AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #1 Del Skrevet 14. april 2024 Hei. Noen flere lærere her inne? Jeg jobber som timelærer på en skole. Altså at jeg har mange klasser i løpet av en uke i få fag. Jeg har vært både timelærer og kontaktlærer tidligere og jobbet på to andre skoler før denne. Som timelærer er jeg veldig opptatt av å samarbeide med kontaktlærer så elevene har det bra. Men jeg forventer også at jeg kommer inn i en klasse der rutiner og regler er etablert, at det er jobbet godt med klassemiljøet osv. Skjønner jo at det ikke alltid er så lett. Men problemet mitt de siste få årene nå er at jeg kommer inn i mange klasser der det er helt kaos. Elevene vet knapt hvor de har fast plass, hvem som er ordenselev og det er mye konflikter, bråk og uro. Når jeg er i en klasse én gang i uka, er det grenser for hva jeg kan bestemme av plasser, ordenselever, og jeg kjenner ikke elevene godt nok til å ordne opp i konflikter på en god måte. Jeg er nok kjent for å være en litt "streng" lærer. Da jeg var kontaktlærer var det rutiner på det meste, og mye var forutsigbart for elevene. Alt dette ble kommunisert tydelig til timelærere og vikarer. Skjedde det noe, ble det tatt tak i med en gang, og vi snakket mye om å oppføre oss når det var vikar og timelærer. Jeg fulgte det alltid opp hvis de hadde f.eks prøvd seg med en vikar. Klasserommet skulle være ryddig, vi skulle ha arbeidsro, faste plasser, godt miljø osv. Men mange av kontaktlærerne jeg jobber med er ikke der. Det bare flyter.. Og jeg føler meg som en slem lærer som kommer og forventer ro, ryddighet og struktur én gang i uka, når de får nærmest gjøre som de vil resten av uka. Det skaper massiv motstand. Et eksempel kan være at jeg ønsker at elevene sitter på plassen sin i timen, men ellers i uka får de lov til å sitte hvor de vil av kontaktlærer. Selv om det skaper masse uro og krangling. Eller at jeg krever at de rydder opp ALT etter seg, mens hver time jeg kommer inn i klassen er det skikkelig rotete etter kontaktlærer. Jeg kjører også konsekvenser for skikkelig dårlig oppførsel, noe som også blir møtt med massiv motstand fordi kontaktlærer ikke tar tak i ting. Skolen har også egentlig en regel om at hvis elever ser på YouTube i timen, blir de fratatt ipad. Her klikker elever som ikke er vant med denne regelen helt. Mens i de klassene hvor k-lærer følger regelen, er det mye enklere å håndheve slike regler. Jeg kan liksom ikke komme inn i en klasse én time i uka og være den eneste læreren som følger skolens regler liksom.. Dette har ført til at jeg har senket mine egne krav til klassene jeg har. Det er slitsomt å hele tiden få motstand, og ikke klare å samarbeide med kontaktlærer. Det er så ille at jeg må bruke ørepropper i noen klasser for det er så mye bråk. Tidligere da jeg var nyutdannet opplevde jeg at elever oppførte seg i kontaktlærers timer, men bråket i mine. Nå er det mer omvendt. I spesielt én klasse, oppfører elevene seg bedre i min ene time enn i kontaktlærers timer resten av uka. De er fremdeles bråkete og urolige, men jeg har fått renska opp i det verste. Nå er det ikke lenge igjen til et nytt skoleår, og jeg skal fortsatt være timelærer. Men jeg orker ikke enda et år med kaos. Er det noen andre timelærere her inne som har vært borti det samme? Jeg er litt engstelig for å være så "streng" som jeg egentlig ønsker, fordi jeg nøter massiv motstand. Jeg skjønner jo elevene også. De får ha det gøy og gjøre hva de vil hele uka, men så er det strengt én time i uka liksom. Bør jeg ta kampen, eller vil det bare ende opp med dårlige relasjoner med elevene ? Jeg er ikke en sur og slem lærer. Jeg er blid, snill, tålmodig og gir omsorg. Men vi er nødt til å ha rutiner, struktur og jobbe for at det skal være hyggelig å være I en klasse. De er jo barn, vi kan ikke bare la de velge alt selv og la ting skure og gå. Anonymkode: 1af5c...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #2 Del Skrevet 14. april 2024 Hvis dette er et problem i flere klasser med ulike kontaktlærere ville jeg tatt det opp led rektor. Er det et kulturproblem på din arbeidsplass? Om det vedvarer ville jeg vurdert å bytte jobb. Anonymkode: 19380...834 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #3 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei. Noen flere lærere her inne? Jeg jobber som timelærer på en skole. Altså at jeg har mange klasser i løpet av en uke i få fag. Jeg har vært både timelærer og kontaktlærer tidligere og jobbet på to andre skoler før denne. Som timelærer er jeg veldig opptatt av å samarbeide med kontaktlærer så elevene har det bra. Men jeg forventer også at jeg kommer inn i en klasse der rutiner og regler er etablert, at det er jobbet godt med klassemiljøet osv. Skjønner jo at det ikke alltid er så lett. Men problemet mitt de siste få årene nå er at jeg kommer inn i mange klasser der det er helt kaos. Elevene vet knapt hvor de har fast plass, hvem som er ordenselev og det er mye konflikter, bråk og uro. Når jeg er i en klasse én gang i uka, er det grenser for hva jeg kan bestemme av plasser, ordenselever, og jeg kjenner ikke elevene godt nok til å ordne opp i konflikter på en god måte. Jeg er nok kjent for å være en litt "streng" lærer. Da jeg var kontaktlærer var det rutiner på det meste, og mye var forutsigbart for elevene. Alt dette ble kommunisert tydelig til timelærere og vikarer. Skjedde det noe, ble det tatt tak i med en gang, og vi snakket mye om å oppføre oss når det var vikar og timelærer. Jeg fulgte det alltid opp hvis de hadde f.eks prøvd seg med en vikar. Klasserommet skulle være ryddig, vi skulle ha arbeidsro, faste plasser, godt miljø osv. Men mange av kontaktlærerne jeg jobber med er ikke der. Det bare flyter.. Og jeg føler meg som en slem lærer som kommer og forventer ro, ryddighet og struktur én gang i uka, når de får nærmest gjøre som de vil resten av uka. Det skaper massiv motstand. Et eksempel kan være at jeg ønsker at elevene sitter på plassen sin i timen, men ellers i uka får de lov til å sitte hvor de vil av kontaktlærer. Selv om det skaper masse uro og krangling. Eller at jeg krever at de rydder opp ALT etter seg, mens hver time jeg kommer inn i klassen er det skikkelig rotete etter kontaktlærer. Jeg kjører også konsekvenser for skikkelig dårlig oppførsel, noe som også blir møtt med massiv motstand fordi kontaktlærer ikke tar tak i ting. Skolen har også egentlig en regel om at hvis elever ser på YouTube i timen, blir de fratatt ipad. Her klikker elever som ikke er vant med denne regelen helt. Mens i de klassene hvor k-lærer følger regelen, er det mye enklere å håndheve slike regler. Jeg kan liksom ikke komme inn i en klasse én time i uka og være den eneste læreren som følger skolens regler liksom.. Dette har ført til at jeg har senket mine egne krav til klassene jeg har. Det er slitsomt å hele tiden få motstand, og ikke klare å samarbeide med kontaktlærer. Det er så ille at jeg må bruke ørepropper i noen klasser for det er så mye bråk. Tidligere da jeg var nyutdannet opplevde jeg at elever oppførte seg i kontaktlærers timer, men bråket i mine. Nå er det mer omvendt. I spesielt én klasse, oppfører elevene seg bedre i min ene time enn i kontaktlærers timer resten av uka. De er fremdeles bråkete og urolige, men jeg har fått renska opp i det verste. Nå er det ikke lenge igjen til et nytt skoleår, og jeg skal fortsatt være timelærer. Men jeg orker ikke enda et år med kaos. Er det noen andre timelærere her inne som har vært borti det samme? Jeg er litt engstelig for å være så "streng" som jeg egentlig ønsker, fordi jeg nøter massiv motstand. Jeg skjønner jo elevene også. De får ha det gøy og gjøre hva de vil hele uka, men så er det strengt én time i uka liksom. Bør jeg ta kampen, eller vil det bare ende opp med dårlige relasjoner med elevene ? Jeg er ikke en sur og slem lærer. Jeg er blid, snill, tålmodig og gir omsorg. Men vi er nødt til å ha rutiner, struktur og jobbe for at det skal være hyggelig å være I en klasse. De er jo barn, vi kan ikke bare la de velge alt selv og la ting skure og gå. Anonymkode: 1af5c...ed7 Du er kanskje ikke sur og slem lærer men du er en ganske bedrevitende og ovenfra og ned-kollega. Det er enormt krevende å være kontaktlærer. Om du evner jobben bedre enn ca alle på skolen din er det rart rektor ikke bruker egen styringsrett til å plassere deg som kontaktlærer. Å være timelærer er en mye enklere jobb (er lærer selv). Om du har gode tips til rektor eller er reelt bekymret bør du melde inn bekymringene til rektor, så kan hen ta tak i problemet og snakke med alle kontaktlærerne som ikke skjøter eget arbeid, i følge deg, Anonymkode: 0cf65...425 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #4 Del Skrevet 14. april 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du er kanskje ikke sur og slem lærer men du er en ganske bedrevitende og ovenfra og ned-kollega. Det er enormt krevende å være kontaktlærer. Om du evner jobben bedre enn ca alle på skolen din er det rart rektor ikke bruker egen styringsrett til å plassere deg som kontaktlærer. Å være timelærer er en mye enklere jobb (er lærer selv). Om du har gode tips til rektor eller er reelt bekymret bør du melde inn bekymringene til rektor, så kan hen ta tak i problemet og snakke med alle kontaktlærerne som ikke skjøter eget arbeid, i følge deg, Anonymkode: 0cf65...425 Det handler ikke om det. Jeg har vært kontaktlærer selv for en krevende klasse, så jeg vet hvordan det er. Og ting var aldri perfekt i den klassa. Men vi hadde rutiner og regler og jeg jobbet mye med miljøet og sånn. Timelærer eller vikar som kommer neste time, skal komme inn til en klasse som i hvertfall er nogenlunde klar til å lære og vet hva som forventes av dem. Jeg syns ikke det bør være totalt ulike forventninger fra lærer til lærer. At klassen har ordenselever og at de vet hvor de skal sitte bør være et minimumskrav i hvertfall. Eller så løper halve klassen for å hente melk, og 8 stk sitter rundt en dobbeltpult, mens en stakkars elev sitter alene fordi ingen vil sitte med hen. Ikke alle kontaktlærere er sånn. Men det er en håndfull, ja. Jeg har forsiktig kommet med råd til to av dem da vi har blitt godt kjent. Og de tar det ikke som at jeg er bedreviter. Men de er nok redde for å være for strenge. Å få klager fra foreldre/ ppt og sånn. Jeg er ikke like redd for det, og tør å gi konsekvenser for dårlig oppførsel, som f.eks frata ipad. Men jeg syns ikke det er noe greit når jeg liksom er den eneste læreren i klassen som følger de reglene. Noen av kontaktlærerne har selv gått til ledelsen for råd, for de har innsett at de trenger hjelp. Men de får det ikke. Ppt kommer bare inn og sier at hverken konsekvenser eller belønningssystemer er lov, og at de må bygge relasjoner til elevene. Så er det ikke noe mer. Jeg har såvidt nevnt det til ledelsen i medarbeidersamtale, men jeg vil samtidig ikke klage på kolleger.. og når de selv ikke får hjelp og råd fra ledelsen når de spør, så vet jeg ikke hvor mye jeg kan bidra. Vi burde nok hatt en oppfriskning på klasseledelse en gang i året, men det er jo ikke min avgjørelse.. Anonymkode: 1af5c...ed7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 14. april 2024 #5 Del Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dette er et problem i flere klasser med ulike kontaktlærere ville jeg tatt det opp led rektor. Er det et kulturproblem på din arbeidsplass? Om det vedvarer ville jeg vurdert å bytte jobb. Anonymkode: 19380...834 Enig! Og så kan du kanskje få faglærer stilling med flere fag i samme klasse? Jeg er nok av kontaktlærertype 1, men ser at det krever veldig mye. Liker å være på toppen av alt, og har endt opp med å være tilgjengelig i nesten alle mellomtimene mine. De nye lektorene tjener mye mer enn meg, men trenger mye hjelp med det meste i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #6 Del Skrevet 14. april 2024 Det er ingen grunn til at du skal ha lavere standarder. Som mor til et barn i grunnskolen er det lærere som deg jeg vil ha for mitt barn - SELVSAGT er et minimum av regler og rutiner bra. Har du tatt opp dette i medarbeidermøter på din arbeidsplass så dere kan avklare rutiner som gjelder alle? Hvis de andre lærerne ikke er enige kanskje du bør bytte til en annen skole med en bedre kultur/dyktigere lærere. Heier på deg! Anonymkode: fd840...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #7 Del Skrevet 14. april 2024 Jeg synes forresten det høres helt rimelig ut å forvente av arbeidsplassen at lærere som kommer inn i klassen får en oversikt over plasser med navn og bilde. Samt skolereglement, og konsekvenser. Såpass ordnings må man kunne forvente. Hvis det er andre muligheter for arbeid i ditt område har du lite å tape på å være tydelig på hva du forventer og at det ikke er akruelt for deg åjobbe på et sted med kaos. Anonymkode: fd840...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #8 Del Skrevet 14. april 2024 5 minutter siden, Hengebuksvinet said: Enig! Og så kan du kanskje få faglærer stilling med flere fag i samme klasse? Jeg er nok av kontaktlærertype 1, men ser at det krever veldig mye. Liker å være på toppen av alt, og har endt opp med å være tilgjengelig i nesten alle mellomtimene mine. De nye lektorene tjener mye mer enn meg, men trenger mye hjelp med det meste i hverdagen. Jeg har så vidt luftet det for ledelsen, men syns det er litt ubehagelig å snakke sånn om kollegene mine. 😅 Får gjøre det igjen. Men som jeg skrev i et annet innlegg, har noen av disse spurt ledelsen om hjelp selv uten å ha fått det. Så jeg vet ikke hvor mye mer jeg kan bidra i saken. Til neste skoleår vurderer jeg å bare kjøre mitt eget opplegg i timene. Om kontaktlærer ikke har faste plasser, ordenselever, regler for ipad og sånt , så får jeg hvertfall ha det i mine timer. Men jeg er redd for at det vil ødelegge relasjonene med elevene. At de da har én time/ dbl.time i uka hvor alt er strengere liksom. Jeg ser hvor mye bedre det fungerer i klasser hvor det er tydelige rutiner og forventninger. Ikke at det er superstrengt, men at ting er forutsigbart, rettferdig og at det ikke bør være så mye rom for uro og forstyrrelser. Elevene ser også at jeg blir usikker når jeg kommer inn i en klasse hvor det er få rutiner og forventninger. Anonymkode: 1af5c...ed7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #9 Del Skrevet 14. april 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen grunn til at du skal ha lavere standarder. Som mor til et barn i grunnskolen er det lærere som deg jeg vil ha for mitt barn - SELVSAGT er et minimum av regler og rutiner bra. Har du tatt opp dette i medarbeidermøter på din arbeidsplass så dere kan avklare rutiner som gjelder alle? Hvis de andre lærerne ikke er enige kanskje du bør bytte til en annen skole med en bedre kultur/dyktigere lærere. Heier på deg! Anonymkode: fd840...338 Dette savner jeg, ja. At enkelte rutiner er likt i alle klasser. Jeg blir forvirra av at 5A ikke har regler for ipad, mens 5B har det. Når jeg har mange klasser ila en uke kan jeg glemme meg også, og f.eks frata en elev i 5A ipaden pga youtube-kikking. Men de får lov til å holde på sånn resten av uka, så iflg den klassen gjør jeg et voldsomt overtramp ved å ta den ipaden. For dem er det en personlig eiendel, og det oppleves på samme måte som om jeg skulle kommet og tatt matpakka deres fra dem, eller sekken deres eller noe sånt. Og det er ubehagelig for begge. Men jeg tror ikke jeg bare kan komme og si dette til ledelsen også ordner alt seg på et blunk. Jeg må ha en plan til neste skoleår så jeg ikke blir helt utslitt. Men jeg skal prøve i neste medarbeidersamtale. Anonymkode: 1af5c...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #10 Del Skrevet 14. april 2024 DU har bestemt hva som er best og er oppgitt over at kontaktlærer ikke driver klassen din sånn at du får drevet din ene time i uka som du vil. Du virker ekstremt lite reflektert, lite raus og selvsentrert. Anonymkode: bb47e...66e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #11 Del Skrevet 14. april 2024 Hvorfor er ikke du kontaktlærer da når du kan så mye som de aner ikke får til? Anonymkode: 0cf65...425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #12 Del Skrevet 14. april 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dette savner jeg, ja. At enkelte rutiner er likt i alle klasser. Jeg blir forvirra av at 5A ikke har regler for ipad, mens 5B har det. Når jeg har mange klasser ila en uke kan jeg glemme meg også, og f.eks frata en elev i 5A ipaden pga youtube-kikking. Men de får lov til å holde på sånn resten av uka, så iflg den klassen gjør jeg et voldsomt overtramp ved å ta den ipaden. For dem er det en personlig eiendel, og det oppleves på samme måte som om jeg skulle kommet og tatt matpakka deres fra dem, eller sekken deres eller noe sånt. Og det er ubehagelig for begge. Men jeg tror ikke jeg bare kan komme og si dette til ledelsen også ordner alt seg på et blunk. Jeg må ha en plan til neste skoleår så jeg ikke blir helt utslitt. Men jeg skal prøve i neste medarbeidersamtale. Anonymkode: 1af5c...ed7 Det er viktig at dere snakker sammen slik at du/alle vet hva som er felles rutiner og regler. Poenget er ikke at noen av kollegaene gjør feil, men at det er nyttig å være samstemt. Anonymkode: fd840...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #13 Del Skrevet 14. april 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: DU har bestemt hva som er best og er oppgitt over at kontaktlærer ikke driver klassen din sånn at du får drevet din ene time i uka som du vil. Du virker ekstremt lite reflektert, lite raus og selvsentrert. Anonymkode: bb47e...66e Jeg leser ikke innlegget slik. Jeg skjønner godt at TS vil ha en avklaring på felles rutiner. Det er akkurat det samme for meg som forelder, det hjelper at foreldre er samstemt. Det betyr ikke at den ene tar feil og at den andre har rett. Men det er unødvendig og slitsomt å diskutere hver dag om leggetid er kl 20 eller 21 og om det er 1 time skjermtid elker fri flyt. Blir mye trivligere hvis de voksne avklarer. Anonymkode: fd840...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #14 Del Skrevet 14. april 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er ikke du kontaktlærer da når du kan så mye som de aner ikke får til? Anonymkode: 0cf65...425 Det er flott om TS holder ut. Trist at dyktige engasjerte timelærere bytter til andre fag eller til kontaktlærer fordi hverdagen blir uutholdelig. Vi trenger dyktige folk også i fagene med færre timer. Anonymkode: fd840...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topper og daler Skrevet 14. april 2024 #15 Del Skrevet 14. april 2024 Rart at TS velger å ta opp dette temaet på KG og ikke på trinnmøtet med sine kolleger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #16 Del Skrevet 14. april 2024 Topper og daler skrev (4 minutter siden): Rart at TS velger å ta opp dette temaet på KG og ikke på trinnmøtet med sine kolleger. Hvis du LESER hva TS skriver, så har hun tatt det opp - og til og med PPT har vært inne i bildet. Det må da være lov å diskutere problemstillingen på KG. Anonymkode: 1011d...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topper og daler Skrevet 14. april 2024 #17 Del Skrevet 14. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du LESER hva TS skriver, så har hun tatt det opp - og til og med PPT har vært inne i bildet. Det må da være lov å diskutere problemstillingen på KG. Anonymkode: 1011d...b6d Nei, hun har ikke tatt det opp. Hun har såvidt nevnt det i en medarbeidersamtale. PPT er ikke stedet man henvender seg med slikt. De har ikke noen særlig større kompetanse på klasseledelse enn skolen selv, Dette kan bare løses i fellesskap lærerne mellom, f.eks. på trinnmøter. Ikke på kg. Her fremstår det mest som bedrevitenhet, som en annen lærer skriver i tråden. Endret 14. april 2024 av Topper og daler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Del Skrevet 14. april 2024 6 minutter siden, Topper og daler said: Nei, hun har ikke tatt det opp. Hun har såvidt nevnt det i en medarbeidersamtale. PPT er ikke stedet man henvender seg med slikt. De har ikke noen særlig større kompetanse på klasseledelse enn skolen selv, Dette kan bare løses i fellesskap lærerne mellom, f.eks. på trinnmøter. Ikke på kg. Her fremstår det mest som bedrevitenhet, som en annen lærer skriver i tråden. Det er helt åpenbart at kaos i skolen ikke er bra og at en felles innramming kan være nyttig for å oppnå dette. Det er MANGE andre kilder som bekrefter det TS sier, at det er mange klasser hvor det er helt kaos. Problemet her er ikke TS! Forfallet i skolen er et stort og sammensatt problem, som angår hele samfunnet. Skoleledelse, foreldre, PPT og andre må bidra. På vår skole styrer lærerne sine egne timer men det er fortsatt en tydelig felles innramming - orden og oppførselsreglement (som blir fulgt opp av lærere, skoleledelse og foreldre). Anonymkode: fd840...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #19 Del Skrevet 14. april 2024 47 minutter siden, AnonymBruker said: DU har bestemt hva som er best og er oppgitt over at kontaktlærer ikke driver klassen din sånn at du får drevet din ene time i uka som du vil. Du virker ekstremt lite reflektert, lite raus og selvsentrert. Anonymkode: bb47e...66e Noen ting er faktisk best for å få et godt klassemiljø. Dette er det forsket på. God klasseledelse. Jeg følger det jeg har lært og lest om av god klasseledelse. Det innebærer å ha rutiner og jobbe for et godt klasse- og læringsmiljø. Når elevene får lov til å kikke på YouTube eller spille spill i stedet for å jobbe med fag, så mener jeg dette er feil. Jeg mener også det er feil at elevene kan velge grupper og plasser selv, og bestemme selv hvem som skal være ordenselev. I noen klasser blir elever mobbet eller ignorert fordi det er helt fri flyt. Jeg mener at vi bør ha forskningsbasert klasseledelse som inkluderer, skaper arbeidsro og bidrar til et sosialt miljø med fokus på fag. At det er litt ulike rutiner i forskjellige klasser er helt naturlig, og da gjør jeg også det i mine timer. Hvis en klasse må ha andre rutiner og regler for noe, fordi det er det som fungerer, så følger jeg det også. Men når det ikke er noen ting, så blir det vanskelig. Lærerne sier selv at de sliter. Men jeg er ingen rådgiver eller mentor. Jeg prøver forsiktig å gi tips og råd, men jeg kan ikke tvinge og bestemme. Derfor lurer jeg på å bare kjøre mine egne regler og rutiner i mine timer. Men trenger litt refleksjoner rundt dette, da jeg mistenker at det kan ødelegge relasjonene mine med elevene. Anonymkode: 1af5c...ed7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #20 Del Skrevet 14. april 2024 37 minutter siden, Topper og daler said: Rart at TS velger å ta opp dette temaet på KG og ikke på trinnmøtet med sine kolleger. Jeg har sagt det til lærerne hvordan det er. Jeg rapporterer alltid til kontaktlærer hvis det er noe spesielt som har skjedd. Som er ofte... Men de sier bare at de sliter med det samme. Så prøver jeg å si hvordan jeg ville gjort det, og mine erfaringer fra da jeg selv var kontaktlærer. Uten å virke belærende. Men det hjelper ikke alltid. Så jeg vil kanskje prøve å bare kjøre mine egne regler i timene med ordenselever i mine timer, ipad-regler osv. Men er redd for at det kanskje vil ødelegge relasjonene til elevene. For da blir det jo mer strengt i mine timer. Lurer på om noen har noen erfaringer fra lignende... Anonymkode: 1af5c...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå