Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha mensen lørdag/søndag, hvis jeg ikke får mensen og er gravid er jeg da i uke 0 ...?? Jeg skjønner ikke helt regninga. Man kan jo ikke regne siste mensens første dag - for da var jeg jo ikke gravid??????

Noen som har noen svar på dette???

Videoannonse
Annonse
Gjest Mortitia (ikke innlogget)
Skrevet

Kan hende jeg tar feil:

Men uansett. Man regner graviditeten til å være 40 uker og da starter den fra første dagen i siste mens. Så da vil du være ca. 4 uker på vei. Korriger meg om jeg tar feil.

Hilsen

Mortitia 10+2

Skrevet

TA MEG SOM ET EKSEMPEL; JEG FIKK MENSEN SISTE GANG DEN 18.AUGUST. SÅ REGNER JEG UKER FRA 18.AUGUST, SOM VAR EN SØNDAG, DA KOM JEGTIL 12 I GÅA, SØNDAG, DET VIL SI AT JEG ER 12 UKER OG EN DAG PÅ VEI... HÅPER DU BLE LITT KLOKERE :P

Skrevet

Joda, man regner uker fra første dag i siste mens. Altså er man stort sett fire-fem uker på vei allerede når man finner ut av det.

For å anslå hvor langt på vei man er kan man besøke KGs egen graviditetskalender:

http://www.kvinneguiden.no/gravid/kalender/

Hilsen

Nala :)

Skrevet

..men hva om man VET når man ble gravid?

Jeg vet at jeg ble gravid 12. oktober. Siste mens var 17. september, men jeg har tydeligvis hatt en eggløsning "på avveie". Det blir jo helt feil å si at jeg er 8 uker på vei (dvs 8 uker siden mens), når jeg vet at jeg kun er 4 uker på vei?

Skjønner ikke...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det spiller ingen rolle, ukene regnes fra første dag i siste menstruasjon. Uansett betyr ikke dette så mye når du har vært på ultralyd, for da får du den endelige termindatoen. Termindatoen er den eneste "offisielle" datoen og blir bl a brukt til å bestemme når du kan gå ut i permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...