkert 10 000 i mnd til reising. Så 15 000 totalt, men kunne klart meg greit på 3-5000 om jeg måtte. Anonymkode: aa8e8...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #5 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruker ca 3000 til dagligvarer, 2000 til kultur. Mine store utgiftspost er at jeg bruker sikkert 10 000 i mnd til reising. Så 15 000 totalt, men kunne klart meg greit på 3-5000 om jeg måtte. Anonymkode: aa8e8...f0f Men hvis du tar bort reisebudsjettet, kjøper du aldri et klesplagg eller sko? Er du aldri hos tannlege, lege, frisører eller må på apoteket? Kjøper du aldri en vertinnegave eller julepresanger, må du aldri kjøpe inn noe nytt til hage eller hus? Jeg kjenner 10 000 blir veldig lite, og jeg drar ikke på ferier heller. Ts Anonymkode: df274...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Skrevet 14. april 2024 Jeg sjekket SIFO tallene for min alder nå. 14700. Da er ikke luksus som julegaver, vin, ekstra mat inn. Men rundt 3000 på bil. Bil må jeg ha, men har service, eu , forsikring, reperasjoner på annet budsjett. Har kun drivstoff på forbruksbudsjettet. Så 10 000 er lite, kjenner jeg. Ts Anonymkode: df274...0f2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #7 Skrevet 14. april 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvis du tar bort reisebudsjettet, kjøper du aldri et klesplagg eller sko? Er du aldri hos tannlege, lege, frisører eller må på apoteket? Kjøper du aldri en vertinnegave eller julepresanger, må du aldri kjøpe inn noe nytt til hage eller hus? Jeg kjenner 10 000 blir veldig lite, og jeg drar ikke på ferier heller. Ts Anonymkode: df274...0f2 Klær og sko bruker jeg så lite på at jeg ikke regner det som en fast utgift. Samme med helse, men spesielt tannlege blir jo sikkert dyrere med årene. Frisør går jeg ikke til. Julegaver kjøper jeg gjennom hele året, så blir kanskje 2-300 i mnd i snitt. Reisebudsjettet er ganske variabelt, så selv om det enkelte mnd kan være noen ekstrautgifter til andre ting så er det andre måneder mindre på reise. Anonymkode: aa8e8...f0f
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Skrevet 14. april 2024 Jeg bruker mye penger på mat og drikke. Elsker å lage mat, og synes det er veldig fint å ha ett fullt kjøleskap og litt reserve. Så bruker vel mellom 13-15k på variable utgifter (transport, netthandel, interiør, streaming abo/film/spill, treningssenter) Også går det omtrent 7-10 k på matposten. Dagligvarer, alkohol, takeaway/resturantbesøk) Anonymkode: 10b59...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Skrevet 14. april 2024 Jeg er enslig i slutten av 30årene og lever på under 10.000 kr.mnd når utgifter som bolig og strøm er betalt. Var usikker på om jeg skulle svare, da jeg tydeligvis har en veldig annen livsstil enn deg grunnet helseproblemer. Deler av min livsstil ville jeg nok videreført om jeg så skulle blitt milliardær, så kanskje det kan være hjelpsomt likevel. - Klipper meg selv. Frisørsaks koster 150 kr på Normal og det finnes masse videoer på youtube. - Apotekvarer er ofte mye billigere på apotera, farmasiet osv. - Når jeg på kafe med venner, sørger jeg for å spise på forhånd, og kjøper billig svart kaffe. Det er ikke mindre kos av den grunn og jeg er vant til å ikke "slå meg løs" med trippel matcha latte og toast. - Byttet til billigste mobilabonnement, og det å ha lite data gjør at jeg bruker mobilen mindre og dermed føles det mindre viktig ut også. - Kjøper klær i god kvalitet, og sørger for å kjøpe utenfor sesong. Feks i fjor høst kjøpte jeg badetøy på 70% salg. Det er vanskelig å oppgi klesmerker med kvalitet, da merker endrer produsent osv. - Gaver o.l kjøper jeg på salg. Ark har 40% på nesten alt nå. Kjøpte et par julegaver der i går, gjelder i nettbutikken også. - Transport. Kjøper årskort på kollektiv, da er det billigere enn å kjøpe månedskort hver måned. - Forhandle om forsikringer. Få tilbud fra ulike tilbydere, og sett dem opp mot hverandre. - Er medlem på coop, og har lastet ned appen. Får ofte kuponger på ting jeg bruker, og gratis bakepapir eller hakka tomater i blant. Har også Trumf, og storhandler når det er trippeltrumf. Det er ikke all verden å spare for en enslig, men det kan kanskje være noe å spare siden du har barn? Man må tenke langsiktig når man har lite penger, men det er ikke alltid man har mentalt ork eller økonomiske ressurser til å legge ut f.eks for et år. Det er dyrt å være fattig... Anonymkode: 58c15...52a 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #10 Skrevet 14. april 2024 Jeg har 15.000 til mat og diverse forbruk pr. måned, og synes det er i minste laget. Må ofte spe på fra sparekontoen til restaurantbesøk og ferie. Anonymkode: 1b646...10a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke til "faste" utgifter for deg som strøm, boliglån, husleie, streaming, kommunale utgifter, abonnement osv. Jeg tenker mat, drikke, klær, sosialt liv med alt det innebærer apotekvarer, frisør, behandlinger, drivstoff, buss, ting til hus og hage, gaver (feks jul), lege, tannlege osv. Jeg går ned i lønn og ser jeg kan bruke 10 000 pr mnd til dette. Til nå har jeg nok i snitt brukt ca det dobbelte. Vil det gå. Hva bruker ca dere? Jeg liker å kose meg med god mat og vin, jeg er sosial og har ofte borteboende barn og venner på middag. Jeg er lite "ute på byen", shopper ikke så mye, men noen ganger må man feks ha en ny gressklipper eller vinterjakke eller venninne spør om vi skal på kino. Hvor mye bruker dere på dette i mnd, vil 10 000 holde med litt mer bevisstgjøring av forbruk? Anonymkode: df274...0f2 10 000 til slik er mye mer enn jeg bruker hvertfall. Apotekvarer er 300 i mnd, frisør er toppen en gang i året, behandlinger er sjelden jeg har, buss null, drivstoff er under tusenlappen i mnd, gaver og jul har jeg egne kontoer til så bruker av de. Kanskje jeg bruker 3000 til mat, sosialt liv er ute i skogen med venner med niste stort sett. Lever godt og slik jeg VIL leve. Anonymkode: 31212...671
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #12 Skrevet 14. april 2024 Etter faste utgifter og sparing, har jeg igjen 8000. Av dette går det 4500 til dagligvarer, og 3500 til shopping og annet. Synes jeg har det greit økonomisk. Lever et stille og rolig liv, uten reising og uteliv, så det er begrenset hvor mye penger jeg bruker. Anonymkode: a3ddf...810
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #13 Skrevet 14. april 2024 Jeg setter av 17000, men det inkluderer alt av streaming/abonnementer og her bruker jeg nok mange tusen i måneden. Jeg har dette under forbruk fordi det er det enkleste å kutte. Så se på det, ts! Det eneste jeg egentlig trenger av slike tjenester er Spotify, og selv den kan man leve greit uten. Jeg snakker av erfaring da jeg i en periode over flere år levde på AAP og tidvis bare på sosialstønad. Nå er jeg i jobb og tjener greit og unner meg mange ting, men den perioden der jeg levde nesten uten penger gjorde meg svært bevisst på hva man faktisk kan leve greit uten og hva som faktisk har betydning. Med budsjett på 17000 går jeg likevel noen måneder i minus og må spe på fra sparekonto. Andre måneder går jeg litt i pluss og setter tilbake på sparekonto. Ting som ryker, eks kaffemaskin, hårføner, støvsuger, det er alltid noe, får meg til å gå i minus. Det samme gjelder tannlege, jeg er over femti og folkens, det er bare å begynne å spare. Grått hår har jeg også fått, så jeg farger ettervekst hver 5. uke. Og linser og briller og synskontroll må jeg ha. Dyrt å bli gammel. Kiropraktor for ryggen må også påregnes. Oppsummert synes jeg 10 000 høres lite ut. Men, jeg har levd på langt mindre, og det går, men det er ikke særlig hyggelig. Se på streamingtjenestene dine, ts, og alt annet som egentlig ikke er så viktig. Anonymkode: 8458d...76d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #15 Skrevet 14. april 2024 Ca 10000 her også.Det som koster mest er min gamle bil,som også sluker mer bensin enn nyere biler.Her flyr pengene. -Ingen tannlegeutgifter.Er tidligere tannpleier og undersøker egne tenner.Har ikke hatt tannlegeutgifter på minst 25 år.Trikset er godt renhold og fluorskylling. -Noen utgifter til faste medisiner,men velger erstatningsmedisin for noen av dem som er billigere. -Kjøper nesten aldri klær,og ofte da brukt.Men er typen som ikke bryr meg om mote. -Finnes ikke materialistisk og trenger aldri ting som interiør til huset etc,og annet dilldall.Kun fordi det simpelthen intresserer meg null. -Bleker håret selv,og får tak i frisørprodukter til dette billig på nettet.Det er slutt på den tiden da frisørartikler kun var forbeholdt frisørsalonger,og de så stygt på deg hvis du fikk tak i noe på egen hånd:)Som Olaplex da den først kom på markedet -Ikke treningsstudio.Trener hjemme til youtube videoer,eller dvd.Kanskje klippekort i kommunal svømmehall. -Ikke kino etc.Fordi jeg ikke liker å være innestengt i en kinosal:) Har ikke streamingstjenester.Det er mye gratis på nettet. -Sjelden cafebesøk. -Kjøper litt kosmetikk,men får ofte gode deals på Ebay. -Har rett og slett ikke behov for mye materielle ting. Trener noen kroner på å selge ting jeg strikker etc. Anonymkode: ff4c7...cca 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #16 Skrevet 14. april 2024 Rundt 7000 kr. Har mye fokus på sparing akkurat nå, så regner sparingen som en fast utgift. Lever fint med det ☺️ Anonymkode: ec902...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #17 Skrevet 14. april 2024 Ca. 2500. Utenom mat/dagligvarer som jeg holder på minimum. Og det er egentlig 2500kr for mye. Har lav inntekt pga helse/livssituasjon, relativt lave boutgifter (heldigvis for den handlingsevnen jeg hadde litt tilbake!). Akkurat nå må jeg leve på smuler, men det er bedre enn ikke å ha noe sosialt. Men det er nedverdigende i vår tid og min alder å være der nå. Ta for all del vare på helsa, og ikke gjør endringer i livet og karrieren nå hvis du ikke er garantert at det fører deg oppover i verdi. Stå heller i skiten og hold ut. Anonymkode: ba947...69a 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Rundt 7000 kr. Har mye fokus på sparing akkurat nå, så regner sparingen som en fast utgift. Lever fint med det ☺️ Anonymkode: ec902...8aa Slik har jeg det også, men forbruket mitt ligger rundt 6000 da. Men det er forskjell på oss som har muligheten til å bruke så lite fordi vi prioriterer andre ting som sparing (for min del så sparer jeg til ferier), og de som faktisk ikke har noe mer å gå på, og ikke har en buffer å ta av hvis noe går i stykker / må kjøpes nytt. Anonymkode: ba1da...5fe
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #19 Skrevet 14. april 2024 Akkurat når ligger det på sånn ca 5000 kr for mat og annet. Er i en litt kjip situasjon nå, så må stå i det og håpe det løsner snart. Bruker kun penger på mat. Tolv år siden jeg sist var hos frisøren, men det går greit med langt hår. Har vært hos legen et par ganger, men har ikke satt av så mye penger til sånt, selv om det sikkert er lurt. Savner å være sosial, tror ikke dette er holdbart i lengden. Anonymkode: 6b725...869
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #20 Skrevet 14. april 2024 Har hatt budsjett på 3-4.000 til forbruk (mat, interiør, klær, kultur), og det har føltes knapt - alltid blakk før neste lønn osv. Har nå 7.000 til dette, og det føles romslig. Matbudsjettet er det samme, men har plutselig mulighet til å kjøpe det jeg har hatt lyst til uten å overføre fra sparekonto. Kjøper nesten ikke klær, og spiser så og si aldri ute, men nå kan jeg - om lysten kommer! Om du ikke reiser mye er 10k romslig - det krever bare at du holder ett øye med brukskontoen, og innimellom velger bort dyre innkjøp, evt sparer opp over ett par mnd. Anonymkode: 0d854...204
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå